Hur känsliga är praktbotior?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    Hur känsliga är praktbotior?

    Funderar på att skaffa ett gäng Praktbotior till mitt 375L.

    Har dock läst att de verkar vara ovanligt känsliga för vissa sjukdomar, speciellt vitaprick. Nu funderar jag mest på hur vanligt det är att de insjuknar efter inköp. I vissa artiklar formuleras det nästan som om det är en nödvändighet att köpa vitaprickmedicin på en gång för säkerhets skull. Men sjukdomen kan ju knappast uppträda om inte parasiten finns tillgänglig?

    Eftersom mina övriga fiskar är friska och glada undrar jag om jag utsätter dem för en risk genom att köpa praktbotior som skulle kunna vara mer benägna att utveckla vitaprick?

    Har någon haft sådana här problem med praktbotior eller är det mest om de blir onödigt stressade vid inflytt eller om vattnet är för kallt?
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    Jag hade aldrig problem med mina praktbotior, men jag har altid haft temp. 28 i de akvarium jag haft praktbotia. Det är också viktigt att de har någonstans att gömma sig!
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • Torstensson
      • June 2002
      • 1964

      #3
      Jag kör med 26-27 grader och gömma sig behöver bara ensamma fiskar. Se till att ha ett riktigt stim! När jag hade en 375:a så blev det inte riktigt kul förrens det var en 10-12 fiskar, i olika storlekar.
      Jag hade sand på botten och sen en hel del rötter. Inte förrens jag skaffade mitt 1400liters akvarie köpte jag en kruka dom kan gömma sig i, men dom ligger helst på sidan under en rot, hela gänget i en hög, och slappar.
      Jag har haft en Praktbotia som fick "Knivsrygg", den magrade av helt och tappade färgen. Beslöt att ta bort den då tipsen sa att det var svårt att medicinera.

      Men som sagt, ha ett bra filter, byt "lagom" mycket vatten, 26-27grader och MINST 10 individer...

      Lycka till!

      Kommentar

      • Skudd
        • September 2005
        • 224

        #4
        Hmm... Det låter ju bra det... Kör väl på ca 26 grader redan nu... Gömställen finns också om det skulle behövas...

        Har förstått att de kommer mest till sin rätt om man har ett litet stim (eller "gäng" verkar vara en bättre benämning.. ), dessutom verkar det ju vara en förutsättning för att de ska trivas ordentligt. Vi får se om det blir ett par stycken nästa tur till butiken...

        Någon som har erfarenhet av striata? Är de lika "känsliga" som praktbotian för tex vitaprick? Om man har ett gäng striata, stimmar de med andra botior, ex praktbotia såsom jag hört att vissa botior gör?

        Kommentar

        Arbetssätt...