Fråga om lek bråskande svar önskas Hjälp!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mojn
    • February 2005
    • 61

    Fråga om lek bråskande svar önskas Hjälp!!!!!!

    Nu är det så att jag har övervintrat mina slöjstjärtar i kyla i akvarium och separerat könen.

    Igår förde jag samman en hona och två hanar och nu på morgonen så hade uppvaktningen tagit en våldsamfart och akvariet var alldeles mjölkigt nästan vitt och luktar mkt fisk illalukt, är det normalt?

    Nu har dom turats om att uppvakta heladagen och honan börjar se väldigt trött ut hon ligger tidvis passiv och hananarna trycker upp henne över ytan.
    Hur länge orkar hon är deet normalt?

    MVH Michael
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Uppvaktningen är normal.
    Du måste byta vatten efter leken och testa ammonium/nitrit då du kan få höga värden pga. protein från mjölken.
    De vuxna tar du bort från där de lekt då de äter rommen.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • mojn
      • February 2005
      • 61

      #3
      Tack!

      Fortfarande inga ägg men vilt uppvaktande jag fattar inte att killarna orkar dom är som galna helatiden dom till och med äter och uppvaktar samtidigt.

      Dom som säger att slöjstjärtar är dåliga simmare skulle nog få svar på tal om de såg mitt akvarium.

      Har själv fått revidera min uppfattning till att de är förträffliga simmare även de med kortafenor.

      Hoppas kunna visa lite film från uppvaktningen i framtiden.

      tack för svaret är ändå lite orolig för honan hon har det inte lätt efter 2 dygns oavbrutet uppvaktande.

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        Huj, mina guldfiskar har oxå lekt!

        Det är ägg i hela akvariet, tom en massa klibbade på sniglarna. Nu ska jag flytta om 12dar så jag var inte på med att få yngel men de verkar inte vilja äta äggen.
        mvh Mattias
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #5
          ... och ammonium och nitrit fick jag på köpet. Det var inte mycket nitrit >0.1ppm bara men ammoniumet var det en del. Sen har jag ph > 7.5 så det blir giftigt med.

          Bytte 80% av vattnet och rengjorde det ena filtret, nu 4h senare är bägge nere på 0 igen. Tänk vilket öde om jag inte skule ha mätt! Fiskarna gökar ihjäl sig
          iofs inte det värsta sättet att vika hädan på kanske....

          edit: det var lite ammonium i den, tog bara 10+ minuter för färgen att komma fram, inte mycket mao
          Senast redigerad av morphriz; 13 June 2006, 21:30.
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          Arbetssätt...