Nya fiskar som buffar på stenar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sara_pippen
    • April 2006
    • 2

    Nya fiskar som buffar på stenar

    Hej!

    Igår köpte jag två slöjstjärtar, en svart och en röd. Den svarta beter sig lite konstigt tycker jag... Efter ca en halvtimme i vattnet började den genast gå upp till ytan och kippa luft. Ibland simmar den ner och buffar huvudet ner i glasstenar jag har på botten. Är det nåt fel på den?
    Mitt vatten har dessutom blivit väldigt grumligt under natten men jag antar att det kommer av nya växter och så... eller? Finns det någon fisk som "rensar upp" efter slöjstjärten som ju är väldigt smutsig?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Berätta mer om vilka fiskar akvariestorlek filter osv.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Insomniac
      • December 2004
      • 310

      #3
      Tyvärr finns det ingen fisk som äter bajs. Det skulle vara väldigt bekvämt dock!

      Kommentar

      • maricici
        • March 2006
        • 303

        #4
        Ursprungligen postat av sara_pippen
        Hej!

        Igår köpte jag två slöjstjärtar, en svart och en röd. Den svarta beter sig lite konstigt tycker jag... Efter ca en halvtimme i vattnet började den genast gå upp till ytan och kippa luft. Ibland simmar den ner och buffar huvudet ner i glasstenar jag har på botten. Är det nåt fel på den?
        Mitt vatten har dessutom blivit väldigt grumligt under natten men jag antar att det kommer av nya växter och så... eller? Finns det någon fisk som "rensar upp" efter slöjstjärten som ju är väldigt smutsig?
        Med ett tillräckligt stort akvarium blir det inte mera förorenat än av annan fisk, oftast är felet en cirkelgång av för litet akvarium med förorenat vatten efter tre-fyra dagar, ständiga vattenbyten och ett akvarium med i princip bara kranvatten som svar. Slöjstjärtar är rätt bra på att bottenäta och hålla rent efter sig själva, men visst kan man ha ett par ancistrusar som komplement.
        Slöjstjärtar kan hålla till uppe vid ytan ibland, speciellt om dom ser rörelse utanför akvariet och tror det är matdags, dom dyker också till botten, letar mat och suger på stenar.
        I
        MY

        Kommentar

        • sara_pippen
          • April 2006
          • 2

          #5
          Ordnat sig...

          Det har ordnat sig nu, jag tror den svarta gillar att buffa på stenarna. Men har fått ett nytt problem!
          Jag har ställt en spegel bakom akvariet och den röda har blivit tokig. Den tror att den ser (blir jagad) av en annan fisk hela tiden. Är det farligt (dåligt) så jag ska ta bort spegeln eller tycker den att det är roligt? Vad tror ni?

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av sara_pippen
            Jag har ställt en spegel bakom akvariet och den röda har blivit tokig. Den tror att den ser (blir jagad) av en annan fisk hela tiden. Är det farligt (dåligt) så jag ska ta bort spegeln eller tycker den att det är roligt? Vad tror ni?
            låter som du borde ta bort spegeln omedelbart
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Håller med Raven! Det är nog väldigt stressande för fisken.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • maricici
                • March 2006
                • 303

                #8
                Ursprungligen postat av sara_pippen
                Det har ordnat sig nu, jag tror den svarta gillar att buffa på stenarna. Men har fått ett nytt problem!
                Jag har ställt en spegel bakom akvariet och den röda har blivit tokig. Den tror att den ser (blir jagad) av en annan fisk hela tiden. Är det farligt (dåligt) så jag ska ta bort spegeln eller tycker den att det är roligt? Vad tror ni?
                Själv har jag aldrig haft problem med spegelbakgrund, men fungerar det inte så köp en fotobakgrund eller flytta akvariet.
                I
                MY

                Kommentar

                Arbetssätt...