Crossocheilus langei - vill ha mer info

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ankarberg
    • March 2006
    • 20

    Crossocheilus langei - vill ha mer info

    Har precis startat upp mitt 110-liters och satt i de första fiskarna. Som algätande art blev det en släkting till den Siamesiska algätaren, den heter Crossocheilus langei på latin. Tyvärr är den inte beskriven här på Zoopet, så om någon har lite att berätta om den så skulle jag bli glad.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Hur ser fisken ut? Den är inte nästan silverblank utan något svart streck längs sidan, möjligen?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ankarberg
      • March 2006
      • 20

      #3
      Ja och nej - den är silverblank och den har ett svart streck längs hela sidan. Den är lik den siamesiske algätaren.

      Nu har jag lyckats komma fram till att den kallas Torpedmal. Är det någon som vet mer om denna art eller har erfarenhet av den?
      Senast redigerad av ankarberg; 08 April 2006, 22:41.

      Kommentar

      • Malama
        • November 2006
        • 3

        #4
        Jag skulle också villja ha lite information om denna fisk. Verkar inte som någon visst nått senast men tänkte kolla om det är någon som kan svara nu??

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ja, langei har jag ingen erfarenhet av, men jag vill bara kolla att din fisk inte är Crossocheilus gohama:


          Langei har jag nämligen aldrig sett till försäljning, men gohama fanns i handeln när du köpte dina.

          Annars är nog gissningsvis langei som både siamesisk algätare och gohama är, dvs trevliga mycket aktiva stimfiskar som är bra på att äta alger.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...