Flying fox/siamesisk algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    Flying fox/siamesisk algätare

    Jag tror att jag fick med en flying fox när jag köpte mitt nya akvarium. Ni som kan och vet skillnad kan inte ni gå in på min zoon och titta på bilderna i galleriet? Den heter flyingfox/ siamesisk algätare. Där är två bilder på min nya fisk och en bild på min siamesiska algätare. Som ni ser är det tydlig skillnad. Jag vill veta om det är en flying fox eller någon annan liknande fisk.
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Jag kan inte rakt upp och ned säga vad din nya är men jag är helt säker på att din gamla är en siames men inte den andra.

    Det finns en bra sida som visar skillnaderna på de fiskar som vanligen förväxlas med siameser, jag kan inte själv hitta den men någon annan kanske har koll på var den är.

    Edit: En sökning här på Zoopet gav en hel del länkar och info om ämnet.
    Senast redigerad av NE; 21 May 2006, 12:33.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Funderar på om du har en sådan som jag har.



      Den är ju lite gul och röd på fenorna vilket inte syns på bilden. Har hört den under namnet "falsk siamensis"
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Lite gulaktig är den på fenorna, den är också lite stressad och jagar mina siameser när de kommer för nära. Fast den nya är ½ så stor.
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • Leonard
          • January 2006
          • 2352

          #5
          Den sista bilden (längst till höger) på din zoon är en Siamesisk algätare och dom två andra bilderna är Flying fox eller falsk siamesisk algätare.

          1. Flying Fox har ett ljus streck ovanför det svart/ mörka som går vågrätt mitt över fisken. Det har inte den riktiga Siamesiska algätaren. Det är det enklaste sättet att skilja dom på.
          2. Annars så går det svarta/mörka strecket ut på stjärtfenan på en äkta Siamesisk algätare, men inte på en Flying Fox.
          3. Flying fox eller falsk siamesiska algätare blir aningen röda runtomkring munnen på och på kanterna av fenorna.

          Nr. 2 och 3 går oftast inte att se så bra när dom är små i affären när man köper dom, så kolla efter det ljusa strecket (nr. 1) då.
          18år. . . . . .<¨,)))--{
          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jodå, visst är den nya fisken Garra cambodgensis, tidigare känd som Garra taeniata, alltid.
            Senast redigerad av Azur; 22 May 2006, 00:44.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #7
              Ursprungligen postat av Leonard
              Nr. 2 och 3 går oftast inte att se så bra när dom är små i affären när man köper dom, så kolla efter det ljusa strecket (nr. 1) då.
              En äkta siames har dessutom helt genomskinliga fenor, på en Flying Fox är de svagt färgade.
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...