Vilka barber?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Vilka barber?

    Funderar lite på en barb-art till mitt Asien-projekt.

    Tycker att rundbandade barber är väldigt fina, men de vill ha det relativt strömt, vilket jag inte kommer att ha pga guramisarna.

    Så nu har jag tittat runt lite och det står mellan purpurhuvudsbarb (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=205) och Fembandsbarb (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=842).

    Någon som har erfarenhet av dessa fiskar och so kan berätta lite om dem? Både vad gäller temperament, socialt beteende och även utseendemässigt.

    Tanken är att de ska gå tillsammans med mosaikgurami, kilfläcksrasboror och dvärgbotior.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • arska
    • February 2006
    • 120

    #2
    Som relativt ny inom detta vill jag inte göra stor affär av svaret. Har purpuhuvudsbarber, dessa är aktiva och snälla mot andra arter. Vad jag sett så behövs det ett antal fler honor än hannar då de är rätt så lekfulla av sig och uppvaktar honorna mycket. Hannarna blir också fina i sin lek, endel blir knallröda.
    Tempen i mitt kar ligger på ca 24 grader, det är väl i stort vad jag kan omdessa.
    Kort och gott kan jag rekomendera purpurhuvudsbarben.

    Tyvärr har jag ingen erfarenhet av den andra arten du frågar om

    Lycka till
    Hemsida
    Bilder

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Måste bara ställa en dum fråga.... Jag har ju haft rundbandade barber i mitt 450-kar... å där var det inte strömt...
      Hur vet du att de har det mer strömt? Jag trodde att de var en framodlad variant (bra att jag inte vet allt!!) som bara hittades i akvarium. De är hur trevliga som helst de rundbandade. Om de gillar strömt vatten så borde de ju legat i utblåset och simmat en del?? Det gjorde inte mina... De föredrog tt stimma omkring i de mörkare, lugnare och välbevuxna delarna av akvariet. Vart har du hittat informationen? Har du nån länk? Skulle gärna vilja ha dem igen.

      Har du sett att de finns på tropen? Där är de väldigt bleka men vänta tills de installerat sig i akvariet... nedrans vad vackra de är!!!
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • laerni
        • October 2005
        • 1046

        #4
        En kanske dum fråga? Dom är inte som en del andra barber att spröten på guramin blir stympade?
        Lasse

        Min Zoon

        Bilder på Diskusyngel mm:
        http://www.laerni.dk/rubin.htm
        Nytaget på Diskusfröna
        http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

        De senaste
        http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Mina rundbandade barber var oerhört fredliga och jag hade dem med gurami och de gjorde absolut ingen som helst skada på vare sig gurami eller skalarer... Det var ju ingen dum fråga alls... Det är min fråga som är dum... Hur vet man att de kommer ifrån strömt vatten? Mina verkade föredra de lugna delarna i akvariet (450 liter).
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Hannarna av purpurhuvudsbarber är mäkta imponerande när dom är på humör så att säga. Men å andra sidan är purpurhuvudsbarber dom enda fiskar jag är säker på att jag dödat genom ett vattenbyte. Hela stimmet gick hädan när jag tillämpade killiregler för vattenbyte på dem (dvs hellre mer än 50% än mindre).
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Lenmar: Antagligen vet man att de trivs i relativt strömt vatten för att de lever i strömt vatten i naturen. Men du får fråga Kjell varifrån han fått den informationen, för att det var här på zoopte som jag läste det: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=672

              På samma text står det även "Denna art har bara odlats ett fåtal gånger" så jag tror inte att de är en framavlad form Men man lär sig ju hur länge man lever.

              Jo jag har sett de på Trop, men jag minns även dem som jag såg hemma hos dig

              laerni: Alla barber är inte så där aggro väl?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ingen som har något att berätta om fembandsbarber?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  I dag såg jag fembandsbarber irl och bestämde mig direkt för att det blir de
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #10
                    De är verkligen jättesnygga. Det var egentligen sådana vi hade planerat köpa när vi kom hem med de rundbandade barberna... Låter som det skall vara zoopetträff hema hos batski nästa gång???
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lenmar
                      De är verkligen jättesnygga. Det var egentligen sådana vi hade planerat köpa när vi kom hem med de rundbandade barberna... Låter som det skall vara zoopetträff hema hos batski nästa gång???
                      Hehe Ge mig tid att starta upp akvariet bara. Men nu har jag nästan allting jag behöver. Ska bara ut och leta stenar och fixa till grejorna lite
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...