Prickar !?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tiindraa
    • February 2006
    • 41

    Prickar !?

    Hej hej

    Har en liten fråga..

    Såg att min Ryukin har fått en herrans massa prickar på sina fenor bak..
    Resternade av mina slöjisar har någon enstaka prick på fenorna, sen en i pannan..

    Kan det vara pricksjukan ??
    Vad ska jag använda för att få bort detta?

    Nu när jag tänker efter så har jag även sett att Ryukin bajs är ibland genomskinligt, blandat med vanligt som det ska se ut.. Verkar som att det är som luftbubblor, för det flyter upp till ytan.

    Kan ju nämna att jag hade en slöjis som troligtvis hade inre parasiter. Satte den i karantän sen frisknade den till och åkte ner i karet igen.

    Nån som vet vad man kan ha fått för "skit" i vattnet ?

    Tackar på förhand
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    #2
    Blötlägg maten i en kopp innan du ger den till fiskarna, eftersom den innehåller luft. Se till att den inte flyter. Flyter maten på ytan kan de få i sig luft på det sättet också när de hugger efter den. Många fiskar som fått problem med simblåsan har fått det pga. den "torra" maten (och på så sätt har många även fått för sig att det är genetiskt).

    Kommentar

    • Tiindraa
      • February 2006
      • 41

      #3
      Ursprungligen postat av Insomniac
      Blötlägg maten i en kopp innan du ger den till fiskarna, eftersom den innehåller luft. Se till att den inte flyter. Flyter maten på ytan kan de få i sig luft på det sättet också när de hugger efter den. Många fiskar som fått problem med simblåsan har fått det pga. den "torra" maten (och på så sätt har många även fått för sig att det är genetiskt).
      Jag blötlägger alltid maten så den hinner svälla.. Så den sjunker när jsg lägger ner den.

      Kommentar

      • martal
        • May 2004
        • 618

        #4
        Hej Tiindraa
        Det kan vara "könsvårtor".Dom kommer ganska oregelbundet samt framförallt vid gällock,längs ryggfenen och oftast enstaka på bakfenan.
        Dom är lite större och mer "oregelbundna" till formen än vita pricksjukan.
        Jag har haft neontetror som fick vita prick och dom var betydligt mindre,jämt fördelade och fanns framförallt på rygg/kropp pch fenor.
        Jag använde SERA Costapur som fungerade jättebra.
        MVH Marita
        Det här behöver du veta
        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

        Kommentar

        • Insomniac
          • December 2004
          • 310

          #5
          Finns det något annat sätt din fisk har kunnat få i sig luft? De brukar normalt inte äta det.
          "Könsvårtor" är det inte, de uppenbarar sig ENDAST på gällock och de främre fenorna.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Ursprungligen postat av Insomniac
            Finns det något annat sätt din fisk har kunnat få i sig luft? De brukar normalt inte äta det.
            "Könsvårtor" är det inte, de uppenbarar sig ENDAST på gällock och de främre fenorna.
            "Tuberkel".
            Guldfisk och Koi suger i sig födan, kanske därför att de är fiskar som normalt i det fria söker sin föda på botten.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Insomniac
              • December 2004
              • 310

              #7
              Vad menar du? Maten är ju blötlagd och sjunker.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Ursprungligen postat av Insomniac
                Vad menar du? Maten är ju blötlagd och sjunker.
                De kan få i sig luft när de äter vid ytan.
                Men det är nog inte hela felet, Slöjstjärten har ofta problem med simblåsan.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Insomniac
                  • December 2004
                  • 310

                  #9
                  Ja, och just pga. att de äter vid ytan ska man blötlägga maten, så att den sjunker. Och det hade ju Tindraa gjort, så jag förstår inte vad du pratar om?
                  Gör man det minskar man risken betydligt att fisken ska få problem senare. Många gör inte det och tror att det bara är så med slöjstjärtar för att de är missbildade. Enda gångerna som det beror på missbildning är när fisken har problem från allra första början.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...