Praktbotia äter alla växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanh
    • February 2006
    • 9

    Praktbotia äter alla växter

    Hej!

    Jag har ett fint stim praktbotia på 6 individer. De är från 5-8 cm stora ca. Haft dom i ett halvår. Jag har hela tiden haft svårt med mina växter som dör och ser skamfilade ut. Det har blivit värre på slutet. Köpte nya plantor som vartefter blir uppätna. Har suttit och bevakat fiskarna och inser att det är praktbotian som gör det. Har även 3 st polka-dot-botia, 20 kardinaltetra och lite malar.
    Tänkte att praktbotian led brist på grönfoder och har därför matat hårt med algtabletter (2-4 st per dag), men det leder bara till att dom blivit extremt feta om magen. Fortfarande knaprar dom på växterna. Kan inte namnen på växterna tyvärr, de som går åt mest är en rund fräkenliknande samt en med svärdsformade långa blad.

    En annan sak är att botierna jämt ser så stressade ut när jag går förbi akvariet. De blir livrädda och simmar runt. Har 2 gömställen som de gillar att vara i. Kan det vara så att de äter plantor för att de är stressade? Kontraproduktivt, eftersom de då tar bort sina möjligheter att gömma sig.

    Alla tips tas varmt emot! Kan jag mata med något annat? Köpa växter som dom inte rår på? Bestraffning funkar knappast.
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    Jag tycker nog att du verkar mata lite lite... 4 tabletter på 9 botior och x antal malar är lite. Botior är runda om magen om de är välnärda, vilket dina då har blivit på en massa smaskiga växter

    Ett tips är att köpa Javaormbunkar och anubias-växter. Dessa tuggar de inte på. Bambu funkar också fint samt en del cryptocoroner (hur man nu stavar till det).
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Har aldrig hört talas om att botior skulle äta växter. Däremot gör många malar det. Säker på att du har gripit rätt förövare?
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Ola Åhlander
        • May 2002
        • 213

        #4
        Det är ganska vanligt att praktbotior äter växter. Om man hittar halvmåneformade hål på bladen, så är det antagligen de som varit framme. Svärdsplantor tycks vara särskilt omtyckta. Man kan prova med att ge fiskarna lite förvälld squash eller brysselkål, men har de börjat äta på akvarieväxterna så är det sällan man kan få dem att sluta. Jag har i alla fall aldrig lyckats.

        /Ola

        Kommentar

        • johanh
          • February 2006
          • 9

          #5
          Problemet verkar lösa sig

          Hej och tack för alla svar!

          Jag matar inte enbart med algtabletter. 1 eller ibland 2 gånger per dag får dom finkornigt granulat eller krossade flingor. Det äter dom som galna av och jag tror snarare att dom är övernärda än undernärda.

          Jag har sett när botiorna gett sig på växterna. Det brukar mest vara att dom tuggar av bladstjälken på svärdsplantorna så att bladet lossnar. Mer sällsynt verkar vara att dom äter på själva bladen. Dom tuggade även av en lökväxt som sades vara oätlig. Kanske är det mest tidsfördriv..?

          Det har skett förändringar nu i deras beteende verkar det som, efter någon veckas matning med högre daglig dos algtabletter. Har inte sett nytillkomna plantskador.

          Har dessutom insett att en del av de skador på plantorna som jag anklagade botiorna för istället verkar ha varit näringsbrist. Köpte PMDD och kör i dubbel dos senaste 1½-2 v och har nu börjat få upp fina hela blad.

          Känns som om det håller på att problemet med växterna håller på att lösa sig.

          Kvarstår att praktbotiorna blir livrädda när jag går förbi akvariet. Finns gömställen, plansch bakom, växtlighet mm. Ska de vara så här rädda? Ännu mer gömställen? Är era avslappnade?
          När mina ligger i grottorna är de lugna, men så fort dom är framme vid glaset får de spel om jag går förbi.


          mvh Johan

          Kommentar

          • Lenita
            • June 2003
            • 850

            #6
            Det är så enligt min erfarenhet också. Praktbotiorna äter inte alltid växterna de förstör utan saboterar "bara". Uttråkade? För lite mat? Jag har ingen aning om orsaken, men jag vet att det blir bättre om jag ger dem mat flera gånger om dagen istället för endast en.

            Alla fiskar kan vara rädda för plötsliga rörelser. Kanske rundar du ett hörn där du dyker upp lite plötsligt?

            När jag flyttade gick min praktbotior från att vara extremt sociala och mycket framme till att gömma sig så fort de såg mig. (jo det var en traumatisk flytt för både fiskar och matte) Jag har testat att sitta framför akvariet medan de äter och det verkar funka. De blir mindre och mindre rädda och "vänjer" sig igen vid min närvaro - snart kanske de vågar tro på att jag inte vill dem något ont. Deras glupskhet övervinner m.a.o. deras skygghet.

            Kan ju kanske vara värt att testa i alla fall?
            ____________________________________
            Pax vobiscum!

            Kommentar

            • Nikke84
              • August 2005
              • 180

              #7
              Praktbotior äter alla tunbladiga växter, mina tre polysperma som jag köpte för ett halvårsen tog det ca 30 sek att äta upp... de dog på ett par dagar.

              De växter som jag kör nu rör de inte alls, det är:
              Javaormbunke (redan nämnd tidigare)
              Anubias (också redan nämnd av Lenita)
              Vallsinera (stavningen kanske inte är den bästa)

              Detta är några alternativ, viktigt är att det är tjocka blad på växterna...

              Har haft javamossa innan också, detta funkade också bra.

              Kommentar

              • johanh
                • February 2006
                • 9

                #8
                Problemet löst!

                Hej!

                Jag tänkte att jag ska uppdatera den här tråden och berätta hur det gick för mig. Jag har insett att jag skyllt för mycket av växternas obefinnande och risiga utseende på praktbotiorna. I och med att jag började mata med fler algtabletter verkar botiorna ha slutat intressera sig för växtligheten och biter nu inte längre av bladen eller gör hål i dom. Det största problemet för växterna var undernäring. Köpte PMDD och kör nu regelbundet med det. Går fint och växterna blir bara snyggare för varje dag.

                Johan

                Kommentar

                • birgitta-lundin
                  • January 2006
                  • 114

                  #9
                  practbotia

                  Mina practbotior är 6 år gamla och 15 cm stora de har aldrig rört en växt jag matar dem aldrig med algtabletter utan gurka torrfoder fryst mat tre gånger om dagen. Att de ser stressade ut är deras beteende om dom är oroliga blir dom suddiga i de svarta fälten

                  Kommentar

                  Arbetssätt...