ACANTHOCOBITIS - botia???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fjärilsciklid
    • June 2006
    • 252

    ACANTHOCOBITIS - botia???

    Hej!

    Köpte denna fisk idag Acanthocobitis (endast en). Har förstått att det är en botia från Asien som blir ca 11cm men mycket mer än så vet jag inte. Den fick med ens rycke och började jaga alla fiskar i akvariet. Jag som trodde det var en lugn bottenfisk.

    Någon som känner till denna fisk och kan berätta lite mer om den?

    Jag har ett akvarium på 167l med rötter, stenar och växter. Dämpad belysning och 2 dvärgguramis, 5 purpurhuvudsbarber och 2 siamesiska algätare. Just nu utkämpas ett krig mellan och inom varje art. Hoppas det lägger sig...?

    Hjälp någon?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Grönlingsfiskar är inte lugna fiskar. De är allihop röjiga och sociala fiskar.
    Det finns ett antal olika arter av släktet Acanthocobitis, och jag vet inte exakt vilken du har, men det spelar ingen större roll: leta reda på en beskrivning för nån annan mindre grönlingsfisk, t.ex. Pakistanbotia, det kommer att stämma rätt bra på dina fiskar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Fjärilsciklid
      • June 2006
      • 252

      #3
      Ok! tack för svar. Den är nu helt till sig och simmar efter alla fiskar i akvariet. Tror du det lägger sig eller borde jag lämna tillbaka den?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det är en stimfisk, eller snarare en social fisk: de spenderar en stor del av sin tid med att gnabbas och "leka" med varandra. Normalt sett bör man därför hålla grönlingsfiskar i grupp eftersom de annars försöker interagera med alla andra fiskar - som blir rädda och stressade.

        Köper du ett gäng så blir det ännu mer liv i luckan, fast de kommer då mest att interagera med varandra, och mestadels lämna de andra fiskarna i fred. Fast helt ifred lämnas de inte, och lugnt blir det aldrig. Vill du ha en grupp fiskar som ständigt är på G, så köp in fler. Annars bör du nog lämna tillbaks den, för den tycker nog det är rätt jobbigt att vara ensam.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Fjärilsciklid
          • June 2006
          • 252

          #5
          Hittade denna sida:


          Där stog bla. "Zipper Loaches are hardy, personable, and generally peaceful. They are good for a community aquarium, but with reasonably robust tank mates. They have been known to nip angelfish and gouramis who have longer fins. They are best kept singly as they have a tendency to quarrel with others of their own species."

          Vilket skulle betyda att det även går bra att hålla den själv om den inte biter guramisarna? Affären hade ej fler men jag kan ju beställa... vet ej hur jag ska göra hmmm....

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag misstänker att inte nån grönlingsfisk är ensamlevande. Ja, de gnabbas och jagar varandra, men det är liksom vad grönlingsfiskar gör här i världen, och har de inte andra av samma art att gnabbas med så gnabbas de med fiskar av andra arter. Den dör säkert inte av att hållas själv, men jag är personligen övertygad om att de trivs bäst i grupper (förutsatt att det finns gott om gömställen).

            Det är ingen som talat om för mina Mesonoemacheilus, nära släktingar till dina Acanthocobitis, att de är nattaktiva och skygga heller.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Fjärilsciklid
              • June 2006
              • 252

              #7
              Oki har studerat honom och han verkar ju rätt snäll juh =). Måste fixa lite kompisar då. Måste de vara exakt samma botia eller tror du har kan bli "kompis" med någon annan botiasort? Måste den jag köper vara lika stor?

              Tack för dina svar!
              Senast redigerad av Fjärilsciklid; 25 August 2006, 20:36.

              Kommentar

              • Fjärilsciklid
                • June 2006
                • 252

                #8
                Någon som vet, snälla??

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Acanthocobitis har en art i norra-nordöstra Indien som heter A. botia. Det är troligen den vanligaste i handeln (men vanlig är den inte). A. rubidipinnis från Myanmar kan också tänkas dyka upp. A. urophtalmus från Sri Lanka är det troligen inte. Möjligen finns det ytterligare en obeskriven art.

                  Det här är riktiga grönlingar precis som Azurs Mesonoemacheilus triangularis. "Hongkongplecos" etc. hör till samma familj.

                  Botior är däremot nissögefiskar precis som ormgrönlingarna (kuhli-ålarna). Tidigare räknades alla till samma familj. Det är därför de har så motsägelsefulla namn. Ormgrönlingen är alltså inte en grönling, och Acanthocobitis botia är inte en botia!

                  Det är ju roligast om du lyckas få tag i samma art. Då kan dom kanske bli fler... (Men då ska de nog ha ett eget akvarium). Dom nya bör ju inte vara så små att de blir mat, men jag har fått för mig att dom i naturen går i grupper med ganska blandade storlekar. Det baserar jag på spritpreparet med flera exemplar i olika storlekar som troligen är insamlade vid samma tillfälle på samma plats.

                  Det finns inte särskilt mycket skrivet om dem, så för gärna dagbok!

                  Kommentar

                  • Fjärilsciklid
                    • June 2006
                    • 252

                    #10
                    Alltid kul med experter på området . Jag har studerat honom (vet ej om det är en han) nu. Verkar ha full energi hela dagen! Simmar runt och bökar i botten, men hans största intresse verkar vara att simma upp och ned mot glasrutan. Ser nästan ut som att han tar sats och simmar allt han har mot ytan och så faller han ner igen. Och han tröttnar aldrig.

                    Han var nyss framme och gjorde lite "konster" för mig vid främre glaset. Alltså full energi och inte ett dugg blyg. Jag måste ner till affären och se om det går att få tag på en lekkompis. Hoppas det inte blir krig .

                    (Han har slutat jaga de andra fiskarna och jag tror inte han kommer utgöra något hot mot mina guramis.) Här kommer en liten bild då han äntligen låg still.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Fjärilsciklid
                      • June 2006
                      • 252

                      #11
                      Kom på att jag måste ju veta om det är en hane/hona. Annars vet ju inte vad jag ska fråga efter i affären. Någon som kan se det med hjälp av bilden??

                      Kommentar

                      • Fjärilsciklid
                        • June 2006
                        • 252

                        #12
                        Så äntligen hade någon i Indien lyckats fånga ytterligare några Acanthocobitis botior som levererats till min närmaste akvarieaffär. Jag köpte 2st. En lite mindre än den första och en lite tjockare med ljusare färger. Min första Acanthocobitis tog sig genast an den nya lite större som var skärrad efter resan och puttade på den och fick den att simma och vila under pumpen en stund.

                        Sedan samlade de ihop sig och simmade runt och utforskade tilsammans. De ser ut som en söt liten familj och mig nya favorit har alltså fått sina kompisar. De är så pigga och glada och verkar inte alls bry sig om de andra fiskarna. Alltså en fredlig, pigg, söt och glad art. Klart en fisk jag rekomenderar till alla!!!

                        Kommentar

                        • Fjärilsciklid
                          • June 2006
                          • 252

                          #13
                          Dessa grönlingar är fortfarande toppfavoriter i mitt kvarium. Men varför finns det så lite att läsa om dem och närstan inga som har dessa grönlingar i sina akvarium??? Just den jag har kanske är en ovanlig sort men det finns väl många i samma släkte som inte är lika ovanliga??

                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Fjärilsciklid
                            • June 2006
                            • 252

                            #14
                            När man går fram till akvariet simmar de fram och tittar på en. Så börjar de vifta med fenorna och kastar sig upp mot rutan för att sen signa ner igen. Sen ger de åter hundögon...allt för att man ska ge dem lite mat. Därefter blir det full rulle med kurragömma. Alla tre har varit friska och pigga hela tiden och verkar hur tåliga som helst!!

                            Kommentar

                            • Piscator
                              • August 2006
                              • 735

                              #15
                              Här är en jättebra artikel om botior http://www.djurportalen.nu/artiklar....=visaart&id=86
                              Hälsningar, Tomas!
                              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...