"grått damm" = vita prick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jensen
    • March 2006
    • 26

    "grått damm" = vita prick?

    Hej! Någon som kan hjälpa mig?

    Den ena av mina två Black Moore har fått mycket små och jämt spridda gråa prickar (ser nästan ut som damm) som sitter på slöjorna bak. Är detta den omtalade vita pricksjukan tro?

    Jag har sökt på forumet men blir inget klokare på de beskrivningar av vita pricksjukan jag sett där. Kanke har någon en bild att länka till!?

    Jag har Sera Baktopur hemma. Kan man använda det mot vita pricksjukan? (står ju att man kan använda mot dessa symptom men baktopur är ju mot bakterier och vita pricksjukan beror väl på parasiter, hm... )

    Tacksam för svar!
    Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Grått damm låter som Oodnium, ja det börjar på fenorna.
    Mycket smittosam.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jag håller nog med Kramfors att det låter mer som Oodinium = velvet = sammetssjuka även om jag tycker den är mer gulaktig i färgen än grå.
      Men jag är ju lite färgblind å andra sidan...
      Men bland killifolk tycker vi mest sjukdomen är ett tecken på att fiskarna inte är vid god vigör - mer en svaghetsparasit liksom.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • el_pako
        • November 2005
        • 276

        #4
        en bild,här kan du kolla själv o kanske hitta vad det är.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Köp medicin så fort du har fått klarhet om orsaken.
          Oodnium parasiten är av växtbaserat ursprung och du ska ha tex Sera Oodinopur, du behöver också en CU test när du behandlar med en koppar baserad medicin.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Jensen
            • March 2006
            • 26

            #6
            Tack för svaren!

            Det är svårt att avgöra vad det är, för det är så himla smått. Jag känner igen det i beskrivningar om Oodinium att fisken har nerfäld ryggfena o verkar "krypa ihop" en aning. Men annars är det bra. Jag kan inte säga att det är som en film som täcker fiskens fjäll men små dammkorn är där (vilken färg är svårt att avgöra mot den svarta bakgrunden, men det ser mer grått ut än gult eller rost) Det kan ju vara en tidsfråga innan fisken blir sjukare om jag nu upptäckt ett tidigt stadium i sjukdomen.

            Fann en länk med bra beskrivning av velvet: http://freshaquarium.about.com/cs/disease/p/velvet.htm

            Bör jag höja temperaturen i vattnet? Nu är det 22 grader.
            Jag ska köpa medicin så fort som möjligt.
            Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Du ska inte behöva höja tempen om det inte står i bruksanvisningen till det medicinfabrikat du köper.
              Sera Oodinopur sägs döda parasiten på 3-5 dagar.
              Köp inte en medicin som påstås bota allt.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Oodinium: http://www.2cah.com/pandora/Disease.html#Velvet

                Chilodonella ser också ut som fina prickar/damm, men gissningsvis biter samma mediciner på bägge.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Jensen
                  • March 2006
                  • 26

                  #9
                  Här på Zoopet står om sammetssjukan:

                  "Åtgärd: Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering. Tillsätt gärna också 5 ml grovsalt per 100 liter akvarievatten. Kan också behandlas genom att man mörklägger akvariet helt under några dagar."

                  Vad säger ni om alternativet att mörklägga akvariet i några dagar?
                  Kan detta ersätta medicin?

                  Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Hellre medicinering som kanske tar den parasit som man bara trodde var velvet.
                    Jag försökte en gång med salt, mörkläggning och kopparmynt.
                    Förmodligen tog jag ihjäl fisken pga kopparförgiftning.
                    Eller också var han på väg att dö ändå och velveten var ett bara det sista svaghetstecknet.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Jensen
                      • March 2006
                      • 26

                      #11
                      Nu har jag fått tag i medicin mot kroppsparasiter av märket Waterlife. Det var det de hade i butiken. Jag ska börja medicinera ikväll.

                      Jag skulle vilja beskriva utseendet på "dammet" som små och mycket korta grönaktiga strån som svajar med strömmen. Alltså pyttesmå och inga prickar som jag tidigare skrivit. Men detta ser jag bara om fisken står helt stilla och när ögona mina orkar anstränga sig.

                      Tror ni fortfarande det är parasiter vi talar om här?
                      Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jensen
                        Tror ni fortfarande det är parasiter vi talar om här?
                        Ja, fast nu tror jag det handlar om Gyrodactylus.




                        Du säger inte vilken av Waterlifes mediciner det är du har, men Protozin är mot vitaprick och fungerar förmodligen också mot oodinium, medan Sterazin är mot Gyrodactylus. Jag vet inte om Protozin har nån effekt mot Gyrodactylus, eller Sterazin mot oodinium.
                        Senast redigerad av Azur; 25 April 2006, 21:03.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Jensen
                          • March 2006
                          • 26

                          #13
                          Jag har Waterlifes Sterazin så jag hoppas nu att det är Gyrodactylus som du nämner, Azur. Trodde Sterazin var mot Oodinium men ser nu att det är det ju inte alls.
                          Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Azur.
                            Hur kan Gyrodactylus komma på fisken, det är väl en parasit som inte är så vanlig i ett akvarium.
                            Någon gissning på spridningen.
                            Kaliumpermanganat är det medel som rekomenderas för dammfiskar i dammar.
                            Efter behandling Natriumtiosulfat och Väteperoxid som neutraliserar Kaliumpermanganaten.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Jensen
                              • March 2006
                              • 26

                              #15
                              Sterazin ska enligt beskrivning tillsättas i akvariet enligt följande schema: dag 1, 3, 6, 8 och 10

                              Hur fungerar det med vattenbyten under behandling? Jag har gjort ett vattenbyte precis före första dosering. Är tanken att man tillsätter följande dagar utan vattenbyten emellan?

                              Jag gör i vanliga fall vattenbyte varje vecka så att inte göra något på 10 dagar känns konstigt. Hur bör jag planera mina vattenbyten?
                              Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...