Tigerbarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GuppyNisse
    • April 2006
    • 5

    Tigerbarb

    Hejsan!

    Jag har ett 54 liters kar och ett 30 liters kar. 30-karet är för närvarande tomt, medans 54-karet är fyllt med diverse sällskapsfisk. Jag har länge fascinerats av tigerbarben, pga dess intressanta beteende och färg. Det som hållit mig ifrån att köpa dessa är att de sägs vara fenbitare samt att de kräver 120 liter.

    Skulle det gå att hålla några tigerbarber i ett 54-kar om de får gå ensamma där. Kanske ett stim på 5-6 st. De blir ju 7 cm.

    Tacksam för svar!
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    #2
    Tigerbarbene kan fint klare seg i en 30 liters tank så lenge de er yngler (1-2-3 cm), men når de begynner å bli større, kan de bli aggressive mot hverandre. Går utifra at det er på grunn av at de får for liten plass. Men om det største du har mulighet til å gi dem er 30 liter, bør du vurdere en annen fisk, eventuelt ha en avtale med noen som kan overta dem når de blir større.
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      som desiredillusion säger så funkar de bra när dom är små. det är en livlig fisk så ju större och längre det destå bättre.
      sen bör du inte ha dom ihop med andra fiskar med långa fenor. som tex skalare, guldfisk, slöjstjärt o segelfensmolly.
      det går ganska bra när fom är små men sen när dom börjar bli lite större så börjar dom bli tuffa och äter på fenorna
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      Arbetssätt...