Sjuka teleskopögon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • varg

    Sjuka teleskopögon

    Teleskopögonen (svarta slöjjisar med ploppögon) ser oftast grymt sjuka ut i djuraffärer. Stjärten hänger, fenorna sloknar, lite matt i färgen (mer gråsvart än svart) ibland trasiga fenor och vissa fall vita prick.

    Har jag haft oturen att se extremt dåliga exemplar varje gång jag varit i djuraffärer? Har några gånger sett riktigt fina, energiska exemplar som glatt simmat omkring i karet med fenorna på spänn.

    Hur kommer det sig att just den svarta varianten (jämfört med vanligt slöjstjärt) är mycket oftare sjuk/skabbigare?
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    #2
    Kan bero på vattnet i djuraffären skulle jag tro. Färgen på fisken kan ha med gener att göra snarare än sjukdom, men det är inte säkert. Svart teleskop är svåra att hitta helt renrasiga, om uppfödaren inte har haft två renrasiga fiskar att börja med. De flesta svarta teleskop som säljs i djuraffären är förmodligen korsade med allt möjligt, och det blir knappast bättre när folk köper två sådana fiskar och föder upp nya. Jag har precis som du upplevt att svart teleskop är känsligare än vanlig slöjstjärt men det finns de som säger att det inte alls stämmer.
    Senast redigerad av Insomniac; 17 August 2006, 22:47.

    Kommentar

    • martal
      • May 2004
      • 618

      #3
      Hej:-)
      Pröva gärna teleskopfisk.Det är dom värda:-)
      Det är en mycket vacker fisk.
      Om du har tillräckligt stort akvarium "fixar" dom det.
      Inte som en ensam fisk i ett "sällskapsakvarium utan i sällskap med andra slöjstjärtar:-)
      MVH Marita
      Det här behöver du veta
      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

      Kommentar

      • martal
        • May 2004
        • 618

        #4
        Dom är inte känsligare än andra slöjstjärtar(läste inte frågan helt rätt:-))
        regelbundna vattenbyten 50-60% per gång och rätt föda.
        Speciellt anpassad till slöjstjärt t.ex Hikari pellets flytande eller sjunkande)
        Du kan beställa det från "din" akvarieaffär.
        MVH Marita
        Senast redigerad av martal; 24 August 2006, 22:48.
        Det här behöver du veta
        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Att stjärten hänger beror antingen på att den är för stor, eller att den helt enkelt är vinklad så, det behöver inte alls vara ett tecken på dålig hälsa, men man ska veta att slöjstjärtsfenor blir större även i förållande till kroppsstorleken när de växer upp, och de som redan när de är små har mycket stora fenor kommer de att få groteskt stora fenor när de kommer upp lite i storlek.

          Att de inte är helt kolsvarta är inte heller ett tecken på sjukdom, de är lite olika mörka, hur mörka de är varierar mellan olika individer och med åldern, även om de säkert kan bli lite mörkare i riktigt starkt ljus.

          Att de kan ha trasiga fenor är inte så konstigt när fenorna är abnormt stora och alla andra fiskar ser dem som lätta byten, eftersom de inte kan simma och allt i deras utformning skriker sjuk fisk, för andra fiskar. Att de får vita prick om dom hålls i halvtaskigt vatten och blir konstant mobbade är väl inte så konstigt.

          Dessutom innebär de "lite speciella" ögonen en veritabel portal för infektioner, att dom inte skulle vara mer känsliga än vanliga slöjstjärtar är inte sant, ingen fisk är känslig om du ger den tillräckligt goda förhållanden, och teleskopslöjstjärtar ställer högre krav på vattenkvaliteten och fredligheten hos sällskapet för att deras livssituation ska vara "tillräckligt goda förhållanden".

          Sedan misstänker jag att de flesta (alla små) teleskopslöjstjärtar som kommer hit är utsorterade på ett tidigt stadium, de uppfyller inte standarden/kvaliteten för att det ska vara värt att föda upp dom till större storlek, dom kan vara för dåligt svarta, ojämna ögon, för små eller stora fenor, dålig form på fenorna. Om man tittar på ett akvarium med svarta teleskoper i en butik så hittar normalt sett inte en enda fisk som är kan komma i närheten av utställningsstandard även om det finns 100tals exemplar att välja bland, dom har "alltid" minst en uppenbar defekt, ur "rasstandardsynvinkel". Ur biologisk synvikel är de fulla med defekter, även "rasstandardperfekta" exemplar

          Kommentar

          • maricici
            • March 2006
            • 303

            #6
            Ursprungligen postat av varg
            Teleskopögonen (svarta slöjjisar med ploppögon) ser oftast grymt sjuka ut i djuraffärer. Stjärten hänger, fenorna sloknar, lite matt i färgen (mer gråsvart än svart) ibland trasiga fenor och vissa fall vita prick.

            Har jag haft oturen att se extremt dåliga exemplar varje gång jag varit i djuraffärer? Har några gånger sett riktigt fina, energiska exemplar som glatt simmat omkring i karet med fenorna på spänn.

            Hur kommer det sig att just den svarta varianten (jämfört med vanligt slöjstjärt) är mycket oftare sjuk/skabbigare?
            Själv har jag inte sett att dom är sjukare än andra guldisar
            I
            MY

            Kommentar

            • martal
              • May 2004
              • 618

              #7
              Hej
              Jag har sett otaliga slöjstjärtar i olika akvarieaffärer.
              Teleskopslöstjärt är inte ovanligare än andra.
              Vad du gör är att välja den "piggaste".Den som hela tiden simmar omkring.Den som gärna letar på "botten" efter mat
              Jag har också sett många "vanliga" slöjstjärtar som simmat runt och inte mått speciellt bra.
              När det gäller standard svart teleskopfisk är det svårt att hitta i Sverige.De flesta har t.ex brun botten och inte vit som det föreskrivs i standarden.
              MVH Marita
              Senast redigerad av martal; 26 August 2006, 23:18.
              Det här behöver du veta
              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

              Kommentar

              • maricici
                • March 2006
                • 303

                #8
                Det kan ju också hända att man råkat springa på ett parti nyinkommen fisk, dom kan vara en sorglig syn efter vissa transporter-utstressade och slokande
                I
                MY

                Kommentar

                • frankieboy
                  • March 2006
                  • 116

                  #9
                  En liten fråga?

                  Vad menas me teleskopslöjstjärt? Är de att de har "bubbleeyes"?
                  frank

                  Kommentar

                  • Insomniac
                    • December 2004
                    • 310

                    #10
                    De är svarta och har stora utstående ögon (se bild). Bubble eyes har säckar under ögonen och finns i alla möjliga färger.

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Jag har haft en Moor som var mörkröd.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • martal
                        • May 2004
                        • 618

                        #12
                        Hej Kramfors.
                        Den slöjstjärten hade jag väldigt gärna velat ha.En röd brodtail moor(helt seriöst):-).
                        Fast det är en USA sajt.Mycket populär samt att de flesta fiskar är utställningsföremål-inte "individer.
                        Brodtailmoor kan ha många olika färger.Det är fisktypen som är det väsentliga.
                        Fenor,färg samt harmoni är mycket viktigt.
                        Ju större slöjstjärten blir ju mindre passar den i ett akvarium!!!.
                        Min erfarenhet är att slöjstjärt ska leva i ursprungsmiljö.Mycket yta samt full frihet att simma(tyvärr).
                        MVH Marita
                        Senast redigerad av martal; 28 September 2006, 00:41.
                        Det här behöver du veta
                        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Den röda var i en kull av de som jag korsade med Comet varianten för att få Comet med dubbla långa fenor.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • frankieboy
                            • March 2006
                            • 116

                            #14
                            ?

                            Förstår inte nu...
                            Är det bara svarta svarta slöjstjärtar som har stora utstående ögon som kallas teleskopslöjstjärt?

                            Påsar under ögonen? trodde bubbleeye var när de stod ut?
                            frank

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Teleskopslöjstjärt är på svenska och har utstående ögon, varianten heter Black Moor och ska uppfylla vissa krav på kroppsform för att vara Black Moor.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...