Praktbotia "på köpet" med beg akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    Praktbotia "på köpet" med beg akvarium

    Har tänkt mig mindre fiskar i mitt 160 liters kar än denna i mina ögon, bjässe, på 10 cm eller lite mer. Lovade säljaren av akvariet att försöka hitta nån som kan ta hand om den men har inte fått napp av någon än.

    Vet inte mycket om arten, mer än att den kan bli ännu större än den redan är, äter allt även växter och har lite konstiga vanor för sig.

    Kan jag verkligen ha den i ett 160 liters kar med guppys och andra små fiskar som jag tänkte låta yngla i samma akvarium? Låter som om den behöver mycket större på den info'n jag har.

    Nu härbärgerar den i en ganska stor tvättbalja (bara varit rent vatten i den tidigare) med lite växter och grus. Hur länge kan den klara en sån miljö? Trodde i min enfald att jag skulle kunna bli av med den ganska kvickt.

    Tacksam för hjälp från nån som kan denna fisk bättre än jag.
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hej!
    om du vill ha yngel kvar - nej. den äter nog upp ynglena. dessutom blir den för stor för ditt akvarium, och det är en stimfisk. enklast är nog att sätta ut skänkes annons på akvarieguiden.nu, eller firren.com eller blocket (20kr)

    jag tycker inte du ska ha den i baljan! ha den i akvariet tills du blivit av med den.. dina guppys kommer få måååånga yngel så om några försvinner kanske inte är hela världen

    dessutom tror jag botian hoppar ur baljan! + att det blir kallt i baljan, och vid temperaturfall får just praktbotia lätt vita pricksjukan! jag skulle lagt den i akvariet.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      kollat om nån lokal zoobutik vill ha den ?
      kan mycket väl få lite växter eller nåt i byte
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • 30liter
        • March 2006
        • 136

        #4
        Kanske löst..

        Har hittat en person som har praktbotia som specialintresse. Vi får se om han vill ha den. Har läst att den arten gärna river eller äter av växter och då jag har nyplanterade smakliga växter i akvariet som just nu håller på att "köras in" så vill jag inte stoppa ner honom där.
        Tvättbaljan är inte optimal, jag vet. Synd om fisken, men ibland har man inga val och det ser som sagt ut som om den kanske får nytt hem snart.

        Angående vända sig till handlare, så sa säljaren att en viss butik i stlm tar in fiskar som används som foder till andra?! När det gäller svårsålda exemplar förstås. Kan det stämma? Då vill man ju inte gärna sälja/lämna till butik.

        Ursprungligen postat av Raven
        kollat om nån lokal zoobutik vill ha den ?
        kan mycket väl få lite växter eller nåt i byte

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          aja, tänk bara på att byta en del vatten varje dag! och se till att lägga över nåt annars lär den hoppa ut.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Vandal
            • January 2006
            • 1655

            #6
            en stor praktbotia är det ingen risk att de ger som mat... den är inte särskilt svårsåld...
            de flesta affärer byter in större praktbotior eftersom det finns bra marknad för dem... skulle säkert gå att förhandla sig till lite växter eller fisk för den...
            over and out /Petter
            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av pester
              de flesta affärer byter in större praktbotior eftersom det finns bra marknad för dem... skulle säkert gå att förhandla sig till lite växter eller fisk för den...
              va inne i min lokala zooaffär och dom hade fått tillbaka både praktbotior och malar + lite andra fiskar som va till salu.

              man brukar generellt sett få mer pengar om man väljer att byta mot mat till exempel.
              byter man blir det bl.a inget pappersarbete som kostar pengar och man kan få rätt mycke.
              polarns tjej åkte in med "lite" javamossa och åkte därifrån med andra växter för över 200kr
              1 spann full med javamossa va de
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • jolon
                • December 2002
                • 1075

                #8
                En fråga bara,, hade du botian i karet när det knäppte om det? (har för mig att du har en tråd om det)
                My internet should be readonly.

                Kommentar

                Arbetssätt...