2 av mina botier SLÅSS VARFÖR???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mylovelylittlelumps
    • July 2006
    • 27

    2 av mina botier SLÅSS VARFÖR???

    nyss när jag kikade i mitt akvarium så var en av mina platy halvdöd o fenorna sönder iaf den på ryggen.
    spolade ned den o kikade igenom andr afiskar men ingen annan verkade skadad.
    ser då att 2 av mina 3 botier är megableka o SLÅSS dom hugger varandra som fasen

    dom hugger verkligen varandra, vad ska jag göra?
    har jag fått 2 hanar o 1 hona så dom slåss för sina revir eller för honan?
    för den 3e kommer in i grottan av o till men får inte hugg efter sig.

    jag blir dö nojjig, jag har ett 2a mindre akvarium, fast det är yngel där i o vågar inte lägga i botien där i nu när dom är så små.

    vad gör man? lter dom döda varandra eller?
    Nybörjaren
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Botior slåss, det är helt normalt. De brukar inte skada varandra allvarligt.
    De flesta sociala fiskar slåss rätt mycket, för att avgöra rang inom stimmet (t.ex. siamesiska algätare, danios, tetror...).
    Om det verkar som om inte den ena fisken ger sig, utan de fortsätter slåss så nån av dem får ordentliga skador, kan det vara läge att flytta bort den.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • mylovelylittlelumps
      • July 2006
      • 27

      #3
      okej dom har gett sig nu dom är sina vanliga mörkare färger ena var ljus o attackerade bra länge mot ena botien men den andra backade den mot var konstig.

      men nu är dom iaf lugna se hur länge det håller sig.

      ser ganska roligt ut iaf när den fortfarande höll på o dom andra la sig på sidan, typ som hundar o visade typ att dom nu visste vem som bestämde

      dom är bra allt roliga dom dära botierna.
      Nybörjaren

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Någrta sätt att minska överdriven aggression:

        #1 Skaffa fler, det är svårt att knäcka många av samma art.

        #2 Skaffa fler gömställen.

        #3 Mata mer, mätta fiskar är oftast mindre aggressiva, om dom inte kommer i lekhumör av det, men det behövs andra triggers för botior, så det är ingen fara. Se bara till att inte mata för mycket.

        Kommentar

        • Madguppy
          • April 2006
          • 177

          #5
          mina slåss också ibland, men det har aldrig varit farligt så där. det ingår i deras natur.

          Kommentar

          • Scalara
            • June 2006
            • 415

            #6
            Jepp! Mina botier nabbas ibland med! Men blir det för störande och de skadar varandra så skaffa några till. Det är en stimfisk.
            För övrigt en väldigt rolig och speciell fisk!
            Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

            "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

            Kommentar

            Arbetssätt...