Silverhajs yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sauce
    • April 2006
    • 142

    Silverhajs yngel

    För nån månad sedan så "lekte" min silverhajar ordentligt såg det ut som, men då jag har velat bli av med dom en längre tid så brydde jag mig inte om det speciellt mycket, men för några veckor sedan så såg jag faktiskt 2 yngel som ploppade fram, lät dom va kvar i samma kar och hoppades på att dom skulle bli uppätna :/ då jag formligen hatar silverhajen men nu för några dagar sedan pratade jag med en god vän till mig (stina) och hon berättade att det var väldigt svårt att få silverhajen att yngla av sig i akvarium. Så jag tänkte att det kanske kunde vara kul att berätta här endå :P även om mina kräftor förmodligen har ätit upp ynglen, inte sett några yngel på 1 vecka nu iaf, och har letat ordentligt
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    Är det sant? Vad har du för andra fiskar i karet?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • Sauce
      • April 2006
      • 142

      #3
      jajjemen det är riktigt sant, började fundera på om det är nån annans yngel men det har jag riiiiiktigt svårt att tänka mig, har bara 2 fjärilsfiskar och 2 otosinclusar
      svårt att hitta några fiskar som får vara "ifred" från kräftorna.
      Senast redigerad av Sauce; 15 August 2006, 11:07.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        På bilden av ditt akvarie syns två mässingsbarber. Det är avsevärt mer troligt att det är deras yngel än silverhajarnas.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Sauce
          • April 2006
          • 142

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          På bilden av ditt akvarie syns två mässingsbarber. Det är avsevärt mer troligt att det är deras yngel än silverhajarnas.
          men dom har jag inte kvar, verkar otroligt om deras yngel skulle ploppa upp 2 månader efter att dom har lämnat akvariumet. sen var dom inte guldfärgade utan dom var gråa.

          Igår såg jagett av ynglen igen, det har blivit lite större men inte mycket, finns det några bilder på silverhajs yngel så kan jag bedömma om det verkligen är det?

          Kommentar

          • Azeah
            • October 2005
            • 266

            #6
            Men varför hatar du silverhajar? Jag tycker att det är den absout bästa av alla sorter. Har en som är 35cm och 3 st som är 20-25 och 6 st mindre i ett 840liters. Dom är ju fantastiska i sitt beteende mot varandra och genom snälla mot andra.

            Vill du bli av med dina så ge dom till mig... : )
            1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Sauce
              Igår såg jagett av ynglen igen, det har blivit lite större men inte mycket, finns det några bilder på silverhajs yngel så kan jag bedömma om det verkligen är det?
              Silverhaj har aldrig odlats i akvarium, trots att många har försökt. Har du verkligen silverhajsyngel är det en akvaristisk sensation.
              Mässingsbarber, däremot, odlas ofta, och när de är små är de grå. Har larverna dåligt med mat växer de dessutom långsamt.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Har du möjlighet att ta foto? Om det nu är sant så är det otroligt!
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Även om det kanke är mer troligt att mässingsbarberna har lekt, det går väl knappast att undvika att dom leker skulla jag inte alls vara chockad om silverhajarna har producerat yngel. Om det inte funnits några andra karpartade fiskar i akvariet på två månader och ynglen var uppenbart karpartade och mycket små ligger däremot min gissning på silverhajarna.

                  Har många gånger funderat på att köpa silverhajar och leka av för att bli först med an väldokumenterad akvarie-uppfödning, det kan inte vara så svårt. Men jag tror tyvärr att jag inte kommer att hinna, nån annan kommer säkert före, iaf med bekräftad akvarieodling, även om jag skulle få lek inom ett halvår, det skulle vara den biten med första väldokumenterade på internet som jag har liten liten chans på isf.

                  Om man tror att man skulle bli rik på att sälja yngel av silverhaj får man tänka om, min närmsta akvariebutik säljer dom för 35:-/st medans malawiciklider i samma storlek kostar 60:-/st eller mer, och silverhajsyngel lär ställa ännu högre krav på syrehalt och vattenkvalitet än malawiciklider.

                  Nu blev jag så inspirerad att jag tror jag ska åka och köpe ett stim silverhajar, dom kan nog på på uppväxt tillsammans med pakistanbotiorna tills jag sätter botiorna till lek, botiorna hoppas jag inte ens bli först med väldokumenterad uppfödning på, dom tror jag är för enkla.

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    praktbotior är väll svåra?
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Ursprungligen postat av solbacka
                      praktbotior är väll svåra?
                      Ja, det är dom säkert, det är därför jag tänkt att vänta med dom tills jag har lite större burkar, skulle tippa att dom behöver komma upp i mer än 10 cm innan dom är lekmogna.

                      Ska samla erfarenheter från pakistanbotiorna först också, jag håller på och matar upp 6 st som jag ska prova att sätta till lek om en månad eller så.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av solbacka
                        praktbotior är väll svåra?
                        Det kan man nog säga.
                        Pakistanbotia är aldrig odlad i akvarium, såvitt jag vet.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Det kan man nog säga.
                          Pakistanbotia är aldrig odlad i akvarium, såvitt jag vet.
                          Pakistanbotia är odlad ett flertal gånger, av flera olika personer, den är dessutom redan anmäld till sarf så den är sänkt till guldmärke.

                          Kommentar

                          • Sauce
                            • April 2006
                            • 142

                            #14
                            Ja 2 yngel är det jag har, blir mer och mer säker på att det är silverhaj. Men som sagt var jag är långt ifrån en riktigt inbiten akvarist eller expert på fiskarter! Men dom växer så det knakar i varje fall! försökte fota dom idag men det visade sig inte vara speciellt enkelt, då jag bara har en kamera med autofokus! Ska jobba vidare på foto frågan när jag är ledig, dvs om 6 dagar, jobbar i skrivande stund oxo :/ snart är dom i övergångs stadiet yngel->fisk så jag ska knäppa kort imårrn innan jag börjar jobba hoppas jag, 08:30. återkommer med lägesrapporter, har tagit vattenprover oxo så jag skriver väl ner allt i en mini rapport bara ifall det nu är silverhajsyngel så fler kanska lyckas.

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #15
                              Om du räddar dom och dokumenterar tillräckligt bra kan du få Elitmärke för dom om ingen annan har hunnit före, elitmärke är det inte många akvarister som har, skulle vara bra med status på lokala akvarieföreningen, kolla även http://www.akvariet.tripnet.se/odling/odling.htm
                              Och visst skulle det uppfattas som en sensation även i internationella akvariekretsar, du kan bli akvarievärldskändis, om du kan rädda yngel och det är silverhaj och skriver en artikel och lägger ut bilder på internet, jag vore som sagt inte förvånad, det är en relativt lättodlad art, bara det att "ingen" vet det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...