Snabb som attans

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anton T
    • August 2006
    • 13

    Snabb som attans

    Startade ett akvarium för två månader sedan. Skaffade en ancistrus och ett par veckor efter det en annan fisk, Schistura mahnerti, namnet tog ett bra tag att få fatt på och det enda jag vet om honom är att han är från Bruma. I affären jag köpte honom i kallades de för Zebragrönling, men efter en sökning på internet hittar jag typ 3 butiker som använder det namnet. I affären sa de att han äter flingfoder, kan klättra på väggar och att han kan vara lite av en fenbitare.

    Den här nya fisken kallar jag Lokki och från början var han en riktig tråkmåns, han satt bara skrämd i sin grotta och kila in i den snabbt som ögat så fort något rörde sig. Han besvärade inte malen ett dugg, var faktiskt lite skraj för honom i början.

    Två fiskar i ett 40 litersakvarium där den ena är en mal är inte så kul, så igår skaffade jag mig 5 fembandsbarber. Mycket fina fiskar. Jag tänkte mig faktiskt för innan jag köpte dem, ganska snabb, inte för liten, små fenor... Men det verkar som om Lokki har gett sig på dem redan första natten.

    Två har vad ser ut som bitmärken på stjärten och de håller ett ganska respektfullt avstånd när han lämnar grottan. malen bryr de sig inte om, de kanske fortfarande tror att han är en del av inredningen.

    Hur allvarligt kan det bli? Jag drar mig inte för att lämna tillbaka Lokki (eller ge bort honom), det mesta han gör är ju att växla mellan sina gömställen. Men först vill jag veta om det kan bli bättre, om barberna blir tuffare när de vant sig vid akvariet eller om de lär sig att det är säkrare att vila bland de höga växterna (Lokki lämnar mycket ogärna botten). Kan det också vara så att Lokki egentligen är en stimfisk och blir hotad och aggro av att vara ensam?

    All övrig information ang.
    Schistura mahnerti är också uppskattad efterssom det var svårt att få reda på någonting överhuvudtaget på nätet.

    Tack på förhand

    Anton T
Arbetssätt...