Åh suck... kuhliålar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Theriss
    • April 2003
    • 66

    Åh suck... kuhliålar

    Jag köpte fem kuhliålar för nån vecka sen, och bara EN har visat sig. Eller ja, två till har visat sig... visat resterna av sig vill säga... *suck* Jag tror inte att de andra två lever heller, fast jag har inte hittat dem, än... Jag fattar inte varför det blev så här, de var ju ändå fem stycken, och förr när jag haft såna här ålar har det alltid varit full fart på dem direkt. Tyckte de såg okej ut men det kanske de inte var? Man blir ju lite besviken... Den ål som kommer fram och äter när akvariet släcks ser i alla fall bra ut, rund och stabil eller vad man ska säga, så jag hoppas den klarar sig.
    Är det läge att köpa fler redan nu eller borde jag vänta? Den kanske känner sig ensam..?
    *Sophie*
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    den är nog inte ensam ska du se! jag har själv 9 st och jag brukar på sin höjd se 3 st de är bra på att gömma sig.

    edit: på sikt kankse det vore bra att köpa fler, de är stimfiskar. men du lär nog se fler ålar så småningom..
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #3
      mina brukar komma snabbt som satan när jag lägger ner en bit broccoli på botten.

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Kuhlis kan man väl inte få nog av, dom kan vara lite stressbenägna, vill ha gott om bra gömställen, valmöjligheter mellan olika gömställen. Är akvariet väl ingånget och det finns gott om bra gömställen så är det val bara att skaffa ett knippe till.

        Kommentar

        • Theriss
          • April 2003
          • 66

          #5
          Jag har sett de andra två också nu =) Men de är himla skygga, kommer knappt fram när det är släckt ens...
          *Sophie*

          Kommentar

          • Madguppy
            • April 2006
            • 177

            #6
            mina ser man inte heller sen jag möblerade om karet... nu finns det alldeles för många gömställen bland rötterna. har man tur så ser man en på natten...

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Jag såg mina för fyra dagar sedan, sist jag såg dem var i januari. Har två fetingar i mitt 450-kar. De är feta som mitt lillfinger (som är lite småknubbigt ) och ca 10 cm långa, lite småormar . Så misströsta inte. De har hängt med mig i fyra år, bytt akvarium tre gånger, varje gång trodde jag de var hädangångna men när det bara var några millimeter kvar med vatten så har de sprattlat till där på botten.
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Madguppy
                • April 2006
                • 177

                #8
                lol... när min akvarium gick sönder, hittade jag en av dem under mattan i ett annat rum :S den lever fortfarande den rackaren!

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  Jag köpte två kuhli när mitt akvarium var nytt. En hoppade ur första natten
                  Då köpte jag en till, och dessa två var nog ovanliga för att vara kuhlis... Dom var otroliga kompisar, alltid tillsammans och framme och lekte hela dagarna. Sååå roliga och fina.

                  Tills efter några månader en av dom simmade in i utblåset till filtret och blev fiskfärs... Både jag och den andra ålen sörjde.

                  Så jag köpte en ny kompis till den men det blev aldrig detsamma. Den nya ser jag så gott som aldrig till (bara en stund när jag just bytt vatten) men den "gamle" kommer fram ibland på eftermiddagar och kvällar och far runt.

                  Så dom har nog olika personligheter.

                  När jag satt upp mitt 220-literskar ska jag köpa ett gäng till och hoppas att dom är mer sociala av sig!
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  Arbetssätt...