Funderingar kring en Praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sveziano
    • July 2005
    • 65

    Funderingar kring en Praktbotia

    Hej alla experter och amatörer...

    Jag har en fundering kring praktbotia (Cromobotia macracanthus). Detta är en rellativt vanlig fisk. Man ser den i akvarieaffärer, i sällskapsakvarier och i offentliga akvarier... men är det en lycklig fisk?

    Jag tänkte skaffa mig ett gäng till min 140 liters burk i tron att den skulle trivas bra där då jag ofta sett den i betydligt mindre (eller i alla fall lika stora) akvarier, men så kikade jag på artbeskrivningen här på Zoopet och drog öronen åt mig... Den kan bli upp till 30 cm och bör ha minst 250 liter!!!

    Min första reaktion var... "Om den nu blir så stor och den så ofta förekommer i akvarium mindre än 250 liter samt att jag aldrig sett stora exemplar (7-10 cm), är denna art då systematiskt misshandlad?"

    Eftersom jag inte vill vill vara djurplågare vill jag höra era åsikter om att köpa dessa vackra fiskar till ett 140 liters akvarium innan jag går vidare.

    Tack för synpunkter...
    /T
  • Mogwai
    • November 2002
    • 3021

    #2
    Hej.

    Ett tips för dig är att söka på Praktbotia i Forumet, du kommer då ganska snabbt att läsa dig till hur stort kar dessa fiskar behöver.
    Jag har själv ett gäng ( 6 st ) som går i ett 480 liters, och de har växt till sig ganska så rejält nu, så även det karet börjar att bli väl litet för dem.
    Den minsta är ca 14 cm, den största ca 20 cm. Det finns även en bild på en hyfsat stor praktbotia här på zpet, en som håller en sån i händerna.
    Har några till som är ca 6-7 cm som går i mitt 250 liters. De börjar bli lagom i storleken för att platsa in bland de stora i 480 liters karet.
    140 liter är alltså i det minsta laget, de växer. Jag lovar, speciellt om du har sniglar i gruset, det är deras naturliga föda.

    Kommentar

    • desiredillusion
      • February 2006
      • 512

      #3
      ..låner tråden litt, da det også handler om praktbotia...

      Ursprungligen postat av Mogwai
      Hej.

      Ett tips för dig är att söka på Praktbotia i Forumet, du kommer då ganska snabbt att läsa dig till hur stort kar dessa fiskar behöver.
      Jag har själv ett gäng ( 6 st ) som går i ett 480 liters, och de har växt till sig ganska så rejält nu, så även det karet börjar att bli väl litet för dem.
      Den minsta är ca 14 cm, den största ca 20 cm. Det finns även en bild på en hyfsat stor praktbotia här på zpet, en som håller en sån i händerna.
      Har några till som är ca 6-7 cm som går i mitt 250 liters. De börjar bli lagom i storleken för att platsa in bland de stora i 480 liters karet.
      140 liter är alltså i det minsta laget, de växer. Jag lovar, speciellt om du har sniglar i gruset, det är deras naturliga föda.

      Jeg har en enslig praktbotia oppi en 72 liters tank (var en nybegynnerfeil å kjøpe denne, hadde aldri kjøpt den om jeg visste hvor stor den kan bli), og den er ca 4-5 cm. Den spiser flakfôr, alger, og på plantene jeg har i akvariet. Jeg har ingen snigler. Jeg har hatt den noen måneder, og den blir liksom ikke større. Tror du den ikke blir større fordi den stagger veksten sin, eller tar det lang tid for disse å vokse? Aner du?
      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

      Kommentar

      • Mogwai
        • November 2002
        • 3021

        #4
        Hipp happ hupp. Praktbotior ska gå i stim på minst 5 st. En ensam liten stackare är alltså inte speciellt lycklig, men alla gör vi våra små nybörjarmisstag. Misstänker ärligt talat att den parktbotian kanske växer långsammare, dels för att den nu inte har så stort simutrymme som den behöver, de gillar verkligen att kunna sträcka ut i snabba långsimningar.
        Dels också för att den inte har tillgång till det som är deras naturliga födoämne, dvs sniglar. Mina stora har tagit daga av 4 st stora ampelluriasnäckor !! De i 250 liters har konstant tillgång av nya sniglar som kläcks i gruset i det karet. Testa med att börja ge den lite vanlig räkrom ( från frysta oskalade räkor du köper i butiken ), du kan även köpa Spirullinatabletter till den. Mina älskar så kallade ciklidpellets, samt discusfodret som jag ger till de andra fiskarna i stora karet.
        Men som sagt, då den nu kan komma att få mera proteinberikat foder, så att den börjar att växa lite mera så kommer den snabbt att behöva dels fler praktbotiekompisar och du kommer snabbt att få göra en smärre investering i ett ganska så mycket störra kar än det 72 liters där den bor nu.
        Lycka till

        Kommentar

        • desiredillusion
          • February 2006
          • 512

          #5
          Ursprungligen postat av Mogwai
          Hipp happ hupp. Praktbotior ska gå i stim på minst 5 st. En ensam liten stackare är alltså inte speciellt lycklig, men alla gör vi våra små nybörjarmisstag. Misstänker ärligt talat att den parktbotian kanske växer långsammare, dels för att den nu inte har så stort simutrymme som den behöver, de gillar verkligen att kunna sträcka ut i snabba långsimningar.
          Dels också för att den inte har tillgång till det som är deras naturliga födoämne, dvs sniglar. Mina stora har tagit daga av 4 st stora ampelluriasnäckor !! De i 250 liters har konstant tillgång av nya sniglar som kläcks i gruset i det karet. Testa med att börja ge den lite vanlig räkrom ( från frysta oskalade räkor du köper i butiken ), du kan även köpa Spirullinatabletter till den. Mina älskar så kallade ciklidpellets, samt discusfodret som jag ger till de andra fiskarna i stora karet.
          Men som sagt, då den nu kan komma att få mera proteinberikat foder, så att den börjar att växa lite mera så kommer den snabbt att behöva dels fler praktbotiekompisar och du kommer snabbt att få göra en smärre investering i ett ganska så mycket störra kar än det 72 liters där den bor nu.
          Lycka till

          Kan man kjøpe vanlige skrellede reker som ligger i lake også, eller bør de ha rommen spesielt? og så til det dumme spørsmålet: skal jeg tine og skrelle dem før jeg tar dem oppi tanken..?
          Senast redigerad av desiredillusion; 09 April 2006, 13:54.
          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

          Kommentar

          • Watermelon
            • November 2005
            • 140

            #6
            HOLY BANANAS! : http://www.loaches.com/species_image...bob3_large.jpg

            ...och här är bilden som någon pratade om: http://www.loaches.com/species_image..._loach_big.jpg
            110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
            Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

            20 Liters Räkkar
            Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

            Kommentar

            • kajsavarg
              • April 2006
              • 38

              #7
              har åxå funderingar kring praktbotia..

              har nyss skaffat en 200 L balja där det följde med 2 praktb,b molly, platy å en mal. jag har endast gett flingfoder. vad ska jag köpa för foder å ska jag köpa nån sorts sniglar till praktbotian? en sak till; paret botia har grävt en grop under roten å visar sig enbart på kvällen då dom simmar omkring å leker. är dom skygg?

              Kommentar

              • Mogwai
                • November 2002
                • 3021

                #8
                Ursprungligen postat av desiredillusion
                Kan man kjøpe vanlige skrellede reker som ligger i lake også, eller bør de ha rommen spesielt? og så til det dumme spørsmålet: skal jeg tine og skrelle dem før jeg tar dem oppi tanken..?
                Inga frågor är för dumma för att ställa, hur ska man annars få svar på alla sina undringar ??
                Och för att besvara din första frågor, om man kan köpa och använda färdigskalade räkor som ligger i lake ?? Svar, nej. Det är inte att rekomendera.
                Laken är ju salt, och det kan bli för mycket salt för fiskarna.
                Bättre att köpa frysta räkor i lösvikt, med skal, tina dem, skölja av dem lite och sedan skala dem och ta han om rommen.
                Vill man göra det extra smaskigt så kan man ta lite frysta ärtor, tina dessa och klippa ner lite fint med räkrommen.
                Jag brukar lägga ner hela skalade ärtor och får skrattanfall varje gång som praktbotiegänget spelar "boll" med ärtorna innan de äter upp dem.
                Det finns de som gör räkmix, och vissa skalar sina räkor innan de kör dem i mixern, andra lägger i dem med skal och allt. Det finns recept på räkmix här bland alla trådar om du letar lite.

                Kommentar

                • Mogwai
                  • November 2002
                  • 3021

                  #9
                  Ursprungligen postat av kajsavarg
                  har nyss skaffat en 200 L balja där det följde med 2 praktb,b molly, platy å en mal. jag har endast gett flingfoder. vad ska jag köpa för foder å ska jag köpa nån sorts sniglar till praktbotian? en sak till; paret botia har grävt en grop under roten å visar sig enbart på kvällen då dom simmar omkring å leker. är dom skygg?
                  De är fiskar som är mest aktiva i skymning och under nattetid, men det har inte mina fattat. De kan köra race genom hela karet även dagtid. Tror lite att det beror på hur trygga de känner sig och att de har många rötter och så att kila in mellan.
                  Om du kan få tag på småsniglar så är det helt okej, sen så äter de gladeligen algtabletter med spirulina i. Röda mygg är en fest, liksom levande vita mygglarver. Ciklidpellets är det fullt slagsmål om.

                  Kommentar

                  • desiredillusion
                    • February 2006
                    • 512

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mogwai
                    Inga frågor är för dumma för att ställa, hur ska man annars få svar på alla sina undringar ??
                    Och för att besvara din första frågor, om man kan köpa och använda färdigskalade räkor som ligger i lake ?? Svar, nej. Det är inte att rekomendera.
                    Laken är ju salt, och det kan bli för mycket salt för fiskarna.
                    Bättre att köpa frysta räkor i lösvikt, med skal, tina dem, skölja av dem lite och sedan skala dem och ta han om rommen.
                    Vill man göra det extra smaskigt så kan man ta lite frysta ärtor, tina dessa och klippa ner lite fint med räkrommen.
                    Jag brukar lägga ner hela skalade ärtor och får skrattanfall varje gång som praktbotiegänget spelar "boll" med ärtorna innan de äter upp dem.
                    Det finns de som gör räkmix, och vissa skalar sina räkor innan de kör dem i mixern, andra lägger i dem med skal och allt. Det finns recept på räkmix här bland alla trådar om du letar lite.

                    Ja, jeg har sett noen oppskrifter på sidene her
                    Tror du man kan gi alt av grønnsaker til fiskene, eller har de begrensninger på hva de tåler? Finner ingen info om det på artsbeskrivelser.... jeg hadde noe fryst fôr jeg ga dem en stund (røde mygglarver, artemia, hvite larver, etc), men både jeg og samboen reagerte allergisk på dem, bare ved å være i samme rom som akvariene står i, så da gikk vi tilbake til flakfôr, og dét er jo en smule kjedelig for de små...
                    Og lille praktbotiaen min Emil har heller ikke helt skjønt at han kan være et nattdyr, han er ekstremt aktiv på dagtid, styrer på som en tulling oppi tanken
                    Takk for svarene dine
                    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                    Kommentar

                    • Mogwai
                      • November 2002
                      • 3021

                      #11
                      Ursprungligen postat av desiredillusion
                      Ja, jeg har sett noen oppskrifter på sidene her
                      Tror du man kan gi alt av grønnsaker til fiskene, eller har de begrensninger på hva de tåler? Finner ingen info om det på artsbeskrivelser.... jeg hadde noe fryst fôr jeg ga dem en stund (røde mygglarver, artemia, hvite larver, etc), men både jeg og samboen reagerte allergisk på dem, bare ved å være i samme rom som akvariene står i, så da gikk vi tilbake til flakfôr, og dét er jo en smule kjedelig for de små...
                      Og lille praktbotiaen min Emil har heller ikke helt skjønt at han kan være et nattdyr, han er ekstremt aktiv på dagtid, styrer på som en tulling oppi tanken
                      Takk for svarene dine
                      Har hört att det finns de som får allergiska reaktioner vid hudkontakt med röda mygglarvar, men att ni inte kan var i samma rum som karen då fiskarna fått det, det var någe helt nytt för mig ju.
                      Ärtor ( gröna ) squasch, är det som jag gett mina. Squaschen ger jag främst för malarnas skull, men botia-gänget har vart framme och snott åt sig några mumsbitar de med.

                      Kommentar

                      • Madguppy
                        • April 2006
                        • 177

                        #12
                        3 praktisar har jag, haft dem i 2 veckor, de är vuxna... fick dem av en kompis som hade tröttnat på dem. de är världens skyggaste... på dagen gömmer de sig i grottor o mellan växter, de vänder sig åt sidan och chillar ofta. trodde de va sjuka först, men det verkar vara deras favvo ställning.

                        Har aldrig sett dem äta, inte ens på natten då de är aktiva, när jag matar dem och malarna, de verkar inte vara intresserade av mat. alla andra fiskar slänger sig på maten medans de inte ens bryr sig när jag placerar foder framför näsan på dem. undrar hur de har hunnit bli så stora, 10-15 cm. deras förra ägare har sällan sett dem äta. underliga fiskar, funderar på at skaffa sniglar till dem då det sägs vara deras favoritfoder.

                        Jag tycker synd om dem, de verkar va väldigt rädda o skygga fiskar. kanske känner de sig ensamma? kan tyvärr inte skaffa fler då det då blir ont om plats.

                        Kommentar

                        • desiredillusion
                          • February 2006
                          • 512

                          #13
                          Ursprungligen postat av Madguppy
                          3 praktisar har jag, haft dem i 2 veckor, de är vuxna... fick dem av en kompis som hade tröttnat på dem. de är världens skyggaste... på dagen gömmer de sig i grottor o mellan växter, de vänder sig åt sidan och chillar ofta. trodde de va sjuka först, men det verkar vara deras favvo ställning.

                          Har aldrig sett dem äta, inte ens på natten då de är aktiva, när jag matar dem och malarna, de verkar inte vara intresserade av mat. alla andra fiskar slänger sig på maten medans de inte ens bryr sig när jag placerar foder framför näsan på dem. undrar hur de har hunnit bli så stora, 10-15 cm. deras förra ägare har sällan sett dem äta. underliga fiskar, funderar på at skaffa sniglar till dem då det sägs vara deras favoritfoder.

                          Jag tycker synd om dem, de verkar va väldigt rädda o skygga fiskar. kanske känner de sig ensamma? kan tyvärr inte skaffa fler då det då blir ont om plats.

                          Praktbotia kan bli opptil 30 cm, så om du begynner å få det trangt nå som de er 10-15 cm, bør du kanksje tenke på om du får skaffet et ekstra akvarie som blir stort nok til dem, eventuelt ha en avtale med noen som kan overta dem.
                          Jeg har bare én praktbotia, praktbotiaen Emil. Han er fortsatt like liten som alltid, selv om han spiser godt. Han er alltid ivrig i matfatet, men det bruker å ta litt tid innen han innser at det har kommet litt mat opp i tanken...
                          Om de virkelig er både sky og redd, og det ikke bedrer seg, bør du kanksje vurdere andre muligheter enn å ha dem i tanken de er i nå. Et dyr som er redd er et dyr som ikke har det bra...
                          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                          Kommentar

                          • Madguppy
                            • April 2006
                            • 177

                            #14
                            ja, funderar på att skaffa dem egen akvarie... och en massa sniglar,

                            Kommentar

                            • JanneN
                              • February 2006
                              • 191

                              #15
                              Här har ni en riktigt bra artikel....
                              http://akvariefisk.ifokus.se/
                              www.bollmoraakvarieklubb.org
                              http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

                              Kommentar

                              Arbetssätt...