Lat botia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Lat botia

    Mina pakistanbotior verkar ha tröttnat på menyn, de struntar i snäckorna. I varje fall har snäckorna ökat i antal sen ett par veckor.
    Är det nåt fel på botiorna eller brukar de göra så när de blir lite äldre? Är de lata, bara väntar på matningen?

    Mina bilder
    Min zoon
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Jag har för mig att dom bara äter små snäckor och snäckrom...
    Eller ökar dom små också i antal?

    Kanske kläcks det så många snäckor just nu att dom inte orkar med alla...
    Mina snäckor formligen exploderar i antal med jämna mellanrum!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      #3
      Finns det gott om annan mat är det inte säkert att de tar snäckorna. Det är godare med fisk, mygglarver och artemia.

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Kanske båda anledningarna då. Brukar det vara mer snäckor vid de varmare årstiderna?

        Jo, dom äter väl mest äggen, men om de inte gör det så blir det ju mer.
        Ifs så har jag inte botior i det andra akvariet och där har det inte ökat.

        Får minska på maten kanske. Den ena ser väldigt välbyggd ut.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Algtillväxten kan ju öka sommartid om solen kommer åt akvariet och iom det borde ju också snäckantalet kunna öka.
          Vad har du för sorts botior?
          Jag har hört sägas att det bara är praktbotian som äter snäckor medan de andra bara äter snäckägg. Men mina pakistan- och polkadotbotior tar vuxna snäckor det har jag sett. Har dessutom en regnbågslabeo som jag också sett tagit vuxna snäckor.

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Jag har 2 st pakistanbotior. Har inte sett att dom tar vuxna snäckor men att dom tar ägg är helt klart. Innan hade jag inte en enda snäcka varken i akvariet eller innne i filtret. Men nu är det en del.

            Tänkte att dom lägger av med det när de blir äldre, ungefär som Siamensis äter alger bäst som ung. Nåt i den stilen....

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #7
              Mina är 14 år och jag ser dem ta vuxna snäckor. Jag släpper ner snäckor där som blir i andra kar, där det inte finns några botior.

              Men kan ju vara något liknande som med mjölk. Att man kan bli laktosallergiker om man slutar dricka mjölk men sen börjar igen. Är ju eg anpassad mat för kalvar. Många djur som inte tål mjölk som vuxna men vi människor gör det för att vi bälgar i oss så mycket mjölk genom hela livet.
              KAN ju vara något sådant. Att om de slutat äta snäckor så börjar de inte igen.

              Mina kanske kan komma förbi hos dig på en kvällssupé ? :-)

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Dom tar bara ägg och pyttesmå snäckor så dom är nog inte lata alls dina botier. Men du är nog för snäll mot snäckorna då de nu exploderat i antal, vilket dom gör ibland när det finns mat och miljön är gynsamm för det.

                Du får nog "hjälpa" botierna genom att plocka upp de snäckor du ser så kan dom hålla schakt på dom nya som kommer.

                Lycka till!
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Dom tog ju allt tidigare, fram till för några veckor sen. Dom har inte direkt exploderat men klart fler, jag plockar dem ständigt (snäckor alltså, ej botior. )

                  Det är kanske bäst att sätta alla på lite svältkost några dar så får jag se.
                  Kan beror på matningen om jag rannsakar mej själv.

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...