Fiskar vid flytt ?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tiindraa
    • February 2006
    • 41

    Fiskar vid flytt ?!

    Hej hej

    Ska snart flytta, hur kan man transportera fiskar mm på bästa sätt??

    Tyvärr verkar det som att mina fiskar även är sjuka (fenröta) Inne nu på andra behandlingen på 2½ månad (Myxazin) verkar inte hjälpa.

    Risken finns juh att dom blir väldig stressade och i värre kondition.

    Nån som har lite tips?
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    #2
    Hej!

    Hur långt ska dem flyttas? Jag skulle ta dem i en mörk hink med lock (balja med lock om flytten tar flera timmar). Då måste man även röra om i vattnet då och då så att allt syre inte försvinner. Har även hört av andra att de slutar mata fiskarna några dagar innan flytten, för att så lite gifter som möjligt ska påverka vattnet.

    Häll i en skvätt extra Sera Aqutan i hinken/baljan, det reducerar stress.

    Är det möjligt så fixa akvariet först på det nya stället och ha fiskarna i en balja med syresten/pump tills allt annat är färdigflyttat. Jag flyttade själv för ungefär ett år sedan och det var bara en fråga om ca 100 meter. Ändå tog det ungefär 2 timmar från att fisken lyftes ur akvariet tills den fick "flytta in" igen, så planera allt noga!

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #3
      jag har själv haft en del funderingar på en flytt.
      ska bunkra upp med stora dunkar så att jag kan ta med minst 50% av vattnet i mitt akvarium.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av Insomniac
        Jag skulle ta dem i en mörk hink med lock (balja med lock om flytten tar flera timmar)
        frågan är om det är såbra egentligen.
        vatten i en "balja"(antar du menar typ ikea flajback) så rör sej vattnet rätt mycke vid minsta rörelse och då blir det hela havet stormar ordentligt.

        spann, likande tror det är lite lugnare då det är mer höjd och mindre bredd.

        annars påsar man köper från zoobutiken med mycket luft i och ner i en kylväska har funkat bra får en del härinne.
        kan man få tag på syrgas så kan dom ligga LÄNGE i kylväskan.
        är ju även mörkt i en kylbox vilket minskar stressen lite.

        Tiindraa, kan ju även använda sökfunktionen så hittar du trådar med olika metoder andra använt och även kommentarer om hur dom olika metoderna har fungerat.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        Arbetssätt...