Fladdermusfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kkk
    • May 2006
    • 597

    Fladdermusfisk

    Hejsan är det någon som har bra info om Myxioprinus asiaticus även kallad Fladdermusfisk? Det enda jag fått fram är att de kan bli ganska gamla ca 10-15 år blir ca 20 cm långa och tillhör barb släktet. Jag har en som är ca 12 cm och har vuxit mycket sedan den kom till mej, i fiskaffären sa de att den var ca 2 år. Skulle vara glad om någon har ett bra tips eller länk till info.
    MVH/kkk
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    bildlänk..

    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • kkk
      • May 2006
      • 597

      #3
      En riktig blekfis, min skiftar från helsvart till svart-orangerandig. Min firre har en "puckel" mellan huvudet och ryggfenan. Kan detta tyda på att det är en hane? En vän till mej hade 2 st och de hade inga pucklar. Hennes blev efter ca 1/2 år nästan helt bleka och dog kort efter.
      Skulle vara glad om lite mer info.
      MVH/kkk

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        ingen aning! blev bara nyfiken på namnet så jag googlade fram en bild Pröva att googla för mer info, tror det är en ovanlig firre du har. Jag har iaf inte sett nån under mina 10 år som akvarist
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Om man söker på fladdermusfisk på fishbase hamnar man i saltvatten faktiskt:

          Myxocyprinus asiaticus ger däremot detta:

          Det är viktigt att stava rätt.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            hehe jag fick också ändra namnet för att komma till de bilder jag kom till.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Bäst du passar dig - snart kanske polisen knackar på dörren
              Fick just idag senaste numret av den engelska akvarietidningen Practical Fishkeeping där en akvarists fiskar (av ovan nämnda art) blivit beslagtagna och avlivade. Anledning - denna art och många andra kallvattensarter får inte föras in i England pga av risken för att de skall kunna sprida sig i inhemska vatten.
              Än så länge gäller inte dessa regler i Sverige men risken är stor att de regelerna kommer hit också.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Sååååååå ball firre!!!!!
                *vill ha!*
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • kkk
                  • May 2006
                  • 597

                  #9
                  Fladdermusen Sune

                  Visst är den fin min lilla fladdermus. Köpte den här i Katrineholm av "min" akvariehandlare som har affär runt hörnet.Trodde det var en ganska "vanlig" fisk för jag har sett den hos en del av mina kompisar, visserligen har nog alla köpt dem i samma affär som jag, men ändå. Funderar på att köpa en kompis till den jag har. Sune är en mycket snäll och lite försiktig firre som går
                  jättebra tillsammans med mina diskusar. Han har mycket svängrum i karet för det är på 540 li och han svävar runt ostört.

                  Kommentar

                  • Isuxs
                    • December 2005
                    • 796

                    #10
                    Jädra cool ryggfena den har.. Cool firre!!
                    Vågar man fråga vad en sån kostade ??
                    360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                    180L Ghost / Black skalar
                    60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #11
                      170:-/st i Halmstad
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Jag hade två så´na för ett antal år se´n. Fick "veta" av affären att den är från Peru, och blir ca 15 cm. Antingen ljög de medvetet, eller så drog de till med nå´t bara, för när jag läste mer om dem så stod de att de var kallvattensfiskar från Kina, och blir ca 60 cm Visst, man ska läsa på innan, men man tror ju ändå inte affärsinnehavaren står och blåljuger. Tror de får svårt med discustemperaturer i längden. Min ena blev hur som helst ihjälslagen av mitt scalarepar, och den andra bytte jag in, innan den gick samma väg.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Daniel Blom
                          • June 2003
                          • 1670

                          #13
                          Det är tur att fiskarna växer långsamt, för de blir så småningom både rackarns stora och fula - se här!
                          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                          och framgången är given.
                          Samuel Clemens
                          Mina bilder

                          Kommentar

                          • C.Ciklid
                            • February 2005
                            • 12055

                            #14
                            Jag har sett dessa fiskar på ett zoo i Örebro för ett tag sedan. De var runt 15cm+ och jag tyckte de nog var lite söta. Men jag hade inte plats för dessa två och eftersom de blir så stora. Zoohandlaren sa att de kunde väga uppåt nått/några kg i vuxen ålder.

                            //Camilla
                            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                            Kommentar

                            • Josefine
                              • June 2005
                              • 164

                              #15
                              gå in på djuportalen.nu och titta på artbeskrivningar där. den ligger under "karpliknande fiskar" (det funkade inte att länka)
                              Min Zoon! http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=472551

                              Kommentar

                              Arbetssätt...