Hur fort växer guldfiskar/slöjstärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ainon
    • August 2006
    • 83

    Hur fort växer guldfiskar/slöjstärtar

    Hur fort växer guldfiskar och slöjstjärtar?
    (om de har optimalt med utrymme)
    42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
    4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
    +Amazonpapegoja och undulat
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Tillväxten beror till stor del på anlag, variant, vattentemp, vattenkvalitet, proteinhalten i fodret och mängden foder.
    Här kan du läsa vad några skriver om sina fiskars storlek och ålder http://www.goldfishinfo.com/goldlife.htm
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • martal
      • May 2004
      • 618

      #3
      Hej
      Dom är ungefär två år när du köper dom.
      Sedan tar det 1-2 år innan dom blir fullvuxna.
      Om du har ett stort akvarium< (50 liter/fisk) så växer dom mycket.Om du har tur 10/15-20 cm(fullvuxen storlek) på två år:-)
      MVH Marita
      Senast redigerad av martal; 01 September 2006, 23:48.
      Det här behöver du veta
      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

      Kommentar

      • Ainon
        • August 2006
        • 83

        #4
        Tack. Anledningen att jag frågar är att jag tagit över en slöjstjärt som är ca 5cm (inkluderat stjärtfena) från några bekanta som hade den i en skål på 3L
        Hur gammal kan den vara? (de bekanta har haft den i nästan 2 månader)

        Tyvärr har jag inte möjlighet att ge den ett så stort utrymme som den behöver (dock betydligt större än 3L ) förren efter jag flyttat (om ca 2 månader) då ska jag bygga en liten inomhusdamm
        42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
        4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
        +Amazonpapegoja och undulat

        Kommentar

        • Insomniac
          • December 2004
          • 310

          #5
          Har den levt länge i skålen kan den ha stannat i växten och kommer förmodligen aldrig att bli stor. De växer fel och får problem i förtid. Har du tur så växer den något när varit hos dig ett tag men den kommer aldrig att bli lika stor som den skulle ha blivit om den hade haft mycket utrymme från början. Att den är liten betyder dock inte att den klarar sig med mindre utrymme, tvärt om kan den vara extra känslig och behöver allt utrymme den kan få.

          Kommentar

          • Ainon
            • August 2006
            • 83

            #6
            Nej så tråkigt, den har bott i skålen i 2 månader enligt de bekanta (innan det i ett kar på ca 100L i en djuraffär)
            Om jag då skulle skaffa en till slöjstjärt, blir det några problem när den blir större än denna?

            Ska i alla fall bygga en inomhusdamm på ca 260L (hörnvariant med sidorna 1m, välvd framsida och höjden 40cm) efter jag flyttat.
            42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
            4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
            +Amazonpapegoja och undulat

            Kommentar

            • Insomniac
              • December 2004
              • 310

              #7
              Nej, det går bra att ha små slöjstjärtar med större så länge de är av samma typ, alltså inga koi eller guldfiskar tillsammans med slöjstjärtar.

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Slöjstjärtar som sköts av proffesionella uppfödare i två år i konstant sommar går knappast att få ner i en tre-litersskål ens med skohorn, 2,5-4 månader skulle jag tippa på att den var när den lämnade odlaren. Visserligen kommer din slöjstjärt knappast att slå världrekord i storlek, men om du lägger manken till kan du säkert få upp den i storlek nog för att de flesta ska tappa hakan, även om den gått under suboptimala förhållanden ett tag. Om man vill att slöjstjärtar ska växa fort och bli så stora som möjligt är vattenkvaliteten viktig, storleken på behållaren är i jämförelse i síg som enskild faktor av klart underordnad betydelse, men det är mycket lättare att hålla god vattenkvalitet i en större behållare, särskilt om man skaffar filter och byter vatten efter hur många liter vatten akvariet är på i stället för efter hur mycket fisken/arna är kapabla att belasta vattnet.

                Din inomhusdamm blir nog jättebra för din slöjstjärt, om du skaffar ordentligt tilltagen filtrering och byter mycket vatten ofta kan du som sagt säkert mata upp den till brutal storlek, med riklig matning och god skötsel av vattenkvaliteten kan den nå en storlek som många skulle kalla grotesk inom ett år, förutsatt att tempen också är hygglig, dvs några grader över 20.

                Kommentar

                Arbetssätt...