skalare fisk och guldfiskar(slöjstjärt) tillsammans

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    #16
    Ursprungligen postat av Glajdarn
    Borde inte även nedkylning vara en tämligen "snäll" avlivningsmetod? Och då menar jag inte att stoppa dem i en påse som man sedan slänger in i frysen, utan lägga dem i lämpligt kärl som man sedan ställer i i kylen...
    Nej, verkligen inte. Det är otroligt stressande för fisken. Jag ser det som ett annat billigt sätt för ägaren att slippa ta ansvar, precis som att spola ner dem i toan.

    Själva frysningen går dessutom alldeles för fort. Det är inte rekommenderat att kyla vattnet för guldfiskar mer är en grad per timme, eftersom det är stressande för fisken. Det skulle alltså ta ungefär ett dygn för att få vattnet helt fruset utan stress.
    Senast redigerad av Insomniac; 25 May 2006, 14:16.

    Kommentar

    • maricici
      • March 2006
      • 303

      #17
      Ursprungligen postat av andreassofus
      vad är de som är snällt med det? funkar på reptiler ibland eftersom dom hamnar i dvala , men fiskar gör nog inte de, så ja tycker de låter som djurplågeri ja
      Har läst om fall med boaormar som hittats ute i skogen, i ett bedrövligt och ej dött tillstånd efter misslyckad nerfrysning, kombinerat med krosskador av nästa misslyckade avlivning.
      Tror ägaren blev dömd för djurplågeri.
      I
      MY

      Kommentar

      • Bucket
        • February 2004
        • 1020

        #18
        de väl fan bara att hugga huvet av dom? som man gör med vanlig fisk.. olja och nerfrysning låter nog lite väl plågsamt. pang boom bara så.. bajj bajj fishie

        men tillbaka till ämnet.. ge dom till en akvarie affär.
        jävla massa akvarium!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

        Kommentar

        • Vandal
          • January 2006
          • 1655

          #19
          offtopic någon?
          enligt mig enklaste avlivningsmetoden, 1. lägg i plastpåse utan vatten 2. knyt 3. dunka hårt och snabbt mot något 4. död fisk i påse 5. släng
          detta fungerar på allt utom taggiga fiskar som då kan skära hål på påsen

          för att återgå till scalarerna. vill du inte behålla dem så lämna dem till nån akvariebutik eller sätt upp en lapp på snabbköpet.
          over and out /Petter
          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #20
            Ha dem tillsamman med växter som delar akvariet till du kommer på en lösning.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • martal
              • May 2004
              • 618

              #21
              Scalare!!!.
              Den minst intressanta fisken<.-:-)
              En aning dumma???
              Föga inspirerande.Skulle aldrig skaffa scalare.
              MVH Marita
              Senast redigerad av martal; 02 June 2006, 21:05.
              Det här behöver du veta
              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #22
                Ursprungligen postat av martal
                Scalare!!!.
                Den minst intressanta fisken<.-:-)
                En aning dumma???
                Föga inspirerande.Skulle aldrig skaffa scalare.
                MVH Marita
                Nähä, men smaken är väl som baken? Du har säkert fiskar som andra aldrig skulle skaffa kan jag tro!
                Min zoon

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #23
                  Scalarer har intressant lekbeteende, och yngelvård, och är dessutom enklare att ha ihop med andra fiskar, då de finns bra många fler akvariefiskar som delar scalarers krav, än guldfiskars krav. Guldfiskar är kallvattensfiskar, och trivs inte i de temperaturer scalarer vill ha, och vice versa. Att scalarer skulle vara dumma stämmer inte, är det några fiskar som har rykte om sig att vara dumma och ha tresekundersminne så är det guldfiskar. Det är i och för sig inte heller sant, och guldfiskar har sin charm, men ingen kan påstå att guldfiskar har ett mer fascinerande beteende än scalarer, eller nå´n annan ciklid för den delen. Inte för inte används ju ciklider ofta av forskare som studerar beteenden, men guldfiskar används nog mycket sällan i så´na studier.

                  Guldfiskar/slöjstjärtar däremot bildar inte par, vårdar inte ynglen, och är svårare att blanda med andra fiskar, alltså är de enligt min mening tråkigare än scalarer. De vill som sagt dessutom ha kallare vatten, som inte många andra akvariefiskar skulle trivas med, scalarer inräknade. Är det slöjstjärtar och inte vanliga guldfiskar, skulle de dessutom få svårt att hinna undan andra fiskars attacker, eftersom de inte simmar särskilt bra, på grund av sina dubbla stjärtfenor, som dessutom kan ge signalen "skadad fisk" till andra fiskar. Så när scalarerna leker och vaktar ägg och yngel skulle slöjstjärtar få det tufft.

                  Det finns få syner som slår ett scalarepar (helst då av vildformen) med ett yngelstim runt sig.

                  Men som sagts innan, både scalarer och guldfiskar blir för stora för 100 liter. Guldfiskar kan bli ca 30 cm, och scalarer vill ha akvarier som är minst 45-50 cm höga, på grund av sina höga fenor. Du kan nog ha både scalarerna och guldfiskarna ett litet tag, men se´n så behöver du nog ge dem ett större akvarium, och göra ett val mellan dem, och sälja/ge bort dem du inte vill ha kvar.
                  Senast redigerad av Shepard; 16 June 2006, 01:48.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...