Kilfläcksrasbora

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Kilfläcksrasbora

    Jag blir inte klok på skillnaden mellan könen på denna fina fisk.
    Jag kollar på mina egna och tror att jag vet, sen läser jag i mina böcker och här på Zoopet.

    Det står olika!

    Akvariets lexikon:
    Hos honan är kilfläckens främre kant rak, medan den hos hanen är lätt rundad nedtill o den undre spetsen är något utdragen.

    Zoopet:
    Hos hanen är kilfläckens främre kant rak, medan den hos honan är lätt rundad nertill och den undre spetsen är något utdragen.

    Har jag missuppfattat något, kan nån reda ut begreppen?

    Har ni möjligen tydliga bilder på hane och hona så man kan se skillnaden?
    Det vore jättebra.

    Mina bilder
    Min zoon
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Finns någon som kan förklara detta?
    Tacksam för hjälp, ska nämligen komplettera stimmet och vill köpa rätt kön.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      provat att söka efter fler källor ?
      även engelska källor ?

      EDIT:
      Könsskillnader: Om man ska försöka odla sina fiskar måste man naturligtvis veta att man har ett par. Könen är ganska lika , men det finns några skillnader. "Kilen" är mer markerad på hanen och går ner i en spets mot bukfenorna, honan har en mer rundad fläck. Detta gäller för T. espei, T. hengeli och T. heteromprha. Den lekmogna honan är dessutom oftast större än hanen och påtagligt rundare om buken, detta ses lättast uppifrån.
      Senast redigerad av Raven; 30 May 2006, 01:56.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Men håll med om att det verkar tvärtom här på Zoopet jämfört med andra.
        Vem ska man lita på?

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • -= Emilio =-
          • April 2006
          • 226

          #5
          Jag har lagt märke till det också, det är säkert en miss här på zoopet..
          (kolla på min bild, om det stämmer här på zoopet, då skulle det vara hanen som är fet, o det kan ja inte tänka mig, men är inte säker)

          Skrev en tråd om det och fråga, men måste fibblat bort den på nått sätt.

          Men ialf, av mina så är de 3 som är riktigt tjocka, har inte lagt märke till det förut, kan det vara så att dom har rom i magen?

          Fick ett litet stim från en kompis för 4-5 mån sen, dom är ganska stora o verkar må bra, men kan man få dom leka med så få?

          Så här ser magen ut:



          Kan man få dom leka som "amatör" över huvud taget, står i en fisk bok jag har, "inte så lätt, kan knappast komma på fråga för nybörjare" ?

          Nån som vet?
          Senast redigerad av -= Emilio =-; 02 June 2006, 13:36.
          - Juwel Vision 260 -

          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #6
            Mina lekte frekvent. Har fått yngel på dem flera ggr. Jag flyttade helt enklet några honor och en hane till ett yngel akvarium. Där fick de leka och sen fick de gå tillbaka till sitt akvarium. Annars äts nog rommen upp rätt fort.

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Jag fick ett par att leka i ett litet separat kar. De la rommen på översidan av ett blad. Jag tror dom brukar lägga på undersidan.

              Tyvärr blev det inget, men jag ska försöka igen, det vore onekligen trevligt.
              Väntar tills mina ancistrusyngel "flyttat hemifrån".

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Vi har en tjej i akvarieföreningen som inte pysslat med akvarier särskilt länge, och odlat har hon bara gjort sista halvåret... Efter lite efterforskningar om yngelvård och lekkar så fick hon ganska snabbt till en lyckad odling... Kilfläckarna ger guldmedalj i SARF:s odlingstävling, så hon är rätt nöjd om man säger
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Jaså minsann, guldmedalj. Då är de naturligtvis inte så lätta att få lek på, det inser jag nu. Men jag kanske vågar mej på att försöka ändå.
                  Vet du om ynglen är svåra att föda upp, om man lyckas?

                  Men vad säger du om könskillnaden då, Tant Nancy?

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Jag har lite dålig koll på Kilfläckarna, men jag har haft några och fått yngel i karet utan att göra något alls... så de är då inte svårlekta!

                    Har inte brytt mig så mycket om det där med formen på svarta fläcken, tycker att det syns tydligt ändå, genom att honorna blir runda om magen. Om man tittar på dem rakt framifrån, så har honorna mycket rundare kroppsform.

                    Lektips är väl att mata lite extra ett tag, flytta en hanne och en hona till ett akvarium med glaskulor i botten (så att romkorn som ramlar ner inte blir uppätna). Byt vatten varannan dag eller så om de inte leker på en gång... det brukar stimulera...

                    När du sett att de lekt, eller att honan blir tvärt smal... plocka ur de vuxna.

                    Börja mata efter ca 3-4 dagar med mikromask eller nykläckt artemia... så har du snart småbebbar i karet skulle jag tro.

                    OBS att jag inte odlat på detta vis, utan det är så här jag skulle gå till väga om jag skulle försöka... vilket jag kommer att göra nästa odlingssäsong...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      #11
                      Jag gjorde nästan exakt enligt ovan faktiskt. Men när det gått 1-2 dag så möglade rommen tyvärr.
                      Ändå hade jag antimögelmedel i. Synd när det ändå kom rom.

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tant Nancy
                        Jag har lite dålig koll på Kilfläckarna, men jag har haft några och fått yngel i karet utan att göra något alls... så de är då inte svårlekta!
                        Vad har du för temperatur och pH? Var det några av ynglen som blev vuxna?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          temp ca 25, ph 6,5. Cirkulation på sisådär tre gånger volymen. De yngel som dök upp... bara några enstaka, blev också vuxna...
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Tack för svaret! Jag har runt 26 grader (doppvärmaren är typ aldrig på) och än så länge pH 7. Funderar på om jag ska låta bli att sänka pH:t eller om jag ska köra som i Sydamerika-karet.

                            Kul att de blev vuxna

                            Det är inte så att jag har tänkt bli uppfödare eller nåt, men det hade ändå varit riktigt trevligt om det blev några bebisar
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              #15
                              Jo, bebbar är kul! Av många arter tar jag fram en par, tre kullar på firrarna, sedan säljer jag dem vidare och köper nya arter att leka av... Till hösten står just ´Kilfläcksrasbora på tur, även C Seussi, boliviansk fjärilsciklid och dvärgkulfisk vad jag vet... är lite sugen på att testa mina dvärgbotior också, men då krävs det nog ordentliga insatser...
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...