Okunniga eller sälj galna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vronk
    • February 2006
    • 63

    Okunniga eller sälj galna?

    Har funderat på det ang hur kunniga fiskaffärerna egentligen är.
    När jag skaffade mitt första akvarium på endast 25l och frågade vad man ska ha för fiskar i ett sånt litet akvarium fick jag till svar att guldfiskar var ett bra allternativ.

    Samma sak var det för en kollega på jobbet som i måndags kom och sa att hon hade skaffat fiskar. Tre stycken slöjstjärtar hade hon köpt tillsammans med en liten skål. Dock hade en av dem redan dött så hon skulle tillbaka och skaffa en till.
    När jag då sa till henne (klok som jag nu blivit efter allt jag lärt här ) att guldfiskar/slöjstjärtar behöver mycket mera plats än så blev hon ledsen.
    Hon fattade inte hur de iså fall kunde uppmuntra en att köpa slöjstjärtar och en skål i affären, om det egentligen är på gränsen till djurplågeri.

    Nej man kan ju undra. Tycker liksom att de borde veta det. Samtidigt är ju guldfiskar, sjölstjärtar, platy och guppy de fiskar som butikerna tjänar mest pengar på eftersom det är billiga fiskar att ta in och lätta att bli av med.
    Håller de inne med infon bara för att få sälja? eller är det värkligen så illa att de inte vet hur stort fiskarna egentligen behöver?
  • cerul
    • February 2006
    • 463

    #2
    Pengarna styr tyvärr.
    Det går ut på att sälja så mycket som möjligt.
    Fördelen med att vara klok är att
    man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Ofta är det så att den i butiken har förklarat om fiskar till leda, när h*n inser att ingen bryr sig om alla råd och tips så resignerar man och säljer allt som kunden peka på.
      Kunden frågar, visst kan jag ha 3 Guldfiskar i ett 25 liters akvarium, då är kunden redan inställd på att det går och vill ha det bekräftat, säger den i butiken, "nej det går inte" då svarar kunden att det går det minsann för den har en bekant som har det och bekanten är väldigt kunnig på fiskar, efter några år så är man trött på alla frågor.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Många butiker verkar skita i fiskarna och vill bara sälja det är bara att läsa på många inlägg här på zoopet hur folk har blivit lurade.Framför allt verkar det som många butiker inte säger till att fiskarna kommer att bli förstora för deras kar.Dom säljer små söta malar som algätare men dom säger inte att den blir stora ett typiskt exempel är L-165(Segelfenspleco) som blir väldigt stor fort.
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • desiredillusion
          • February 2006
          • 512

          #5
          Er vel kanksje også mange som får beskjed av sjefen om å selge det kunden vil ha? Om de ikke gjør det, mister de jobben? Kanksje...
          Senast redigerad av desiredillusion; 31 March 2006, 13:21.
          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Butiken kan inte hålla på att förklara allt om fiskar för att sälja fisk för några tior.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Butiken kan inte hålla på att förklara allt om fiskar för att sälja fisk för några tior.
              Fast dom borde säga ifrån när någon vill köpa 3 slöjstjärtar och en liten skål! Enligt Vrank blev kollegan t.o.m. uppmuntrad att köpa den kombinationen!
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • Lena123
                • January 2006
                • 336

                #8
                Tjejen i "min" butik berättade att dom inte får sälja guldfisk och "guldfiskskål" tillsammans. Men man kan köpa fisken ena dagen och skålen dagen efter, då går det bra! Det är nog inte så lätt att ha en djuraffär, för många kunder är "experter" och lyssnar inte på råd.
                Jag har iaf fått info om vilka fiskar jag kan ha och inte ha. Ändå så köpte jag en kulfisk!

                Kommentar

                • Opus
                  • January 2006
                  • 1014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Butiken kan inte hålla på att förklara allt om fiskar för att sälja fisk för några tior.
                  Otroligt cynisk komentar. Jag tycker att man skall veta vad man säljer och kunna rekomendera kunden vad som passar, jag kräver det från affärer jag handlar i alla fall, specielt djuraffärer.
                  Vescere bracis meis!

                  Kommentar

                  • Thomas&Anna
                    • January 2006
                    • 1030

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Butiken kan inte hålla på att förklara allt om fiskar för att sälja fisk för några tior.
                    Dom kan ju fråga hur stort kar och vilka fiskar man har för att se att det passar.Jag(Thomas) tror ju att kunden kommer tillbaka om man är ärlig och säger till att den fisken blir för stor eller passar inte i ditt kar.
                    Thomas & Anna

                    www.annaothomas.com

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Vissa kunder ser den som är van att jobba i butik att där hjälper inga förklaringar och frågor.
                      Jag säljer Koi och är noga med vem som får köpa av mig, och de jag nekar att sälja till pga. av att de har svårt att fatta, tycks kunna allt men kan inget om fisk, har ingen säker vinterförvaring, för liten damm, för dåliga filter, men de kan fortfarande inte förstå varför de inte får köpa.

                      Jag kan neka att sälja men det kan inte butiken som leva på att sälja fisk samma hur dum kunden är i huvet.

                      Man köper inte en häst utan stall, för stor bil till garaget, är det bilbutiken fel om inte bilen går in garaget.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • desiredillusion
                        • February 2006
                        • 512

                        #12
                        Ursprungligen postat av Thomas&Anna
                        Dom kan ju fråga hur stort kar och vilka fiskar man har för att se att det passar.Jag(Thomas) tror ju att kunden kommer tillbaka om man är ärlig och säger till att den fisken blir för stor eller passar inte i ditt kar.
                        Du har nok rett i det med at ærlighet bringer kundene tilbake, men det er også endel som sier at de og de fiskene går sammen, uten at de gjør det, også selv etter man har forklart hvilken tankstørrelse man har, og hva man har i tanken fra før.

                        Når man senere får høre at denne holdningen kommer fra eieren av butikken, mister man gjerne lysten til å handle der. Noe som egentlig er litt merkelig, med tanke på at dårlig service blir husket 100 ganger bedre enn god service...
                        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                        Kommentar

                        • Thomas&Anna
                          • January 2006
                          • 1030

                          #13
                          För mig är det skillnad på bil och ett levande djur.Jag tycker att man kan fråga kunden vad dom har idag och komma med förslag vad som passar men givetvis vill kunden ha just den fisken så kan det nog vara svårt för butiken att säga nej.Okunnigheten bland personal är nog att det är en del som kanske jobbar extra och dom ser det som vilket jobb som helst och inte att det är levande varelse,det är säker samma problem med andra djur också inte bara fiskar.
                          Troligtvis har mitt tänkande för fiskar och djur med att göra att jag har en hel del djur och gör allt för dom så dom mår bra.
                          Senast redigerad av Thomas&Anna; 31 March 2006, 15:11.
                          Thomas & Anna

                          www.annaothomas.com

                          Kommentar

                          • maricici
                            • March 2006
                            • 303

                            #14
                            Ursprungligen postat av Vronk
                            Har funderat på det ang hur kunniga fiskaffärerna egentligen är.
                            När jag skaffade mitt första akvarium på endast 25l och frågade vad man ska ha för fiskar i ett sånt litet akvarium fick jag till svar att guldfiskar var ett bra allternativ.

                            Samma sak var det för en kollega på jobbet som i måndags kom och sa att hon hade skaffat fiskar. Tre stycken slöjstjärtar hade hon köpt tillsammans med en liten skål. Dock hade en av dem redan dött så hon skulle tillbaka och skaffa en till.
                            När jag då sa till henne (klok som jag nu blivit efter allt jag lärt här ) att guldfiskar/slöjstjärtar behöver mycket mera plats än så blev hon ledsen.
                            Hon fattade inte hur de iså fall kunde uppmuntra en att köpa slöjstjärtar och en skål i affären, om det egentligen är på gränsen till djurplågeri.

                            Nej man kan ju undra. Tycker liksom att de borde veta det. Samtidigt är ju guldfiskar, sjölstjärtar, platy och guppy de fiskar som butikerna tjänar mest pengar på eftersom det är billiga fiskar att ta in och lätta att bli av med.
                            Håller de inne med infon bara för att få sälja? eller är det värkligen så illa att de inte vet hur stort fiskarna egentligen behöver?
                            Själv har jag jag bara haft en meningsskiljaktighet om antal neontetror i ett litet akvarium, men i stort sett fått korrekt info när jag frågat. Det är nog svårt för ägarna att fråga varje kund om dom haft fiskar tidigare.. Annars hade dom en bra ide ett tag med att sätta upp post-it lappar med info som fenbitare, kan ej hållas ihop med fiskar med långa fenor och på neontetrna, bör ej hållas ihop med för stora fiskar. Infon kunde utökas med si och så många liter vatten per fisk, och andra basråd. Kostar bara försumbar tid och några posti-it lappar.
                            I
                            MY

                            Kommentar

                            • Vronk
                              • February 2006
                              • 63

                              #15
                              Självklart kan inte butikerna tvinga folk att köpa rätt, de har heller ingen skyldighet att berätta hur det ska vara. Men när man frågar rakt ut som jag gjorde, vilka fiskar som passar i ett speciellt akvarium tyder det kanske på att man är intresserad av att köpa rätt. Då borde inte butiken svara fel bara för att få sälja.
                              Bara för att han hade sagt att ett 25 liters akvarium är i minsta laget för de flesta fiskarna, hade det ju inte gjort att jag hade valt att inte köpa någon fisk alls eftersom jag redan hade bestämt mig för att använda det. Men jag kanske inte hade köpt guldfiskar utan istället några tetror eller ett par guppys eller så.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...