Massaker i pumpen!!! Bitterhet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Massaker i pumpen!!! Bitterhet!

    My precious pakistanbotier is gone!!!
    Jag körde ett vattenbyte i fredags och passade på att flytta om lite fiskar. Pakistanbotiorna skulle få gå i största akvariet, vårt juwel trigon 350. Hur bra som helst tänkte jag, lite kämpigt att få tag i de små gynnarna bara men det gick vägen till slut ändå. Igår funderade jag lite stilla var de tagit vägen. Såg bara en ensam stackare men tänkte att de nog gömde sig under hela pumpgrejen eftersom sanden inte täcker hela vägen upp där bakom. Jaha, så idag såg vattnet ut att stå mystiskt stilla och även om jag tänkt att jag borde rengöra filtren snart så verkade det oerhört konstigt att allt skulle stanna av sådär. Tog ut filtren och rengjorde men pumpen gick fortfarande inte så jag plockade ut pumpen och där i pumpadaptern gjorde jag ett makabert fynd! Först undrade jag om jag fått in en mystisk jätteräka i den som stockade igen hela skiten men insåg snart att det var en av mina älsklingar!
    Så nu har jag suttit och pillat bort surt luktande pakistanbotior från pumpadaptern och varit bitter. Mina botior är heliga och de där var de första vi skaffade så det känns extra jobbigt. Sen undrar jag var den sista tog vägen, för det saknas fortfarande en och jag hoppas väl att den lever iallafall och får glädje av sina nya kompisar när vi skaffar några.
    Jag fattar bara inte hur i hela h-e de lyckades trycka sig in i pumpen! Visst har det hänt förr men då har den varit avstängd och jag har haft ett väldigt sjå med att få ut dem därifrån.
    Kan de verkligen vara så tjuriga att de trycker sig mot strömmen eller kan vi kanske ha haft strömavbrott? Nån som har en teori? För jag flyttade ju in dem i det akvariet efter att jag slagit på pumpen igen efter vattenbytet...
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hmm hittade du flera i pumpen?
    vad är det för pump?
    det är säkert bara en som du hittade där, de är väl duktiga på att gömma sig? hoppas de visar sig snart...
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Lacustris
      • June 2005
      • 62

      #3
      Hade ett Juwelkar innan.
      Vi filterbyte tar man ju av det lilla röret för att ta loss pumpen för att sedan nå filtersatsen.
      Varje gång röret var borta och vattennivån tillät simmade min kampfiskhane in där. En gång missade jag att han simmat in där men han överlevde en dag därinne i filtret. Lärde han sig av misstaget? Nix!
      Så fort han fick chansen så - tillbaka in igen.

      Inte för att det förklarar ditt problem.....men iallafall
      Det är aldrig för sent att ge upp!

      Kommentar

      • peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

        #4
        Jag läste här på forumet om någon som råkat ut för liknande problem.
        Om filtret blir smutsigt så att flödet minskar kan fiskarna lyckas simma mot strömmen, och vissa fiskar är ju mer nyfikna än andra. du kanske kunde fixat till utblåset med ett galler eller något för att slippa att det inträffar igen.

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #5
          Jo, det är Juwels inbyggda pump och hur jag än funderade så måste de ha kommit in via utblåset. Strömavbrott kan vi inte ha haft... för vi har andra elektroniska grejer som lägger av helt då och inte går igång rätt igen, typ väckarklockan och allt fungerade som vanligt på morgonen.
          Det måste ju vara så det gick till, att det var såpass dåligt flöde ändå att de lyckades simma in.
          Tre hyfsat feta botior hittade jag i adaptern, fastkilade, inte alls kul. Särskilt inte när man flyttat fiskarna med en väldig inspiration inför att göra om ett akvarium till malawiciklider. Har fortfarande inte hittat den sista botian men hoppas att den lever iallafall. Kanske den dyker upp när jag ska flytta om rötterna lite för att få plats med någon till.
          Jag har tänkt på det där med att sätta någon typ av galler eller snarare nät. Får se vad jag hittar.
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Ursprungligen postat av Lacustris
            Hade ett Juwelkar innan.
            Vi filterbyte tar man ju av det lilla röret för att ta loss pumpen för att sedan nå filtersatsen.
            Varje gång röret var borta och vattennivån tillät simmade min kampfiskhane in där. En gång missade jag att han simmat in där men han överlevde en dag därinne i filtret. Lärde han sig av misstaget? Nix!
            Så fort han fick chansen så - tillbaka in igen.

            Inte för att det förklarar ditt problem.....men iallafall
            Nä, det förklarar ju inte mycket, haha, men de där små botiarackarna har varit inne mer än en gång så vid varje vatten byte har pumpen fått stå igång tills vattnet nått nedanför utblåset och vid filterrengöring har jag satt något för hålet. En gång var min ancistrushane inuti "pumphuset" och det var fasen inte roligt att få ut honom igen. Det slutade med att han sugit sig fast i röret som går ner vid filtren och att vi fick tvinga upp honom med hjälp av en slang, snabbt ta tag i stjärtfenan när han kom tillräckligt högt upp och lyfta över honom in i akvariet. Behöver jag säga att han var lite upprörd efter det? Jag och min sambo var enormt slitna efteråt.
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Jag miste en liten ancistrus häromdagen på samma vis - den nyfikne rackaren simmade in i insuget och blev där för länge
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • Lilla_Cilla
                • January 2006
                • 112

                #8
                har också haft fisk som fastnat i pumpen, men i UTBLÅSET, en kamphona hade på något sätt lyckats backat in där.

                Kommentar

                Arbetssätt...