Siamensis beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    Siamensis beteende?

    Införskaffade 4 st siamesiska algätare till mitt 180 liter akvarium. Har läst att de ska vara effektiva algätare. Under de 2 dagar de varit i akvariet har de endast "stimmat" fram och tillbaka på framrutan i väldig fart. Fiskarna verkar stressade och oroliga. Akvariet innehåller även en ancistrus och en massa växter.

    Är det någon annan som känner igen detta beteende hos siamensisen?

    Kan det vara att de är stressade för att det är ett nytt akvarium?

    Brukar de lugna sig?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Ja det kan vara stress för att det är ett nytt akvarium. Alla fiskar behöver tid för att aklimatisera sig i en ny miljö.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Cathrin
      • July 2002
      • 387

      #3
      Hej! Vad jag har sett av mina siameser så är det vanligt att de "stimmar" fram och tillbaka längs med rutan. Bara att de gör det i lugnare tempo hos mej. De lugnar nog ner sej så småningom.

      Vänligen

      *~~~CL~~~*
      *~~~CL~~~*

      Kommentar

      • bubbis
        • February 2003
        • 425

        #4
        Ja, nu efter några dagar i akvariet har siameserna lugnat ner sig lite. De tycker dock verkligen om att simma fram och tillbaka på framrutan, så det är väll något man får vänja sig vid.

        Kommentar

        • uffe
          • January 2002
          • 865

          #5
          hej!
          kan det inte vara så att dom käkar alger när dom "stimmat" fram och tillbaka på framrutan" så gör iallafall mina 20 siameser
          // Uffe

          Kommentar

          • bubbis
            • February 2003
            • 425

            #6
            Tror inte de hinner med att käka i det tempot som de simmar i. När de käkar brukar deras skäggtömmar synas. När de simmar på framrutan syns inte dessa.

            Kommentar

            • uffe
              • January 2002
              • 865

              #7
              ok, jag vet ju inte hur fort dina siameser simmar, men det är en väligt livlig o lekfull sort så jag tror inte att det är något onormalt med dina.
              // Uffe

              Kommentar

              • bubbis
                • February 2003
                • 425

                #8
                Nej, det verkar inte vara något onormalt beteende. De verkar inte vara stressade heller. De ser ut som de tycker det är riktigt roligt.

                Är det någon som fått siameserna att leka?

                Har sett att de simmar upp i jämte varandra och "darrar" och spänner sig som "bananer". Det ser ut som någon parningsritual.

                Kommentar

                • Silverpsycho
                  • January 2003
                  • 36

                  #9
                  Tjena!
                  När vi inskaffade våra Siamensis så betedde de sig precis som du beskrivit i några dagar. Vi blev oxå oroliga ty det såg ut som de hade panik och for bara fram och tillbaka.

                  Nu äter de alger, växer och är fina invånare i vårt akvarium!
                  MVH/ Anders

                  Kommentar

                  • bubbis
                    • February 2003
                    • 425

                    #10
                    Det låter ju riktigt hoppfullt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...