Slöjstjärt och vatten temperatur.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cri
    • September 2002
    • 700

    Slöjstjärt och vatten temperatur.

    Hej,

    Gällande vatten temperaturen till slöjstjärtar och andra mer odlade former utav guldfisk vill jag bara nämna att de verkar vara bra mycket mer känsliga och kräver en högre temperatur än den vanliga GF. Extra känsliga för temperatur och temperatur skillnader verkar de svarta teleskop GF (Black Moor) att vara. Många bakterie och parasit infectioner kan tydligen undvikas med en högre temperatur.

    Jag har själv en red cap oranda som sedan köpet haft kroniskt problem med parasiter. Fick med jämna mellanrum salt bada henne - hon vande sig och låg stilla i min kupade halvöppna hand i badet.. Med en en vatten värmare verkar problemet försvunnit. De två svarta teles. ögonen och kronpärlfjällen (crownpearlscale) är det en ordentlig fart på - har tom. yngel, så det kanske ligger något i det hela.

    Det finns mycket att läsa om detta på de internationella siterna och hÄr nedan Är ett utdrag:

    http://koivet.com/html/articles/articles_details.php?article_id=150&category=16&na me=Goldfish%20Information

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Temperature to Keep Goldfish
    Many Goldfish keepers are unaware that the highly selected Asian carps are better suited for warmer waters. Ranchus, Orandas, Bubble eyes, etc all do better in heated systems, e.g. 74-78 degrees at a minimum, which *might* mandate a heater, especially during the winter.
    The problems you can encounter with Goldfish kept too cool include: Increased susceptibility to bacterial infection, increased incidence of irreconcilable Dropsey or floater diseases; where the fish floats helplessly at an unusual angle, even upside-down! As well, the filter bacteria in cooler systems do not function well, and ammonia problems may result. All in all, you will only enhance th health of the fish and the function of the aquarium when you heat it up, as I said, 74 degrees minimum.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    74 - 78F=
    http://www.soc.duke.edu/~garyt/temp.html

    23.34 - 25.55C Detta är minimum rekommedationen.

    Mvh,
    cri
    Mvh, cri
Arbetssätt...