slöjstjärtar uppätna!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Madguppy
    • April 2006
    • 177

    slöjstjärtar uppätna!!!

    Jag hade 4 Slöjstjärtar från början tillsammans med 4 praktbotior några guppys och 3 antricus malar och 3 khulis. 2 av botiorna är över 10cm. allting har varit frid och fröjd tillls jag här om dagen inte hittade en av slöjstjärtarna... letade noga och såg tillslut en mal som sög på eskelettet av slöjstjärten. kastade bort d lilla som va kvar o trodde att den hade blivit akutsjuk o dött, inga konstiga vattenvärden oså. firren mådde bra dan innan.

    dagen efter så saknades en till slöjstjärt, märkligt tänkte jag... letade noga och såg att firrarna snurrar runt min stora fina snäckskal som fungerar även som en gömställe för malarna...där inne ser jag stjärten på en mal... misstänkte att guldfirrens lik bör finnas där. skakade på snäckan och överaskning!!! guldfisk simmar ut med halva kroppen bortskrapad.. som terminator ungefär. guldisen är runt 5 cm fattade inte hur den hade hamnat där och inte kunnat försvara sig mot några guppys o en mindre mal... iaf så verkade den ha klarat sig ganska bra ändå.. den simmade och letade efter mat som om ingenting hade hänt.

    Det som förvånar mig är dagen efter. Jag kollar för att se hur den mår... så märker jag att den och en annan slöjstjärt är helt försvunna... kollat överallt under rötter filter ja överallt, inte ens eskelettet hittar jag. två slöjstjärtar på en natt har försvunnit.... VAD HAR HÄNT??? den andra som inte var skadad mådde jätte bra... VEM har attackerat och förmodligen mördat dem? kan det va praktbotiorna??? de har alltid varit vänliga mot samtliga firrar.. jag hajjar ingenting.. har de fått psykos kanske??? det kan inte va några andra fiskar och de kan inte ha mått dåligt och dött på en natt och bara blivit uppätna. Den sista slöjstjärten som är kvar ser jag att har fått skador på kroppen... detta är frustrerande.

    Jag matar de bra och alla fiskar verkar må bra och inga konstiga vattenvärden. Detta är sjukt konstigt för mig!

    erfarenhet någon?? slöjstjärtar och praktbotior i samma kar??? guppys kan väl inte mörda slöjstjärtar?? de har hittills trivits bra ihop från första början.
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    #2
    Man bör inte ha slöjstjärtar med någon annan fisk eftersom de ofta blir jagade eller utstötta. De är också väldigt dåliga på att både försvara sig och fly så de är lätta offer. Det finns möjlighet att malarna har sugit på slöjstärtarna även om de anses fredliga, antingen eftersom de vaktar reviren eller för att akvariet är för litet och de känner sig trängda. Det skulle inte förvåna mig om praktbotiorna har varit på dem också.
    Du bör hitta ett eget akvarium till slöjstjärten om den fortfarande lever. Det finns en risk att slöjstjärtarna äter upp dina guppies också, så i fortsättningen om du vill ha slöjstjärtar så tänk på att de sällan går ihop med andra fiskar.

    Kommentar

    • Madguppy
      • April 2006
      • 177

      #3
      aa har lagt den i yngelkaret nu, de har varit på han också, det konstiga är att detta händer under 3 dagar efter sex månader av fred mellan firrarna.

      slöjisarna har varit vänliga mot guppysen... hade jag sett några tecken på mobbning o så hade jag inte lagt dem i d karet,

      Kommentar

      Arbetssätt...