min guldid är inte som vanligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nadiagb
    • November 2004
    • 137

    min guldid är inte som vanligt

    får börja med att hälsa! har varit här innan men inte på ett tag. har damm och snart ska fiskarna ut på sommarbete! sen igångsättning i år pga väder och mycket annat som tagit tid. fiskarna bor inne på vintern. dammen är färdig och väntar. kanske detta hamnar fel men det är ju dammfiskar jag har men problemet gäller nu och nu är dom ju än så länge inne så hmm.... jo, det hamnar nog fel :-)

    Hur som helst.... min guldid har varit en tuff liten jä-el och en bra simmare men har helt plötsligt blivit lite skyggare. det har blivit bättre iofs. men han verkar ha lite fel på motoriken. jag har sammanlagt 5 fiskar inne och det är bara guldiden som är påverkad. simmar lite ryckigt men har bara problem när han ska till vänster. svänger runt istället för att simma rakt fram. ser inte klokt ut. andra hållet är han som vanligt. suck. ser inget fel på honom och han äter som vanligt. dock blir han undanskuffad ibland av de andra och han är inte lika snabb längre vilket gör så att han går miste om lite av maten. för två veckor sedan upptäckte jag att hans ryggfena var "tuggad" på. ja, det såg ut som om någon tagit en tugga på den helt enkelt. men den är nästan läkt nu. någon som har en aning?

    har en koi, en guldfisk, en shubunkin, en sandkrypare (gobio gobio) och guldiden. akvariet är för litet, 150 L. men dom är på väg ut och nästa innesäsong ska det fixas ett betyyyydligt större kar.

    hoppas ni orkade läsa...
    Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Kan den ha skadat bröstfenan?
    Se till att vattnet är perfekt så brukar fiskar klara av problemet själva.
    Kom att tänka på en sak Guldiden är snabbsimmare kan den ha krockat med glaset i hög fart och fått hjärnskakning, det vet jag en Koi råkade ut för och jag kunde inte förstå vad det var för fel, men ägaren erinrade sig att den krockat med akvarie glaset.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • nadiagb
      • November 2004
      • 137

      #3
      Tack för svaret Kramfors!

      Det kan mycket väl vara att han krockat med glaset. Han fick sitt namn "Flippen" efter hur han ibland betedde sig :-) Hoppas det löser sig med honom. Han är jättefin, klarorange och lite svartprickig längs ryggen och rätt så personlig också så man vill ju inte bli av med honom... ska kolla honom noga. Vad tror du om att låta honom komma ut i dammen när de andra släpps? Vågar jag? Tror han blir ensam som sören om han blir kvar lite inne. Vattnet är bra enligt mätning. Byter rätt ofta (inte allt) i det här karet.

      Ursprungligen postat av Kramfors
      Kan den ha skadat bröstfenan?
      Se till att vattnet är perfekt så brukar fiskar klara av problemet själva.
      Kom att tänka på en sak Guldiden är snabbsimmare kan den ha krockat med glaset i hög fart och fått hjärnskakning, det vet jag en Koi råkade ut för och jag kunde inte förstå vad det var för fel, men ägaren erinrade sig att den krockat med akvarie glaset.
      Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Jag tycker den ska var frisk innan du släpper den i dammen.
        Mår den inte riktigt bra kan immunförsvaret vara nedsatt och den kan drabbas av sjukdom och smitta de andra fiskarna, i akvariet har du koll på fisken och slipper stå vid dammen och försöka se hur den mår.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • nadiagb
          • November 2004
          • 137

          #5
          ja, jag tänkte nog så också. så får det bli. hoppas bara inte den dör av ensamheten.

          Ursprungligen postat av Kramfors
          Jag tycker den ska var frisk innan du släpper den i dammen.
          Mår den inte riktigt bra kan immunförsvaret vara nedsatt och den kan drabbas av sjukdom och smitta de andra fiskarna, i akvariet har du koll på fisken och slipper stå vid dammen och försöka se hur den mår.
          Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

          Kommentar

          • rexpex
            • July 2011
            • 2

            #6
            Jag har även en guld id som har blivit krokig från ryggfenan och ner, simmar jätte konstigt, vad kan det bero på????
            Mvh Nicke.

            Kommentar

            Arbetssätt...