Jaha då var man med fisk igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    Jaha då var man med fisk igen!

    För ett tag sedan skaffade jag ett kar att ha på jobbet i detta hyste jag ett par L144 de fick yngel 1 och två ggr nu gör de sig klara för en ny omgång

    Men då det inte skall falla under fel tråd så hyser jag 10 DrottningrasborerTrigonostigma espei) OCH av dessa har det nu blivit typ 50 nya säkert mer, men är några små jäkla som knappt syns även om karet inte är stort.

    Men glad är jag iaf för nu har på L144 visat att de trivs och nu mina Drottningrasborer(Trigonostigma espei)

    Hadde Blackmollys med och räkor men räkorna har begått själmord för de har hoppat ut och andra bara försvunnit, BM åkte ur för de åt upp mina L144 yngel OCH Drottningrasborer(Trigonostigma espei)
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    kul!
    är du 100 på att det är drottningsrasbora? I så fall får man gratuera, för den har odlingsvarlör G!
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      jepp 100% inga andra fiskar kvar i karet mer än drottning och L144, yngel som är ett par millimeter stora, små millimetrar men mycket tunnare som simmar i små stim längs in i karet och bland växterna, skall ta kort på dem om jag kan fånga dem med kameran på måndag.

      Hur skall man göra för att få dem i odlings listan?
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4


        Allätare och köttätare (små ryggradslösa djur). Äter i akvarium allt standardfoder. Stämmer

        Romspridare vars lek föregås av en häftig jakt. Äggläggningen äger rum på undersidan av ett växtblad, varvid paret simmar i ryggläge. Romkornen fastnar sedan på bladet och kläcks efter ca 24 timmar.
        Kan ej kommentera detta då jag inte sett det

        Denna art odlas bäst i ett lekakvarium med lågt vattenstånd (högst 15 cm).
        Nej gick lika bra i ett välfyllt 92liters kar med bottenfilter.

        Efter leken bör föräldrarna flyttas eftersom de är svåra romrövare.
        Som det verkar ännu så lever det då det blivit yngel av dem en hel del med

        Drottningrasboran är en fredlig och livlig stimfisk. Den trivs bäst i ett akvarium som är ganska tätt planterat varav en del flytväxter, men även har en fri simyta.
        Jo trivs gör de och livliga är de

        Belysningen skall vara dämpad.
        Nej tror jag inte 12 timmar tänt på ett kontor, i rampen sitter ett Aquarelle rör

        Akvariet kan gärna innehålla några rötter.
        innehåller en rot en del hemmaplockad sten

        Den passar mindre bra i ett sällskapsakvarium, eftersom den kan vara något känslig och inte heller blir så stor. Den passar dock bra ihop med andra små rasboror.
        Passade bra med Black molly MEN inte när de fick yngel MOLLYMAT

        Det är svårt att se skillnad på könen, men hanarna är slankare och har intensivare färger. Honorna har en högre kroppsform och ett rundare bukparti.
        Kan nog stämma efter en närmare titt i karet här hemma
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          coolt!
          har du planerat att mata med artemia? de nykläckta behöver ju en massa näringsrik mat.

          vet inte vad du har för pump, har du funderat på att täcka insuget till eventuellt innerfilter (eller insuget till ytterfiltret) så att inte de små dör där..
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Ursprungligen postat av lenis3
            coolt!
            har du planerat att mata med artemia? de nykläckta behöver ju en massa näringsrik mat.
            Nix jag har tyvärr inte möjlighet att ha en artemia kläckare på jobb eller frystfoder dessutom så är ynglena knappt ett par millimeter alltså kan de inte äta de ens då artemian är nästan lika stor (inte riktigt men fasiken inte långt ifrån =O))
            Jag matar med Tetra Min grundfoder som finskrossats i en mortel och sedan löser jag upp det i en mindre mängd vatten som jag häller ut i karet.

            Ursprungligen postat av lenis3
            vet inte vad du har för pump, har du funderat på att täcka insuget till eventuellt innerfilter (eller insuget till ytterfiltret) så att inte de små dör där..
            Jag kör bottenfilter och då finns det inget insug som de fastnar i det finns ett utblås men då får de simma på bra kolla länken på hur det ser ut i karet i min signatur "jobbekaret"
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            Arbetssätt...