siamesisk algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svedmark
    • August 2006
    • 57

    siamesisk algätare

    Detta är en fisk jag funderat på till mitt akvarium så småningom eventuellt. Jag har fått en del alger i det just nu, som faktsikt praktbotiorna städra lite grann i, men inte mycket. Det jag underar över är om S-A går ihop med praktbotiorna och serpatetrorna som bor i karet sedan tidigare? Vad brukar priser för S-A ligga på och är den lätt att få tag i? Och annat som är värt och behövligt att veta om fisken, och all annan onödig men kul fakta!
  • Zeraphia
    • July 2006
    • 142

    #2
    Jag har svar på ett par av dina frågor iaf. Den siamesiska algätaren är mycket vanlig och väldigt lätt att få tag på. Den brukar ligga på 30-35:-/st men kan såklart variera.

    Hoppas andra fyller på med sina erfarenheter, lycka till!
    ________________________________________________
    Man slutar inte leka för att man blir gammal -
    man blir gammal för att man slutar leka!


    www.villemo.com

    50 liter SA (sonens miniakvarium)
    205 liter Asien

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      svedmark: Hur stort är ditt akvarium? Siamensis blir 15cm långa. Mina verkar uppskatta varandras sällskap ganska mycket och simmar oftast ihop, så det är nog bäst att ha fler än en.

      Kan inte tänka mig att det skulle vara några problem att ha dem i samma akvarium som botiorna och tetrorna (även om serpatetror kan vara lite aggro).
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

        #4
        Jag har tre siamesiska algätare som städar akvariet och håller alger borta. De är otroligt effektiva mot bla tofsalger och låter andra fiskar var ifred. Tänk på att de vill vara några stycken. Det verkar finnas en hel del missuppfattningar om siameser vilket troligen beror på att de förväxlas med andra liknande fiskar.
        LITA INTE PÅ DJURAFFÄRERNA. Det är inte alla fiskar som är siameser bara för att affären säger det.
        Innan min senaste datorcrash hade jag en länk till en sida speciellt om siamesiska algätare där man även kunde läsa om hur man skiljer siameser från sina mer aggresiva och mindre effektiva "dubbelgångare".
        Kanske någon som har den liggande och kan posta?

        Kommentar

        • svedmark
          • August 2006
          • 57

          #5
          Mitt akvarium är på 110 liter, jag vet att detta är förlitete för botiorna i längden, men ännu så länge är dessa bara ca 5-6 cm och ska få flytta när de inte längre passar i karet.
          Så man kan inte ha dem ensamma, algätaren alltså?Det var vad jag tänkte mig. Man ska hälst inte ha två av dem, eller hur? så tre eller fler då?

          Låter oroväckande det där med att de luras och håller på.. Dock har jag en gammal räv som mest har sin affär för sitt stora intresses skull och jag tror och hoppas att jag kan lita på honom i vart fall.
          Serpatetrorna är jag egentligen inte så orolig över, dessa är mycket snälla i mitt kar, det modigaste de gjort är att själa lite ärta av botiorna.

          Tack för alla svar!

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Hmm, akvariet är lite för litet för dem tycker jag. Med tanke på hur stora de blir. Men du kanske planerar att köpa större?

            Det går nog fint med 2, men de har ingenting emot att vara fler förstås
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • peter_m_jonsson
              • April 2006
              • 451

              #7
              Ursprungligen postat av svedmark
              Låter oroväckande det där med att de luras och håller på..
              Jag var nog lite otydlig. det jag menade var naturligtvis inte att de medvetet blåste sina kunder, utan att det finns ett par väldigt snarlika algätare som ibland av misstag säljs som siameser.
              Men har du en pålitlig räv så kör på det.

              Kommentar

              • kanotisten
                • May 2006
                • 218

                #8
                Mina siamesiska algätare är allt för roliga.

                Jag har ett stim på 20 vinkeltetror. Mina tre algätare tror att de tillhör stimmet och gillar att simma med, och stimmet har accepterat dem.

                Ser roligt ut hur de nästan försöker ligga stilla i samma lutande vinkel som tetrorna. Identitetskris

                DÅ och då lämnar de stimmet och käkar alger.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Haha! Jag kan nästan höra dina siamesiska algätare: "Hej, grabbar, skall vi inte sluta simma snart och käka lite alger? Hallå? Grabbar?"
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Olle A
                    • January 2002
                    • 1661

                    #10
                    En riktig siamensisalgätare har inte något ljust band ovanför det svarta. Dessutom ska fenorna vara helt genomskinliga, förutom att det svarta bandet går ut i stjärtfenan. Som det har påpekats är detta en stimfisk, vilket innebär att de vill vara 6-7 eller fler för att trivas. Kanotistens algätares beteende är helt klart en reaktion på detta. Tre är för få, men finns det inga artegna kompisar söker de sig till andra fiskar med liknande teckning - vilket inte ska ses som någon fullgod ersättning utan möjligen en nödlösning!

                    Olle

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      Jag hade 4st och de trivdes mycket bra ihop. När jag bara hade 2 så bråkade de ibland. Det är fel att en del säger att de vill vara ensamma. Se bara till att du inte får någon flyingfox! Jag fick en sådan med mitt 350l hörn och den var inte snäll mot siameserna! Mina simmade ihop med silverhajarna! De ligger också och vila på rötter och blad. De vill ha ganska stort (långt) akvarie för de är snabbsimmande. Men du funderar ju redan på att köpa större till praktbotiorna så jag tycker inte det ät fel att köpa några nu. De är oftast pytte små i affären. Mina vet jag inte om de var så duktiga algätare...de var först framme när det vankade flingor!
                      Annars trevliga fiskar som jag varmt rekomenderar!
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        jag hade 4st i mitt 450l, och det tycker jag var i minsta laget för dem. De blir stora och feta.
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
                          Som det har påpekats är detta en stimfisk, vilket innebär att de vill vara 6-7 eller fler för att trivas.
                          Hmm, visste faktiskt inte att de var så utpräglade stimfiskar. Är du säker på det? Trodde att de levde i stim som unga men ville sen vara mer för sig själva i vuxenålder. Om det stämmer att de vill vara minst 6-7 st är det nog inte lämpligt att hålla dem i akvarier mindre än 900-1000 liter. De blir ju 15cm långa och så är de väldigt aktiva.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Ola Åhlander
                            • May 2002
                            • 213

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
                            Som det har påpekats är detta en stimfisk, vilket innebär att de vill vara 6-7 eller fler för att trivas.
                            Olle
                            Hur ser man det? Om man har t.ex. 2 st. siamesiska algätare som simmar runt och putsar blad på siamesisk algätarvis, hur vet man att de vantrivs?

                            /Ola

                            Kommentar

                            • svedmark
                              • August 2006
                              • 57

                              #15
                              i mitt kar blir det inga siameser antagligen. fick tre guldancistrus av en inbiten akvarist som under en natt rensade bort alla alger och nu far runt och "städar" där det behövs och är mycket vackra och trivsamma. Men tack ändå för alla tips och som diskussionen ser ut lär det vara bra att det inte blev någon siames!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...