kuhlisar återuppstod...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    kuhlisar återuppstod...

    från de döda

    I november 2004 flyttade jag från småland till västerbotten, tog givetvis med mig alla mina fiskar och akvarium.

    Hade då ett 54-liters som jag använde som yngelkar där det bodde 2 st kuhlisar. Iaf så blev burken hem till en massa ancistrusyngel direkt efter flytten och sedan dess har jag inte sett skymten av kuhlisarna,

    Tänkte då att de inte klarat av själva flytten och helt enkelt dött....

    idag bestämde sig sambon för att städa ur burken, fanns bara 5 ancistrusar kvar då vi sålt iväg de andra, för att vi ska få plats med spjälsängen.

    Helt plötsligt ropar sambon Men va FAN!!!??? där är juh en kuhli!!!!!
    Näääää tycker jag, det var nog en ancistrus... du har sett fel.

    Nej säger sambon det var en KUHLI!!

    Va häftigt tänk den har gömt sig i 1½ år... Sambon fortsätter med tömningen... efter en stund ropar han igen.... Älskling nu hittade jag en till!!!

    Så bägge kuhlisarna levde!!! De hade bara gömt sig... vilka rackare

    Kuhlisar är verklingen fräna och tuffa fiskar!!
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hehe roligt! eftersom de klarat sig så bra tycker jag du borde belöna dom med fler artfränder och större akvarium
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      hört om liknande historier förut, kuhli verkar va ena j***r på att gömma sej.

      läste för ett tag sen om en som hade akvarium med några anubias i och 4-5 kuhli, sen användes akvariet som yngelakvarie och anubiasorna tog med tiden över hela botten.
      en dag skulle akvariet tömmas och då hade ägaren inte sett nån kuhli på iallafall 1år men när han rev i anubiasen så krylla det av kuhli, allt från jättetunna typ tandpetare till grova som ett lillfinger och dom hade levt och frodats under anubiasen på den mat som ynglen inte åt upp.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #4
        Jag har inte sett min på 3 veckor nu (har 2 st) men jag har märkt att dom gräver ner sej ibland... Kan dom bara ha gömmt sej?
        / Marcus

        Kommentar

        • Jazzo
          • February 2004
          • 42

          #5
          Jag hade en Kuhlii en gång, Ålis. Han var framme jämt. Min syster dödade honom tyvärr genom att trampa på honom en gång när han hoppat ur akvariet (det gjorde han ofta). Då fick jag 5 st kuhlii av mina mor som tröst, dom såg jag en gång, dagen vi släppte ner dem, sen såg jag dem aldrig mer. O då hade vi ändå akvariet i sisådär 6-7 år.
          ”I used to think I had all the time in the world to do everything I wanted. But what’s the use of having all the time in the world if you’re always wasting it on things that don’t mean a thing?” - Think about it

          Kommentar

          • Madguppy
            • April 2006
            • 177

            #6
            jag har inte sett mina 3 på 1månad. vilka rackare, pallar inte leta efter dem heller då måste jag ta ut alla växter o skit.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Jag har 4 svarta kuhliiålar, och de är framme titt som tätt. Har en hel del flytväxter, det gör dem förmodligen mindre skygga. Se´n har jag hört att de leker i flytväxter.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...