Bebisar i pumpen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kessie
    • February 2006
    • 37

    Bebisar i pumpen...

    Varför i hela friden har på kort tid 2 slöjstjärtsyngel fastnat i pumpen...? OBS att det är en liten pump och rätt stora yngel, 2-3 cm långa och ungefär lika tjocka... Den ena hade lyckats få in en bröstfena i det lilla hålet uppepå - minimalt stort. Fenan var alldeles röd, men den lille klarade sig undan med blotta förskräckelsen. Tur att matte kom, annars hade troligen räkorna fått kalas... Den andra, i ett annat akvarium, hade kört in huvudet i UTBLÅSET och fastnat där. Den är fortfarande rätt yr i bollen, och har en ljus ring runt "halsen". "nyfikenhet dödade katten..." och guldfisken också....?
  • Rainbowalker
    • November 2005
    • 367

    #2
    Ursprungligen postat av kessie
    Varför i hela friden har på kort tid 2 slöjstjärtsyngel fastnat i pumpen...? OBS att det är en liten pump och rätt stora yngel, 2-3 cm långa och ungefär lika tjocka... Den ena hade lyckats få in en bröstfena i det lilla hålet uppepå - minimalt stort. Fenan var alldeles röd, men den lille klarade sig undan med blotta förskräckelsen. Tur att matte kom, annars hade troligen räkorna fått kalas... Den andra, i ett annat akvarium, hade kört in huvudet i UTBLÅSET och fastnat där. Den är fortfarande rätt yr i bollen, och har en ljus ring runt "halsen". "nyfikenhet dödade katten..." och guldfisken också....?
    Låter som om du har ett gäng mycket nyfikna små firrar där...kanske mer nyfiken än vad som är hälsosamt
    Jag vet att vissa trär nylonstrumpa över pumpen för att skydda så att ingen fastnar. Det kan du prova tills att dom växt på sig lite.
    Rainbowalker
    "It is nice to be important but it's more important to be nice"

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      kanske kan sätta lite blå filtermatta för insuget, får dåäven mer filteryta.

      kan även sätta en vid utblåset som stopp.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Glajdarn
        • November 2004
        • 270

        #4
        Kan det bero på att slöjstärtar generellt har ytterst svårt för att simma?
        "This is a lighthouse. Your call."

        Kommentar

        • desiredillusion
          • February 2006
          • 512

          #5
          Hvor kraftig er pumpen? Jeg hadde en ProCristal 50 pumpe i 20 literen da jeg hadde tigerbarbeyngel, og de var også på 2-3 cm, men satte seg fast fordet. De ble sugd inntil pumpen. Om fiskene dine er nysgjerrige, kanksje de kommer litt for nærme og da ikke klarer å dra seg unna?
          Du kan jo enten prøve å skru ned kraften på pumpen, eller som allerede nevnt her; ta en nylonstrømpe over, eller legge inn mer filtermaterial.
          Lykke til!
          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #6
            Jag hade problem med mina kuhliålar som envisades med att simma in i utblåset och fastna runt rotorbladet. Inte så nice att ta bort sina alldeles skinnflådda då helt rosa små älsklingar därifrån. Hela 3 kuhli har jag förlorat så i två olika kar. Satte för en bit nät från en håv, men den lyckades på något sätt i alla fall glida av.

            Kommentar

            • annak366
              • March 2006
              • 173

              #7
              Hej!! Jag har hört att d ska va svårt att få slöjisar o leka...Hur har du lyckats ??
              En glad amatör vid namn Anna-Karin...

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Ursprungligen postat av annak366
                Hej!! Jag har hört att d ska va svårt att få slöjisar o leka...Hur har du lyckats ??

                Gå till http://www.kokosgoldfish.invisionzon...howtopic=12571
                Hans and Hilda dancing :hug
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • kessie
                  • February 2006
                  • 37

                  #9
                  slarvade...

                  hej Anna
                  Det var av mitt slarv de lekte 1:a gången, se tidigare tråd.
                  Men nu har jag varit duktig och hållit jämn temp, men de har ändå lekt igen, trots att de är i ett ynkligt litet reservakvarium... Kanske fortsätter de av bara farten... Lät bli att föda upp denna andra omgång, för huset är fullt av akvarier med guldfisk i olika storlekar och modeller.... Ingen bra idé att föda upp slöjstjärt själv, måste jag säga. Man får vara beredd på att avliva de allra flesta eftersom bara ett fåtal blir fina slöjstjärtar, och det passar inte mig.../lena

                  Kommentar

                  Arbetssätt...