Jättedanio !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BlomQvist
    • February 2006
    • 4

    Jättedanio !



    Jag vill gärna ha mer info om jättedanion! Har blivit helt såld på den. Är den ovanlig och svår att få tag på? Går den ihop med neontetror? Kan man ha bara 4-5 st exemplar eller måste de vara fler? Är de lättodlade?
    Och så vill jag ha lite åsikter från er med erfarenhet av dom eller som bara kan mycket om dom. Tycker ni det är en bra fisk? Varför/varför inte? Hur stort akvarium behöver 4-5 jättedanios? Aggressiva/fredliga? Något speciellt man bör veta? Bra nybörjarfisk?



    Tacksam för svar!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ursprungligen postat av BlomQvist
    http://www.zoopet.com/bilder/data/525/medium/1147.jpg

    Jag vill gärna ha mer info om jättedanion! Har blivit helt såld på den. Är den ovanlig och svår att få tag på?
    Den har blivit ovanligare med åren. Förr var det en vanlig fisk, nu ser jag den ett par gånger per år bara.
    Går den ihop med neontetror?
    Jadå.
    Kan man ha bara 4-5 st exemplar eller måste de vara fler?
    4-5 går bra.
    Är de lättodlade?
    De lär vara det. Jag har aldrig odlat dem.
    stort akvarium behöver 4-5 jättedanios? Aggressiva/fredliga? Något speciellt man bör veta? Bra nybörjarfisk?
    jag skulle nog inte ha jättedanios i mindre än ett 200-liters akvarium. Inte för att de blir jättestora, utan för att de är mycket aktiva och bör få rörelseutrymme. De är inte aggressiva, men hanar kan få för sig att försvara revir - inte så de skadar nåt, men det kan stressa andra fiskar. De är bra nybörjarfiskar.

    En sak man bör veta är att de, som alla danios, är hyperaktiva. De är på språng JÄMT. Skygga/lugna fiskar kan bli stressade bara av att ha danios i närheten.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hur stort akvarium har du?
      jag tycker du bör ha fler än 10 iaf, de vill vara många.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Azeah
        • October 2005
        • 266

        #4
        Jag har 13 st mitt 840 liters och det är full fart på dem hela tiden. De är väldigt fredliga och bryr sig inte om någon annan. Har en ensam liten tetra som dom har tagit in i sitt gäng.

        De tycker om strömt vatten och simmar ofta i samlad trupp mot utblåset och sen sprutas dom bakåt. Ser jätteroligt ut.

        Mina är väldigt matglada och får en stor hängmage efter maten.

        Kort sagt så är detta helt klart en av mina favvofiskar. Men som sagt tidigare behöver dom nog ganska stort då dom tycker om att simma och framför allt så är det absolut bäst att ha ett gäng, dom är definitivt en stimmfisk.

        Funderingar?

        Lycka till!
        1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #5
          Matglada är ordet, ja... Mina är fredliga mot de andra fiskarna men så fort det kommer in någon ny så jagar de runt den i någon timme. Har varit orolig mer än en gång. De lugnar dock ner sig och bryr sig inte alls sen. Jag hade råkat köpa ett gäng till samma akvarium som jag har scalarer i och de är väl inte direkt så lämpliga att ha med lugna fiskar. De är väldigt aktiva.
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • BlomQvist
            • February 2006
            • 4

            #6
            Okej, tack för bra svar allihopa! Är ny på zoopet och är positivt överaskad.
            Jag kommer att ha ett 250L så då kanske jättedanios inte är ett sånt bra val. Men de är verkligen vackra och de verkar så trevliga.

            Tack för svaren och var berädda på många fler i framtiden!

            Kommentar

            Arbetssätt...