Självlysande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Swebastian
    • May 2006
    • 3

    Självlysande

    Hejsan

    Jag är jätte ny både på forumet och vad gäller akvariefiskar, bara så att ni vet det.

    Jag läste på en hemsida om självlysande zebrafiskar. Först trodde jag det var ett skämt men sedan såg jag hemsidan www.glofish.com och då började jag tro på det.

    Dessa fiskar är tydligen genmodifierade och har fått en gen från en sjöanemon.

    Hur som helst, jag undrar om det går att få tag på någon form av dessa fiskar i Sverige?
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    Nighttime Viewing – In cases where the room is completely dark, a black light will create the appearance that the fish are glowing in the dark. This is a truly stunning and beautiful way to display your ornamental fish at night! But please remember that the black light will only be helpful in a completely dark room. Using a black light during the daytime will not result in the fish demonstrating its true beauty.
    ovanstående som står på sidan är helt felaktigt.
    finns lite olika kommentarer om det här inne bl.a att precis alla svävande partiklar lyser mycket framträdande, även läst kommentar om att vattnet blir mjölkvitfärgat vilket inte är fullt så snyggt.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Swebastian
      • May 2006
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av Raven
      ovanstående som står på sidan är helt felaktigt.
      finns lite olika kommentarer om det här inne bl.a att precis alla svävande partiklar lyser mycket framträdande, även läst kommentar om att vattnet blir mjölkvitfärgat vilket inte är fullt så snyggt.
      hmm.. det låter ju konstigt, men om jag ska vara ärlig så var jag mest sugen på att gå och kolla i en husdjurs affär eller köpa en på något annat sätt bara för att se om dom verkligen fanns på riktigt. Jag måste se det för att tro det.

      Kommentar

      • Svetter
        • June 2005
        • 13

        #4
        Edward, Alphonse and Pride in their aquatic abode. These are Glofish - NOT goldfish! They are the same as zebrafish (zebra danios) except more colorful. T...


        GloFish are transgenic fish; that is, they are Zebra Danios that have had a section of DNA from another organism placed inside their own genome. The result:...


        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

        Kommentar

        • Aircut64
          • July 2007
          • 1207

          #5
          hade själv inte tackat nej till denna firre ! Om det nu går o köpa den....

          Kommentar

          • Svetter
            • June 2005
            • 13

            #6
            En av mina länkar innefattar färgade fiskar (de neongröna) och inte glofisk tror jag.

            Kommentar

            • JeBoro

              #7
              Tycker mest synd om dessa fiskar. Fiskar ska ha sina naturliga färger detta tycker jag är trams, folk som gör sånt med djur borde skämmas.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Oavsett vad man tycker om detta så får jag verkligen inte hoppas att de kommer in till Sverige - om inte annat så lär den affär som säljer dom gå i konkurs och den privatperson som köper dom att ruineras.
                Bötesbeloppet (+ några månader i fängelse) för dessa genmodifierade fiskar är på flera hundratusen.
                Så uppriktigt sagt - så kprkad tror jag inte någon är.

                Sin färg har de fått genom att man "korsat" zebrafisken med gener från en manet.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Fanbyalperna

                  • September 2005
                  • 752

                  #9
                  Tycker mest synd om dessa fiskar. Fiskar ska ha sina naturliga färger detta tycker jag är trams, folk som gör sånt med djur borde skämmas.
                  Instämmer helt. De som handlar med sånt är ännu värre, för utan dem så skulle inte detta ske. Pengar åstadkommer många vidrigheter.
                  Har inte alltid rätt, men fel ibland

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av JeBoro
                    Tycker mest synd om dessa fiskar. Fiskar ska ha sina naturliga färger detta tycker jag är trams, folk som gör sånt med djur borde skämmas.
                    Vet inte varför det skulle vara synd om dessa fiskar - de bryr sig knappast inte om det är deras naturliga färger eller inte.
                    Det är däremot synd om fiskar som vansköts eller går i för små akvarier.

                    Att det är så kraftiga straff för införande av dessa fiskar till EU beror enbart på de risker som är förenat med att genmodifierade organismer kommer ut i naturen.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • JeBoro

                      #11
                      Att jag tycker synd om dom menar jag mer att dom kanske inte kan bete sig naturligt med dessa färger. Hur som helst så tycker jag att detta är helt fel även om fisken mår bra eller dåligt.
                      Senast redigerad av Gäst; 01 May 2008, 11:46.

                      Kommentar

                      • nallef
                        • April 2008
                        • 107

                        #12
                        Det vidrigaste jag sett på länge i fiskväg!
                        Man undrar vad som kan hända om en "normal fisk äter upp ett av dessa genmonster"
                        kan den bli påverkad på något vis av detta elände?
                        Hoppas verkligen att ingen är dum nog att ta in något av detta till oss.
                        Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #13
                          Ursprungligen postat av JeBoro
                          Att jag tycker synd om dom menar jag mer att dom kanske inte kan bete sig naturligt med dessa färger. Hur som helst så tycker jag att detta är helt fel även om fisken mår bra eller dåligt.
                          Då får vi nog tyvärr avskaffa akvaristiken...

                          Kommentar

                          • Albinfiskare
                            • November 2007
                            • 1399

                            #14
                            Ursprungligen postat av nallef
                            Det vidrigaste jag sett på länge i fiskväg!
                            Man undrar vad som kan hända om en "normal fisk äter upp ett av dessa genmonster"
                            kan den bli påverkad på något vis av detta elände?
                            Hoppas verkligen att ingen är dum nog att ta in något av detta till oss.
                            Absolut ingenting såvida inte manetgenen kodar för ngt gift eller dylikt, men ngra godzillor lär vi inte få se det enda som kan hända är att om fisken (zebran) släpps ut i naturen, så kommer antagligen de genmodiferade varianterna dö ut rätt fort pga att de syns så bra...

                            många är rädda för gentekniken, det är inte så sciensfiction som det låter.

                            Kommentar

                            • Nils Holmström
                              • November 2004
                              • 2195

                              #15
                              Ursprungligen postat av JeBoro
                              Att jag tycker synd om dom menar jag mer att dom kanske inte kan bete sig naturligt med dessa färger. Hur som helst så tycker jag att detta är helt fel även om fisken mår bra eller dåligt.
                              Tror precis som Kjell inte att fiskar bryr sig nämnvärt om sin färg. Vad tycker du om framavlade varienter på guppys? Kampfiskar?
                              222 liter Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...