Eldstjärt - vilka "kompisar"??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    Eldstjärt - vilka "kompisar"??

    Jahapp..så var det dags att skaffa större akvarium till min eldstjärt "Voldemort". Han har nu vuxit och är VÄLDIGT revirhävdande - helst vid matdax. Han jagar platysarna hejvilt. Iallafall de flerfärgade. De enfärgade låter han vara??? Hursomhelst behöver han helt klart större simyta och jag är sugen på ett akvarium till.

    Jag försöker få tag i ett på c.a 150 - 200 L.

    Vilka kan tänkas gå ihop med honom?
    Jag funderar på en kampfiskhanne till - det har gått bra med Nemo hela tiden, men tror inte jag vill flytta honom... Jag är "kampisbiten" till max
    Malarna funkar också - den enda som Voldis har respekt för är clownplecon "Bullen"..

    Kvar i "lilla burken" blir nog de övriga fiskarna, så det blir nya till det nya akvariet. Ett par plecosar blir det nog ia.f...
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    tycker inte du ska ha kampfiskar.. min eldis hade jagat ihjäl dom direkt! plecosar blir för stora för 100l, kanske menar du ancistrusar? de funkar med min eldstjärt. jag skulle rekommendera tetror, inga större fiskar så som guramis eller flying fox eller siamesiska algätare.


    edit: kan tillägga att min eldis har full kontroll över mitt 450l, eldis är kung där
    Senast redigerad av lenis3; 14 August 2006, 14:56.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Tänk på att eldstjärtar blir ganska stora (15 cm). Du borde satsa på ett akvarium som är minst 100 cm långt.

      På zoopets infosida om eldstjärten står det bl a: "Denna art är pga dess aggressivitet inte speciellt lämplig i ett sällskapsakvarium, åtminstone inte ihop med mindre fiskar." http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272

      Kanske ett stim barber? Det finns en del olika arter. Tigerbarber är ganska tuffa, så de kanske skulle kunna funka: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=208
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        De plecosar jag har är små sötnosar på c.a 5 cm, och blir inte större

        Kampfirre + Voldemort funkar fint.
        Och jag har räknat med att akvariet ska vara runt 1 m långt..

        Neontetror har jag funderat på..ett stim...

        Tigerbarber...kanske det?

        Fler förslag mottages tacksamt - och gärna med bildlänkar
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Tänkte inte på att du hade en kampfisk. Tigerbarber och kampfiskar går nämligen INTE ihop!

          Tänk på att unga eldstjärtar är relativt snälla, men de kan bli väldigt aggro i vuxenålder.

          Clown pleco (L104) kan bli 10 cm. Kolla här: http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=734

          Och bulldog pleco blir 13 cm: http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=407
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Jahapp..de bara ljuger på djuraffärerna .

            Tur att jag troligtvis kommer hem med ett nytt bättre begagnat akvarium ikväll då - ifall Bullen & Sumo blir för stora. Men de blir ia.f inte JÄTTESTORA då..

            Det följer med pump och filter...behöver jag köpa NYTT filter eller?

            Tror alla som jobbar i djuraffärer med akvarier skulle behöva bli medlemmar på denna sida - HÄR finns ju kunskaperna!!!!

            Stora stygga Voldis har nu gått hårt åt min ena platy. De jag trott varit fenröta är troligtvis Voldis verk... jag har sett honom "in action"...
            Och nog har han blivit "oggig" allt..men han är ju jättecharmig ändå och jag vill ha han kvar!!!! Men det går inte längre i lilla burken!!!

            Vilka har ni era eldisar med?
            Det enda jag bestämt än så länge är att det nog blir ett gäng neontetror och algätare 1-2 av de sorter jag har antingen bulldog eller clown..
            Senast redigerad av Healena; 15 August 2006, 11:54.
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ja Helena, tyvärr får man ofta fel information i zooaffärerna. Ibland tror jag att det beror på okunskap andra gånger är det nog försäljarretorik...

              Men vad kul att du ska köpa ett nytt akvarium Hur stort är det och vad är det för filter/pump? Ska du ha båda igång samtidigt eller ska det nya akvariet ersätta det du har nu?

              Hmm, varken bulldog plecos eller clown plecos är några utpräglade algätare. Clown plecon behöver äta trä, så du måste ha rötter i akvariet. De gillar även grönsaker som gurka, squash eller förvälld broccoli. Men de måste även ha fryst fiskmat och/eller torrfoder (samma tabletter som man ger pansarmalar).

              Bulldog plecon äter både alger och fryst-eller torrfoder. Ancistrusar eller pitbullplecos (LDA25) är bättre algätare.

              Jag funderade lite på att ha en eldsjtärt i mitt Asien-akvarium men gav upp tanken för att jag inte ville riskera att h*n gav sig på guramisarna eller siamensis när h*n blev äldre...
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Dethär är det vi ska "åka och titta på"/ev. köpa - vad tror ni??

                Det är en Fluvalpump som följer med..

                Det är på c.a 115 L
                mått c.a 90,36,36

                Jag ska ha båda akvarierna igång - har blivit akvarietokig
                Och rot...funderar på att flytta med den roten vi redan har - den är ganska stor och det är Voldis bästa bo. Då köper jag en något mindre till "gamla"..

                Plecosarna får tabletter och festar när jag matar med cyklops var 3dje dag.

                Skulle vilja ha någon mer sorts firre i än bara neontetror...
                Senast redigerad av Healena; 15 August 2006, 14:44.
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Om måtten är 100x40x40 cm så är det på 160 liter ju. Det låter bra! Kolla bara så att det är i bra skick och att det inte läcker.

                  Om filtret är anpassat till akvariets volym behöver du inte köpa ett nytt, iaf inte om du inte vill byta till en annan sorts filter. Tänk på att även om filtret är begagnat så finns det inga levande bakterier kvar i det.

                  Det du kan göra för att smidigare starta upp det nya akvariet är att krama ur filtermaterialet från ditt gamla akvarium i det nya några timmar innan det är dags för fiskarna att flytta in där. Du kan även tillsätta bakteriekultur för att vara på den säkra sidan. Tänk sen på att börja med bara några få fiskar (Voldemort + ett par till) och mata ganska sparsamt under de första veckorna. Skaffa inga nya fiskar förrän efter nån månad, för att undvika en giftig ammoniak/nitritspik.

                  Det låter som om plecosarna får bra mat.

                  Titta runt lite och läs på om de olika arterna, så ska du se att du hittar någon som du gillar och som kan trivas i akvariet. Du har ju tid nu när akvariet är under uppstart.

                  Lycka till!
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #10
                    Sorry - skrev fel mått från början..

                    Nuså...hämtade hem och inredde/körde igång det igår kväll
                    Allt funkar och det blev ärligt talat sk#tsnyggt.
                    Har mycket växter och har byggt några grottor som gömställen åt Voldis.
                    Skiffersten och andra stenar i små rösen..

                    Jag kör med nyttobakterier och ska göra som du sade - krama ur ena filterdelen för att "smutsa ner" lite.

                    När tror ni Voldis kan flytta in? Är det för tidigt till helgen fast jag kör med nyttobakterier?
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      om du kramar ur gamla filtret (hela) i nya akvariet så skulle jag sätta i fisken direkt. fyll på med så mycket gammalt vatten som möjligt.

                      tex om du byter 50% ur 62l, fyller på med det i nya och kramar ur filtret i nya akvariet, då kan eldisen flytta in!
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Nyttobakterierna gör ingen nytta om det inte bor några fiskar i akvariet. Så du ska inte krama ur det gamla filtermaterialt i det nya akvariet förrän det är dags för fiskarna att flytta in. Annars hinner nyttobakterierna dö eftersom de utan fiskbajs inte har nån näring.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Healena
                          • May 2006
                          • 1440

                          #13
                          Eh...då tror jag att jag flyttar Voldis redan idag!
                          Jag har kramat ur ena filterhalvan (2 halvor) från andra akvariet.

                          Det börjar bli akuuuut - min stackars platytjej (den Voldis är hopplös på) börjar se ut som en plockad höna!!!!!
                          De andra firrarna låter han bli...konstig prick - men charmig *S*
                          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Glöm inte att koppa in honom/henne. pH:t i det nya akvariet lär vara högre än i det gamla. Så du får göra precis som man gör när man tar hem fiskar från affären.

                            Lycka till!
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Healena
                              • May 2006
                              • 1440

                              #15
                              Japp - jag "fasade över" honom i c.a 1/2 timme...

                              Nu vägrar han titta fram - jag har byggt för bra gömställen .
                              Han ligger och trycker under en skifferplatta och har gjort det i 2 timmar.
                              Jag har släckt lyset åt honom, och kollar så han åtminstone "viftar med stjärtfenan" som är det enda man kan se av honom...

                              Han är väl totalchockad stackarn...
                              Men å andra sidan så ligger han oftast och trycker någonstans hela dagarna. Han är aktiv morgon och kväll.

                              Jättetack batski för du svarar på alla mina frågor
                              Senast redigerad av Healena; 16 August 2006, 15:01.
                              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                              Kommentar

                              Arbetssätt...