tigerbarb ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    tigerbarb ?

    hej hej !!!

    jag bara undrar hur långt tid det tar för romen att bli till yngel av tigerbarb ?? när kan man börja se små yngel simma omkting efter leken ??

    //kim
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.
  • mightymido
    • March 2006
    • 46

    #2
    tjenare..

    jag tror jag lyckades med min odling att iaf få yngel. sen får vi se om de överlever.

    kan sätta lite datum..

    15/4 - Satte in 2 honor i mitt 55l kar

    22/4 (kväll) - La i en hane och lät de mysa över natten

    23/4 (fm) - Plockade bort ena honan som inte ville vara med

    23/4 (em) - Tog bort de andra 2

    27/4 - Ser ett par yngel som hänger på sidorna. Små rackare, typ 1 cm, genomskinliga fast man ser 2 svarta prickar som ögon.

    Hoppas mina kommer igång och blir frisimmande snart så man kan få en uppskattning hur många yngel jag har!
    Lycka till!

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      dom måste väl va dräktiga mer än typ 5 dar?

      konstigt att du såg levande yngel så snabbt eftersom dom inte är levandefödare.

      hon va kanske redan gravid och skulle föda när du satte henne i de karet?
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • mightymido
        • March 2006
        • 46

        #4
        Ursprungligen postat av andreassofus
        dom måste väl va dräktiga mer än typ 5 dar?

        konstigt att du såg levande yngel så snabbt eftersom dom inte är levandefödare.

        hon va kanske redan gravid och skulle föda när du satte henne i de karet?
        Ja du, det får vi nog aldrig veta.
        Men yngel ser jag iaf, borde väl inte kunna vara något annat? =)

        Vet du hur man kan approximera antalet yngel man kan ha, genom att multiplicera antalet på rutan typ? Sett något sånt förrut..
        För tyvärr så är det bara 2-5 på rutorna, men det där varierar och förhoppningsvis så dyker väl fler upp..

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          Ursprungligen postat av mightymido
          Ja du, det får vi nog aldrig veta.
          Men yngel ser jag iaf, borde väl inte kunna vara något annat? =)

          Vet du hur man kan approximera antalet yngel man kan ha, genom att multiplicera antalet på rutan typ? Sett något sånt förrut..
          För tyvärr så är det bara 2-5 på rutorna, men det där varierar och förhoppningsvis så dyker väl fler upp..
          ja vet ine ens vad approximera betyder , så ja vet inte:P

          men ja sa nog fell.. de kanske inte heter att dom e gravida om dom inte är levandefödare.. dom lägger ju ägg då.. heter nog inte o va gravid då
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • mightymido
            • March 2006
            • 46

            #6
            Ursprungligen postat av andreassofus
            ja vet ine ens vad approximera betyder , så ja vet inte:P

            men ja sa nog fell.. de kanske inte heter att dom e gravida om dom inte är levandefödare.. dom lägger ju ägg då.. heter nog inte o va gravid då
            approximera - ungefärligen beräkna, ge närmevärde på.. så du vet!
            Tror jag läste att man kunde multiplicera med 10, eller nåt sånt..

            Kommentar

            • desiredillusion
              • February 2006
              • 512

              #7
              Ursprungligen postat av mightymido
              tjenare..

              jag tror jag lyckades med min odling att iaf få yngel. sen får vi se om de överlever.

              kan sätta lite datum..

              15/4 - Satte in 2 honor i mitt 55l kar

              22/4 (kväll) - La i en hane och lät de mysa över natten

              23/4 (fm) - Plockade bort ena honan som inte ville vara med

              23/4 (em) - Tog bort de andra 2

              27/4 - Ser ett par yngel som hänger på sidorna. Små rackare, typ 1 cm, genomskinliga fast man ser 2 svarta prickar som ögon.

              Hoppas mina kommer igång och blir frisimmande snart så man kan få en uppskattning hur många yngel jag har!
              Lycka till!

              Heisann! Yngelen jeg hadde som var på 1 cm (kjøpte yngel på butikken, to av dem var så små som 1 cm) hadde mønster og svømte fritt. Så om det ikke er så at de holder samme størrelsen veldig lenge så vil det antakelig ikke være lenge til dine svømmer fritt, og får mønster heller. Derimot var de gjennomskinlige som du sier dine er, men de hadde altså disse stripene, og kanskje.. hmm... to måneder senere fikk de den rødlige fargen rundt munn og under buk
              Håper du har lykkes!
              I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                Ursprungligen postat av mightymido
                approximera - ungefärligen beräkna, ge närmevärde på.. så du vet!
                Tror jag läste att man kunde multiplicera med 10, eller nåt sånt..
                aha tack för de... det har ja faktiskt inte läst om att man kan räkna ut... kan du inte lägga upp en länk här i tråden om du hittar där de stod?
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • mightymido
                  • March 2006
                  • 46

                  #9
                  Ursprungligen postat av desiredillusion
                  Heisann! Yngelen jeg hadde som var på 1 cm (kjøpte yngel på butikken, to av dem var så små som 1 cm) hadde mønster og svømte fritt. Så om det ikke er så at de holder samme størrelsen veldig lenge så vil det antakelig ikke være lenge til dine svømmer fritt, og får mønster heller. Derimot var de gjennomskinlige som du sier dine er, men de hadde altså disse stripene, og kanskje.. hmm... to måneder senere fikk de den rødlige fargen rundt munn og under buk
                  Håper du har lykkes!
                  jomenvisst, ser 3 stycken yngel leka runt på ett stort blad. Så några har blivit frisimmande. Hade tyvärr inte så mycket javamossa, så att det kommer nog inte bli jättemånga yngel.
                  Nu undrar jag dock hur jag ska mata dessa? har Liquifry som jag tänkte köra med i en vecka. Bara att droppa i den eller? Antar att de äckliga dropparna löser upp sig i vattnet och att det blir fullt av mat i akvariumet.
                  När ska man börja med Artemia?
                  Mitt stora problem är ju att akvariumet är på 55 l och ynglena är mini. Kommer de verkligen hitta mat?

                  Kommentar

                  • desiredillusion
                    • February 2006
                    • 512

                    #10
                    Ursprungligen postat av mightymido
                    jomenvisst, ser 3 stycken yngel leka runt på ett stort blad. Så några har blivit frisimmande. Hade tyvärr inte så mycket javamossa, så att det kommer nog inte bli jättemånga yngel.
                    Nu undrar jag dock hur jag ska mata dessa? har Liquifry som jag tänkte köra med i en vecka. Bara att droppa i den eller? Antar att de äckliga dropparna löser upp sig i vattnet och att det blir fullt av mat i akvariumet.
                    När ska man börja med Artemia?
                    Mitt stora problem är ju att akvariumet är på 55 l och ynglena är mini. Kommer de verkligen hitta mat?

                    Jeg matet faktisk mine med vanlig flakfôr, som inneholder alt de skulle trenge av vitaminer. Du skjønner det, at da jeg kjøpte dem så gjorde jeg den klassiske tabben at jeg ikke leste om dem først, så jeg visste ikke engang at det var yngel..... *dårlig samvittighet*
                    Mén, det fungerte bra med flakfôr, og etter to måneder ga jeg dem fryste røde mygglarver, og de var virkelig en stor hit! Prøvde også å gi dem hvite mygglarver, men det ville de ikke ha....
                    Hvor store er akvariene dine? Tigerbarbene bør ha minst 200 liter som voksne, om de har for lite kan de begynne å bli aggressive mot hverandre, var derfor jeg måtte gi bort mine...
                    Du kan nok være ganske trygg på at de vil finne maten, de er noen glupske små
                    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                    Kommentar

                    • neon_kimpan
                      • August 2005
                      • 1733

                      #11
                      mina kopparbarbsyngel, matade jag med Liquifry no1 och nått annat "pulver" som hette nått med micro !! men när jag ska mata med Liquifry no1 så brukar jag lägga ett par droppar i en annan liten behållare med vatten och skaka runt, eftersom jag inte tycker det löser upp sig speciellt bra om man bara droppar rakr i !! men jaja, så jag kan alltså räkne med 4-5 dagar för att se några yngel då eller !
                      sen undrar jag en sak till !! i mitt lekakvarium så använder jag glaskulor på bottnen så romen kan lägga sig där emellan !! men jag undrar om man bör ta bort kulorna efteråt eller kan de ligga kvar och ynglena simma upp ändå ?? lät dom ligga kvar med kopparbarberna men jag skulle vilja veta om det är bättre att ta botr dom ???

                      //kim
                      Senast redigerad av neon_kimpan; 28 April 2006, 22:26.
                      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                      Kommentar

                      • mightymido
                        • March 2006
                        • 46

                        #12
                        artemia eller inte?

                        Ska man mata de med artemia? Eller klarar de sig på Liquifry, yngelfoder och senare röda mygglarver? någon som vet?..

                        Kommentar

                        • desiredillusion
                          • February 2006
                          • 512

                          #13
                          Ursprungligen postat av mightymido
                          Ska man mata de med artemia? Eller klarar de sig på Liquifry, yngelfoder och senare röda mygglarver? någon som vet?..

                          Jeg vet ikke hvordan det er med de andre du nevner, men du bør unngå røde mygglarver
                          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                          Kommentar

                          Arbetssätt...