Slöjstjärt ligger på botten! HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monkeyking
    • August 2006
    • 3

    Slöjstjärt ligger på botten! HJÄLP!

    Min Slöjstjärt ligger bara på botten och rör sig bara ibland samt att den knappt reagerar när det kommer mat. Har haft den i ca 1år med 10 st andra fiskar i ett 200 liters akvarium och det har funkat utmärkt tills för 2 dagars sen då den bara gömt sig eller legat på botten. När den legat på botten har de andra fiskarna vart och naffsat på fenorna så nu ser man att fenorna är illla tilltuffsade. Är det någon som vet vad felet kan vara. Har kollat på alla möjliga sjukdomssymtomer men den har inget av de vanligaste nämda symtomerna så jag känner mig lite förbryllad. Har just i skrivande stund rengjort och matat utan vidare resultat.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Har du gjort vattenbyte nyligen, hur mycket.
    Hur ofta byter du vatten, hur mycket.

    Som en sista utväg kan saltbad kan få sjuka fiskar att reager, läs om saltbad. http://www.kramforskoi.com/salt.htm
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • martal
      • May 2004
      • 618

      #3
      Hej
      Lite märkligt.Är den ensam???Slöjstjärtar är mycket personliga fiskar.Jag har en mycket stor slöjstjärt.Helt frisk(fenorna "rätt" upp som beter sig på samma sätt)
      Den har sällskap samt ett 250 liter akvarium.Blir inte riktigt klok på vad det är för fel!!
      MVH Marita
      Det här behöver du veta
      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

      Kommentar

      • Insomniac
        • December 2004
        • 310

        #4
        Ursprungligen postat av monkeyking
        Har haft den i ca 1år med 10 st andra fiskar i ett 200 liters akvarium och det har funkat utmärkt tills för 2 dagars sen
        Hur stora är fiskarna? Slöjstjärtar behöver minst 40 liter per fisk för att må bra, har de blivit stora under året blir vattnet fortare dåligt och du behöver byta vatten oftare. Går det att ha fisken i ett eget mindre akvarium så ha det tills vidare, den kan få infektioner om de andra fiskarna äter på den. Alternativt kan du ha den i en flytande plastlåda (med små hål i) i det stora akvariet så att de andra inte kommer åt den.
        Hur mår de andra fiskarna? Några synliga fel på den som ligger på botten? Andas den normalt?
        Kan du testa ammoniak, nitrit och nitrat samt pH och posta det här? Det är väldigt svårt att lista ut vad som är fel utan att veta vattenvärdet.
        Senast redigerad av Insomniac; 28 August 2006, 08:38.

        Kommentar

        • elaaa
          • February 2006
          • 62

          #5
          Hur många grader är det i akvariumet?
          Elin

          Kommentar

          • monkeyking
            • August 2006
            • 3

            #6
            NU är mina fiskar döda!

            tack för hjälpen men detta var en gåta!...Alla andra fiskar mår prima...!



            Ursprungligen postat av monkeyking
            Min Slöjstjärt ligger bara på botten och rör sig bara ibland samt att den knappt reagerar när det kommer mat. Har haft den i ca 1år med 10 st andra fiskar i ett 200 liters akvarium och det har funkat utmärkt tills för 2 dagars sen då den bara gömt sig eller legat på botten. När den legat på botten har de andra fiskarna vart och naffsat på fenorna så nu ser man att fenorna är illla tilltuffsade. Är det någon som vet vad felet kan vara. Har kollat på alla möjliga sjukdomssymtomer men den har inget av de vanligaste nämda symtomerna så jag känner mig lite förbryllad. Har just i skrivande stund rengjort och matat utan vidare resultat.

            Kommentar

            • Insomniac
              • December 2004
              • 310

              #7
              Kan du svara på mina frågor? Vi på forumet kan inte hjälpa dig om du inte gör det.

              Kommentar

              • PetitJolie
                • September 2006
                • 362

                #8
                Min slöjstjärt gick samma öde till mötes. Tyvärr blev den inte bättre, så eftere tre dagar avlivade jag den
                /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                Kommentar

                • ZoteX
                  • November 2009
                  • 1

                  #9
                  Min Slöjstjärt har börjat med detta beteende för ca 2 veckor sedan. Den lägger sig på botten och ligger stilla. Men den kan fortfarande röra sig runt hur bra som helst och verkar annars väldigt pigg. Ungefär 4-6 timmar om dagen så lägger han sig ned. Ser nästan ut som att han ligger och slappar

                  Det är väl inget normalt beteende? Han har väl alltid verkat vara lite "egen" utav sig

                  Kommentar

                  • gäst
                    • June 2009
                    • 66

                    #10
                    Ursprungligen postat av ZoteX
                    Min Slöjstjärt har börjat med detta beteende för ca 2 veckor sedan. Den lägger sig på botten och ligger stilla. Men den kan fortfarande röra sig runt hur bra som helst och verkar annars väldigt pigg. Ungefär 4-6 timmar om dagen så lägger han sig ned. Ser nästan ut som att han ligger och slappar

                    Det är väl inget normalt beteende? Han har väl alltid verkat vara lite "egen" utav sig
                    jo det är ett vanligt beteende då dom gillar att ligga och vila på en plats där det inte är så strömt.


                    men kolla hur dom andas... andas dom häftigt och flämtar?

                    Kommentar

                    • Annie1999
                      • January 2013
                      • 6

                      #11
                      har med problem!

                      Ursprungligen postat av Insomniac
                      Hur stora är fiskarna? Slöjstjärtar behöver minst 40 liter per fisk för att må bra, har de blivit stora under året blir vattnet fortare dåligt och du behöver byta vatten oftare. Går det att ha fisken i ett eget mindre akvarium så ha det tills vidare, den kan få infektioner om de andra fiskarna äter på den. Alternativt kan du ha den i en flytande plastlåda (med små hål i) i det stora akvariet så att de andra inte kommer åt den.
                      Hur mår de andra fiskarna? Några synliga fel på den som ligger på botten? Andas den normalt?
                      Kan du testa ammoniak, nitrit och nitrat samt pH och posta det här? Det är väldigt svårt att lista ut vad som är fel utan att veta vattenvärdet.
                      min slöjstjärt rör inte heller på sig den andas ganska hastigt och jag har den tillfälligt i en glas-skål för att jag tänkte att
                      det kanske var för lite syre i akvariet men jag har en till slöjstärt och det är inget fel på den eller på min algätare som jag har. Jag har sett att den slöjstjärten som är pigg försöker att få den som ligger ned att simma för att den som är pigg simmar under den som ligger mot vattenytan, och eftersom jag har en pump som är ganska kraftig men den är ändå anpassad för akvariet så flyter fisken omkring lite men den försöker att röra på sig. Kan det vara så att den bara har ätit för mycket? För att jag la ned en "våffla" till algätaren och min slöjstjärt började äta på den och "våfflan" var ganska stor ca 1,5/2 cm i diameter. HJälp mig snälla!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...