Fembandsbarber?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    Fembandsbarber?

    Är det någon som kan berätta lite om dem?
    Jag funderar på att köpa ett stim till mitt stora akvarium.
    Tycker det är vackra fiskar. Är de lika "ilskna" som tigerbarber sägs vara?
    Och kan de tänkas gå ihop med en eldstjärt & neontetror?
    På djuraffären kan man ju inte fråga...

    Jag är inte guldmedlem och kommer ej åt artbeskrivningen härinne
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Fast djurportalen har fel namn på den.

      Puntius phutunio är en helt annan fisk. Fembandsbarb heter Puntius pentazona.

      De är snällare än tigerbarber, och betydligt vackrare (starkare färger och 'metallic' effekt på banden). De går troligen bra ihop med neontetror och en eldstjärt.

      Fast du vet att eldstjärten när den blir könsmogen blir aggressiv av sig, va? Det är inte en snäll fisk.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Det ser jag nu! Det är inte bra.
        Informasjon om Desmopuntius pentazona (Fembåndsbarbe) og evt. hold av denne i akvarium

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Hehe..nog vet jag att eldisar är oggiga - min fick precis flytta till ett större akvarium p.g.a det

          Därför frågar jag.
          Ska jag tordas testa fembandsbarber månne....?
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ja för fasen. Kör hårt.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Det bor ett stim fembandsbarber i mitt akvarium. De är inte alls aggro som tigerbarber, utan är lugna och mycket trevliga fiskar. De stimmar ofta, även om någon ibland kan lämna stimmet för att simma en stund för egen hand.

              Jag har märkt att de föredrar den hälften av akvariet där det är flytväxter. De är även på botten en del och söker mat i sanden. Därför ska man ha fin sand som bottenmaterial. De bör vara minst 6 st. Försök att få ett blandat stim med både honor och hanar.

              De går bra ihop med kilfläcksrasbororna och kommer säkert att gå bra ihop med neonerna. Det är bara eldstjärten som kan ställa till problem.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                De går bra ihop med kilfläcksrasbororna och kommer säkert att gå bra ihop med neonerna. Det är bara eldstjärten som kan ställa till problem.
                - Preciiis somvanligt då m.a.o
                Voldis den förskräcklige....

                Det jag märkt hittills att han inte gillar, är fiskar med svarta fenor.
                Men det är väl somvanligt då vad gäller eldstjärt V.S andra firrar:
                - man får väl helt enkelt prova sig fram...
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • akvariefisk
                  • January 2010
                  • 4

                  #9
                  mina fembandsbarber är riktiga fegisar biter i nån fena iblad men jag har dem med kampfisk och det funkar hyfsat.

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    jag har en stor eldstjärt ihop med mina fembandsbarber inga problem alls. faktiskt är min eldstjärt ganska snäll. och fembandsbarber tycker jag absolut du ska skaffa jätte vackra fiskar, gillar att gömma sig bland växter och gärna lite mörka områden eller mörk botten.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...