Fånga Fisk!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azeah
    • October 2005
    • 266

    Fånga Fisk!!!

    Finns det någon som har något bra tips på hur man kan fånga två speciella fiskar i ett 840 liters akvarium?

    Skulle i stort sett kunna ta upp vilken fisk som helst med handen utom just dom två jag vill/måste fånga... nämligen Torpedbarberna!!!

    Snabba som sa*an och smarta som få... de vet precis vad som ska hända.

    Vill ju helt inte demolera alla växter och sabba hela inredniingen...

    Tips någon? Snälla!!!
    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Ursprungligen postat av Azeah
    Finns det någon som har något bra tips på hur man kan fånga två speciella fiskar i ett 840 liters akvarium?
    Skulle i stort sett kunna ta upp vilken fisk som helst med handen utom just dom två jag vill/måste fånga... nämligen Torpedbarberna!!!
    Snabba som sa*an och smarta som få... de vet precis vad som ska hända.
    Vill ju helt inte demolera alla växter och sabba hela inredniingen...
    Tips någon? Snälla!!!
    Fiskar tycks känna på sig vem man ska fånga...

    Jag brukar ha flera håvar. Stänger för reträtten med någon håv, ställer ut dom så att flyktvägar blockeras...
    Sedan tar man en håv och föser mot en annan.
    Brukar kunna gå med mycket försiktighet och tålamod! Fast jag har aldrig fångat i ett 840 liters... Låter som en ocean!!!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      sätt dig framför akvariet med håven nere i vattnet, till slut blir dom så nyfikna att dom simmar fram o kollar,, va då beredd med den andra håven..
      annars kan du ha håven i vattnet en kvart eller så, sen kan du mata lite grann, så kan du fånga fisken underifrån när dom är vid ytan o äter,, de brukar funka för mig
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • HazelCR

        #4
        Två rejäla håvar med långt skaft är en bra förutsättning. Jag har köpt två fjärilshåvar, från barnaavdelningen på ICA. De har liknade grönt nät som akvariehåvar har. Skaften är av bambu. Hursomhelst med dessa två håvar kan man jag, i iaf mitt största kar 660 liter, ha framgång med jakten.
        Ibland använder jag bara en pinne att peta med också, om fisken lyckats hålla sig i ett bara gömsle. Bra gömsle för fisken alltså.

        Kommentar

        • Leonard
          • January 2006
          • 2352

          #5
          Jag har fått upp 4 av 5 Flying Fox, falska Siamesiska algätare (sålda till mig som Siameser ) ur mitt 160l växtkar. Ska skaffa nya firrar istället för dom där.
          Men det är en siames kvar i karet, den minsta. Jag vill inte heller sabba hela inredningen och växtplanteringen. Har hållt på och försöka fånga den där sista i lite drygt ett dygn nu =( F*n va trött jag blir på den, jag vet ju knappt vart den står nånstans i karet och när den kommer fram är den snuskiigt snabb, den försvinner när den ser håven.
          Jag har testat att lägga fodertabletter i håven och ställe den emot rutan och sen dra upp fisken när den är där i, har funkat med 2 siameser. Och dom andra två jag lyckats fånga tog jag bara med våld och tur!
          Har testat att lägga ner en plastpåse med mat i som jag sedan skulle dra upp om fisken simmar in, men det gör det inte...
          Har testat att skjuta med en knallpulverpistol vid karet. Förr la man ju ner bomber i sjöar så att en tryckvåg åkte genom sjön så at alla fiskar blev bedövade en stund och flöt upp till ytan, men pistolen funkade inte för mig.
          har testat att försöka dra i rätt mkt CO2 så att fiskarna ska stå i ytan och flämta, men det känns som om dom andra fiskarna och räkorna kommer att bli drabbade före min sista Flying Fox.
          Kan man inte få fiskarna att stå i ytan genom att "förgifta" vattnet med något (NO3, PO4, SO4) så att dom står i ytan, eller finns det något som just flying fox är kännsliga mot, syrebrist? Man kanske skulla stänga pumpen, fast växterna pumpar ju ändå lite syre så det kanske inte funkar?
          Andra tips, jag har kört med två håvar, men fisken bara flyr undan hela tiden!
          18år. . . . . .<¨,)))--{
          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

          Kommentar

          • Berserken
            • December 2005
            • 472

            #6
            gå upp mitt i natten med ficklampa o håv så kan du plocka dom

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              om du måste kan du t ex halvera volymen också, blir lättare då.
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • Leonard
                • January 2006
                • 2352

                #8
                Ja, man kan ju dela av karet med nåt så att det bara är en liten del av karet som fiskeb man försöker fånga är i, fast undrar hur lätt det blir =)

                Kan ju testa på natten, men blir dom inte pigga om man lyser på dom?
                18år. . . . . .<¨,)))--{
                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Kan ju testa på natten, men blir dom inte pigga om man lyser på dom?
                  Fiskar bruka använda samma plats att sova på så ett tips är att först kolla in var de sover med en ficklampa. Nästa natt lyser du på dem och om du är relativt snabb så hinner du att fånga dem innan de är helt vakna.
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Azeah
                    • October 2005
                    • 266

                    #10
                    Jaa... får testa något av era förslag. Provade att stänga av större delen av akvariet så det skulle bli mindre plats och därigenom lättare.... tji fick jag....

                    då blev det i stället omöjligt att få fisken på rätt sida om avdelningen. Den lärde sig och vek av precis innan väggen.. En gång fick jag den på rätt sida och försökte ett flertal gånger fånga den med två håvar.... utan framgång. Sen helt plötsligt var den borta... hittade en smal smal springa att smita ut i.... Skit vad sur man blir alltså...dö fisk fan, tänker man iannan man gör ett nytt försök..

                    Allt man kan säga är: Tålamon, tålamod, tålamod och lite tur......suck
                    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                    Kommentar

                    • sunkan aspidoras
                      • June 2005
                      • 925

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azeah
                      Jaa... får testa något av era förslag. Provade att stänga av större delen av akvariet så det skulle bli mindre plats och därigenom lättare.... tji fick jag....

                      då blev det i stället omöjligt att få fisken på rätt sida om avdelningen. Den lärde sig och vek av precis innan väggen.. En gång fick jag den på rätt sida och försökte ett flertal gånger fånga den med två håvar.... utan framgång. Sen helt plötsligt var den borta... hittade en smal smal springa att smita ut i.... Skit vad sur man blir alltså...dö fisk fan, tänker man iannan man gör ett nytt försök..

                      Allt man kan säga är: Tålamon, tålamod, tålamod och lite tur......suck
                      Varför måste du promt ta bort dem? Har själv ett akvarium som är helt omöjligt att fånga fisk i så jag kör med strategin whats go in never comes out, förutom om nån blir sjuk men då är dem slöa o lättfångade!

                      Kommentar

                      • Azeah
                        • October 2005
                        • 266

                        #12
                        Jag vill fånga dom därför att de har nått rött i analen... Den ena är helt svullen, röd och har små grejer som sticker ut. Den andra har bara små grejer som sticker ut. Ser lite ut som små mörkröda trådar typ 1-2mm.

                        Tänkte fånga dom (om det går) och kolla om man kan se vad det är och sätta dom i karantänakvariumet och behandla.

                        Vill ju inte att det ska smitta...
                        1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Leonard
                          den försvinner när den ser håven.
                          Förmodligen såg h*n när du fångade in de andra och lärde sig att håven inte betyder något gott.

                          Ursprungligen postat av Leonard
                          Kan man inte få fiskarna att stå i ytan genom att "förgifta" vattnet med något (NO3, PO4, SO4) så att dom står i ytan, eller finns det något som just flying fox är kännsliga mot, syrebrist? Man kanske skulla stänga pumpen, fast växterna pumpar ju ändå lite syre så det kanske inte funkar?
                          Att förgifta fiskarna är verkligen inte att rekommendera. De kan ju få bestående skador av det. Jag tycker att tipset om att överraska dem på natten med ficklampa låter bra.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Förmodligen såg h*n när du fångade in de andra och lärde sig att håven inte betyder något gott.
                            Jag har också märkt att när man ska fånga ett helt gäng så går det bra med de första, sedan börjat dom hålla sig undan. Den sista har ibland varit omöjlig att få upp utan den har fått stanna kvar!

                            När jag ska fånga in ett gäng endlers guppy för försäljning så börjar jag alltid med honorna eftersom dom börjar gömma sig när dom förstår vad som är på gång. Medan hannarna inte är så smarta... dom simmar rakt in i håven hela tiden!
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • Vandal
                              • January 2006
                              • 1655

                              #15
                              angående algätande fiskar lärde jag mig ett knep... kapa toppen på en 2liters petflaska och stoppa ner den vänd i ingången, borra lite småhål för syresättning och vips!En mjärde.... stoppa sen in några algpellets i mjärden och låt ligga över natten...
                              man kan dessutom reglera storleken på tratten genom att kapa olika långt för olika storlekar på fiskar....
                              over and out /Petter
                              Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                              http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...