Hur elaka är egentligen tigerbarber?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • demiurgen
    • January 2006
    • 31

    Hur elaka är egentligen tigerbarber?

    Har spejat in gröna tigerbarber och funderar starkt på att köpa dem. Kruxet är dock att det överallt står att de är så lynniga.

    Det jag funderar på i mitt 375 l är ett stim med gröna tigerbarber, en eldstjärt, siamesisk algätare och resten malar.

    Vad tror ni om det? Kommer tigerbarberna och eldstjärten bråka med varandra eller mobba, främst siamesiska, hela tiden?
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    #2
    Ursprungligen postat av demiurgen
    Har spejat in gröna tigerbarber och funderar starkt på att köpa dem. Kruxet är dock att det överallt står att de är så lynniga.

    Det jag funderar på i mitt 375 l är ett stim med gröna tigerbarber, en eldstjärt, siamesisk algätare och resten malar.

    Vad tror ni om det? Kommer tigerbarberna och eldstjärten bråka med varandra eller mobba, främst siamesiska, hela tiden?

    Heisann!

    Tigerbarber er egentlig ikke slemme i det hele tatt, det er mer et rykte de har fått relativt ufortjent. Saken med tigerbarber er at de bør være i stim; på minst 10 individer, gjerne flere. Om de er en stor nok flokk, utvikler de en rangstige innad i flokken, med en på topp og en på bunn, og mange imellom De har det som oftest nok med seg selv (dette om de er mange nok og har en stor nok tank å bo i (helst 250 liter +)), og plager da vanligvis ingen andre fisker. Har du derimot for få individer i flokken, kan de kjede seg, og det er gjerne da de kan begynne å plage de andre fiskene (spesielt nappe i halefinner, etc). Dette skjer også ofte om du har dem gåendes i en for liten tank. Om du vil være helt på den sikre siden, da du aldri kan helt forutsi hvordan fiskene vil reagere på hverandre og oppføre seg (er tross alt egne individer), vil det kanskje være lurest å ha tigerbarbene i en egen artstank. Du må bare passe på at tanken er stor nok, og om ikke, eller hvis du bestemmer deg for å ha dem i en tank sammen med andre fisk, bør du ha en avtale med noen andre som kan overta fisken etterhvert dersom ne skjærer seg.
    Så nei, tigerbarber er egentlig ikke slemme i det hele tatt, du må bare vite hvordan du skal ta deg av dem på best mulig måte før du går til anskaffelse av dem
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

    Kommentar

    • demiurgen
      • January 2006
      • 31

      #3
      Tackar för det svaret desiredillusion.

      Utförligt och precis vad jag ville veta!

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        kan bara hålla med. väldigt dåligt rykte har dom fått, även av sånna som aldrig har haft tigerbarb. väldigt fin stimfisk om dom är många.. livliga o roliga.

        och som det redan är sagt så bryr dom sig inte om dom andra fiskarna..
        ja hade själv tigerbarb. när dom blev lite större så började dom tuffa till sig lite och började äta lite på fenor, (inte så dom blev trasiga) mest jagade..
        men ja hade segelfensmolly och skalare så ja får väl skylla mig själv kanske
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Christina H
          • January 2006
          • 25

          #5
          Ursprungligen postat av demiurgen
          Har spejat in gröna tigerbarber och funderar starkt på att köpa dem. Kruxet är dock att det överallt står att de är så lynniga.

          Det jag funderar på i mitt 375 l är ett stim med gröna tigerbarber, en eldstjärt, siamesisk algätare och resten malar.

          Vad tror ni om det? Kommer tigerbarberna och eldstjärten bråka med varandra eller mobba, främst siamesiska, hela tiden?
          Jag har 12 st vanliga Tigerbarber i mitt 850-kar. De är mycket trevliga, och underhållande. De rör inga andra fiskar, och jag har ett stim Zebrafiskar, och ett stim Pristellor, samt ett par silverhajar och några gibbiceps, samt int eminst 5 Praktbotior, som är ett kapitel för sig själva. Eller som jag brukar säga, mina Bottar.

          Sonen har 10 gröna Tigerbarber tillsammans med 20 neontetror, och det går alldeles utmärkt. Han slängde alldeles nyss ner 4 nya Bottar som han köpt idag.
          Förr mådde folk bättre än de hade det. Idag har vi det bättre än vi mår.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            aldrig haft tigerbarb själv men läst kommentarer som "sadistiska småsvin"
            de gällde en grupp som attackerade ögonen på alla andra fiskar i akvariet.
            akvariet va inte litet och gruppen av tigerbarber va inte heller liten.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Solen
              • September 2003
              • 2997

              #7
              Mitt enda bekymmer då jag hade gröna och vanliga tigerbarber var att de snodde all mat så mina då små botier inte han med........Har idag byt in dem och har botierna kvar.
              Pricken den Store !
              ~~~~

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Tigerbarber är elaka efter omständigheterna. De ger sig inte på fisk som verkar kunna försvara sig, men blir en fisk sjuk, eller om en fisk är mycket mindre än tigerbarberna, då blir den antagligen terroriserad till döds. Och ja, tigerbarber äter ofta ögon.
                Det kan tänkas att aggressionsnivån varierar mellan individer, eller att de inte är aggressiva förrän de uppnår en viss storlek, men tigerbarb är en av de få fiskar jag aldrig igen kommer att släppa in i ett av mina akvarier. Det är helt obegripligt för mig att de är så populära - personligen betraktar jag tigerbarb & kinesisk algätare som de enda vanligt förekommande barber som är direkt olämpliga för sällskapsakvarier.

                Särskilt som det finns mängder av barber som är både vackrare och snällare.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Pehpsii
                  • July 2006
                  • 69

                  #9
                  mina tigerbarber är snälla. Har en pansarmal och en silvermal och har aldrig vvarit problem. hade först silvermalen i lekakvariet som "trygghetsfisk" så de inte skulle vara rädda och sen fick han flytta med föräldrarna ner i mitt stora akvarium. Hade avnliga tigerbarber ihop med ett gäng tetror och en pansarmal för ett par år sen och hade aldrig problem då heller. Kan vara för jag alltid hållt dem i stora akvariet med gott om plats/simyta och gömställen. Blir det trångt kan det nog tänkas att det är lättare att det blir bråk.
                  Älskade rabarber!

                  Kommentar

                  • Marija
                    • March 2006
                    • 38

                    #10
                    Jag har tigerbarber tillsammans med kardinaltetror och tigerbarberna bryr sig inte om dem.
                    Men tidigare hade jag en siamesisk algätare och den var riktigt elak mot tigerbarberna och jagade dem när de kom för nära honom och hans små hålor...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...