Japonica-räkor & guldfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Japonica-räkor & guldfisk

    Tror ni att jag kan ha japonica räkor med mina slöjstjärtar? Eller kommer de att gnaga i sig räkornas "solfjädrar"?
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det tror jag inte, men har inte testat.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      amano-räkor (C. japonica) har inga 'solfjädrar'... Du tänker kanske på den större räkan Atyopsis moluccensis...
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        Hehe..
        Jag borde veta bättre vid det här laget än att lita på det som står i en djuraffär

        Affären kallar dem "japonica" de blir rätt stora sa de. Filtrerare är räkorna iaf, med sina "solfjädrar" fast en av dem kuta runt på botten och gnagde i sig saker.

        edit: Jag kollade in the-krib. Det var Atyopsis moluccensis
        edit igen: Det kan ha varit en Atyoida pilipes...
        Senast redigerad av morphriz; 01 April 2006, 19:17.
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #5
          När jag äntligen bestämde mig för att köpa räkurslingarna var de borta. De har suttit där i över en månad men försvann samma dag som jag "förbarmade" mig över dem...
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            #6
            Wee,
            var inne på affären igår och hittade räkorna "som ingen vill ha". DE hade bara fått flytta förra veckan. Köpte den största för att se hur den klarar sig i karet. Mycket trevlig typ som både filtrerar, käkar gegg från botten och gav sig på lite svarta tofs alger. Atyopsis moluccensis, Mountain Rock, var arten, enligt affären då men jag håller ju med
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              att atyopsis moluccensis skulle kallas mountain rock har jag aldrig hröt talas om.
              däremot kallas den oftast filtreräka eller asiatisk filterräka.
              men även namn som bamboos hrimp och wood shrimp förekommer.

              blir 8-12cm, kan ta upp mat från botten om den svälter men ska helst undvikas.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • morphriz
                • October 2005
                • 875

                #8
                Har sandbotten och guldfiskarna gör inget annat än gräver och rör upp skit och matrester hela dagarna. Jag har alltid en massa partiklar i vattnet. Hittils har räkan skuttat runt bland stenar och grenar. Hon ser ut att prova olika ställen att sitta på och mumsar i sig saker på vägen. F.n. försöker hon klättra upp på mitt ehiem innerfilter, till för extra mekanisk rening, för att komma åt utblåset. Verkar som hon "ser" var vattnet flödar fort.

                Mountain Rock, tja, jag gnällde lite på affären för att de kallat den Japonica. Lappen försvann och ett tag senare dök denna lapp upp. Antog att de mer rätt nu efterssom de kommit fram till samma vetenskapliga namn som jag.

                Guldfiskarna bryr sig inte om henne, malen gillade inte att hon var inne i hans PVCrör-grotta med resultat att det yrde sand ur röret i 10 sek. Sen kom räkan ut igen.

                Frugan, som har spindelfobi, tycker att räkan rör sig som en spindel och anklagade mig för att ha taigt hem den för "hemmasnickrad kognitiv terapi". Räkan fick därför heta Jung.
                mvh Mattias
                --
                #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                - Shakespeare.

                Kommentar

                Arbetssätt...