Vad är det med mina tigerbarbarer?? (film&bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    Vad är det med mina tigerbarbarer?? (film&bild)

    Hej!

    Jag har 2st ny inflyttade tigerbarbarer, och de såg inte direkt något fel med dom ifrån ägaren innan... men idag så tog jag och filmade deras beteende.

    Den som flyter rakt nedåt, den är lite tjockare underintill.
    De beteer sig dock inte likadant hela tiden.

    Titta på filmen... (DivX Codec)


    Annars har jag en bild..
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    #2
    Heisann.

    Hvor store er fiskene dine?
    Da jeg hadde tigerbarbeyngel (på 1-3 cm) så gjorde noen av dem det samme som din. Jeg vet dessverre ikke hvorfor, men i mitt tilfelle hjalp det å stille ned kraften på pumpen, da sluttet de med det. Men som sagt vet jeg ikke grunnen til hvorfor de gjorde det til å begynne med, men du kan jo kanskje prøve å stille ned pumpen, om den da ikke blir altfor svak for resten av akvariet ditt.

    Håper du finner ut hva det kan være.
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

    Kommentar

    • lunar
      • July 2005
      • 427

      #3
      Ursprungligen postat av desiredillusion
      Heisann.

      Hvor store er fiskene dine?
      Da jeg hadde tigerbarbeyngel (på 1-3 cm) så gjorde noen av dem det samme som din. Jeg vet dessverre ikke hvorfor, men i mitt tilfelle hjalp det å stille ned kraften på pumpen, da sluttet de med det. Men som sagt vet jeg ikke grunnen til hvorfor de gjorde det til å begynne med, men du kan jo kanskje prøve å stille ned pumpen, om den da ikke blir altfor svak for resten av akvariet ditt.

      Håper du finner ut hva det kan være.
      Mina tigerbarbarer är omkring 5cm.
      Okej... det är möjligt att de kan vara innerfiltrena som är orsaken.
      Dock så påvärkas inte några andra fiskar av det men då är det ju detta de enda 2 karpliknande fiskarna jag har.
      Jag ska testa imorgon att minska utströmningen på filtrena.
      - 165L Low-tech.
      - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
      - 222L Ciklidakvarium.
      Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag orkar inte ladda ner filmerna, men om dina tigerbarber simmar med huvudet nedåt, särskilt kring matdags, så är det helt normalt beteende.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Det kan finnas flera anledningar till varför de står med huvudet neråt. Dels kan det vara normalt beteende då tigerbarber gör så ibland. Dels kan det bero på fodret. Tigerbarber är glupska och och verkar få matsmältningsbesvär ibland, då brukar man hitta dom stående på det viset. Testa att blötlägga fodret några sekunder innan du matar dem eller byt foder.
          En tredje orsak kan vara vattenkvaliteten. Jag har märkt att en av mina tigerbarber är extra känslig vad det gället vattenkvaliteten. Det märks inget på de andra, men dagen innan det är dags att byta vatten ställer sig en av honorna vid utsuget med huvudet neråt. Efter vattenbyte är hon pigg och normal igen.
          En fjärde orsak kan givetvis vara någon form av sjukdom, men då borde det finnas andra symptom också. Uppsvullen mage kan lika gärna bero på matsmältningsbesvär som sjukdom. Det ser ut att vara en hanne på bilden så "graviditet" är inte ett alternativ.

          Hoppas detta var till hjälp.
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • lunar
            • July 2005
            • 427

            #6
            okej.. de har inte ätit direkt så mycket sedan de blev inflyttade i karet då det har gått 3 dagar.
            Jag tror inte på att de skulle vara maten utan något då med vattnet när det nyligen blivit miljöombyte för dem.

            Den fisken som har lite större mage är den som har huvet nedåt.

            De är lugnare idag och den fisken med magen är och gömmer sig fast fortfarande lite snet nedåt med huvet i en typ av grotta.
            - 165L Low-tech.
            - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
            - 222L Ciklidakvarium.
            Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

            Kommentar

            • Solen
              • September 2003
              • 2997

              #7
              Om de är oppåner när akvariet är släckt är det helt normalt...När vi hade t- barber höll jag på å få slag en kväll när jag såg 20 st oppåner....Det samma märkte även jag vid matning och följde ovanstående råd som du fått.
              Pricken den Store !
              ~~~~

              Kommentar

              • lunar
                • July 2005
                • 427

                #8
                Ursprungligen postat av Solen
                Om de är oppåner när akvariet är släckt är det helt normalt...När vi hade t- barber höll jag på å få slag en kväll när jag såg 20 st oppåner....Det samma märkte även jag vid matning och följde ovanstående råd som du fått.
                Hehe... Men detta är under hela dagen när det är ljust.

                Den är fortfarande och gömmer sig med huvet nedåt.. den har varit i grottan hela gårdagen och värkar som den tänker vara där idag med.
                Jag såg att när den fisken med huvet nedåt var påväg ut ifrån grottan men så jagade den andra tigerbarbaren in den i grottan igen.
                Den åker runt dendär grottan och vaktar där hela tiden.
                - 165L Low-tech.
                - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
                - 222L Ciklidakvarium.
                Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

                Kommentar

                • Lenita
                  • June 2003
                  • 850

                  #9
                  En till sak med tigerbarber. De är stimfiskar, så om du bara har två är det möjligt att den ena mobbar den andre. I så fall skulle jag tro att den som verkar konstig snart dör och sen börjar barben jaga dina andra fiskar. Skaffa fler är mitt förslag i så fall.
                  Sen kan det oclså vara så att tigerbarben är sjuk, och då mobbar tigerbarber ut den sjuke också. Resultatet är detsamma - död. Lösningen är också densamma - skaffa fler så slipper du problemet.
                  ____________________________________
                  Pax vobiscum!

                  Kommentar

                  • lunar
                    • July 2005
                    • 427

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lenita
                    En till sak med tigerbarber. De är stimfiskar, så om du bara har två är det möjligt att den ena mobbar den andre. I så fall skulle jag tro att den som verkar konstig snart dör och sen börjar barben jaga dina andra fiskar. Skaffa fler är mitt förslag i så fall.
                    Sen kan det oclså vara så att tigerbarben är sjuk, och då mobbar tigerbarber ut den sjuke också. Resultatet är detsamma - död. Lösningen är också densamma - skaffa fler så slipper du problemet.
                    Jo jag läste att de var stimfiskar, säljaren som skulle sluta med akvarie hade bara 2st kvar och där var de lugna.
                    Funderade tidigare idag om det skulle kunna vara så eftersom när den "konstiga" kommer ut ur grottan så jagar den andra den och sedan åker den tillbaka till grottan.
                    Ser inte några symptom på en sjukdom så som virus men dock så skulle den ju kunna faktist dö utav stress om det forsätter såhär
                    Det fungerade ju tidigare för den andra ägaren med dessa 2 ensam men då så var akvariumet bara ett 70L till skillnad från mitt 250L med andra fiskar.
                    - 165L Low-tech.
                    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
                    - 222L Ciklidakvarium.
                    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

                    Kommentar

                    • lunar
                      • July 2005
                      • 427

                      #11
                      Jag tog mig en titt idag och det visade sig att min tigerbarbar som blir jagad har laggt ägg!
                      Kanske det var därför den blir jagad??

                      Vad ska jag göra med dessa nu ska jag täcka över med javamossa så inte andra fiskar kommer och äter på dem?

                      Honan höll på med dem nyss.
                      - 165L Low-tech.
                      - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
                      - 222L Ciklidakvarium.
                      Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

                      Kommentar

                      • Lenita
                        • June 2003
                        • 850

                        #12
                        Tigerbarber äter gärna sina egna ägg, så täck över... nja flytta hellre till yngelkar eller yngelbur.
                        ____________________________________
                        Pax vobiscum!

                        Kommentar

                        • lunar
                          • July 2005
                          • 427

                          #13
                          Aha.. det kanske är bäst att göra nudå innan de är uppätna helt
                          Täkte över dem med javamossa men vet inte om det blev så lyckat.
                          - 165L Low-tech.
                          - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
                          - 222L Ciklidakvarium.
                          Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

                          Kommentar

                          Arbetssätt...