Utstående fjäll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Herr Larsson
    • December 2002
    • 19

    Utstående fjäll

    Hej alla. Tittade till mina koiar igår och fick se att en av dom såg lite tjock ut framför stjärtfenan. Flyttade över den till en egen balja idag samtidigt som jag tittade lite närmare på den. Det ser liksom rödsprängt ut samt att fjällen står ut lite grann. Vad kan detta vara. Nån parasit kanske? Det är fjärde året som jag har vinterförvaring åt mina 5 koiar. Dom andra kan jag inte se nåt fel på. Det har varit ganska kallt i källaren i år. Dom har senaste tiden fått gå i 6 grader. Det är ju lite väl kallt så jag satte på lite värme för ca en månad sen. Nu har dom i alla fall 10-11 grader. Nån som vet vad det kan vara och i så fall vad jag borde göra?

    Tack på förhand
    /Tomas
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Mellan 7 och 12 grader är den sämsta temperaturen för Koi pga. att en Koi immunförsvar är i stortsett inaktivt och den har inget försvar mot parasiter och bakterier vilka blir aktiva över 6 grader, vissa även vid bara någon grad.

    Därför ska temperaturen i vinterförvaringen när den är varmare än 7 grader höjas under ca en vecka till över 14 grader och låter den vara där.
    Det du beskriver kan vara det som brukar kallas Bukvattensot, den kan ha drabbats av en inrebakteriell infektion vilket gör att njurarna sluter fungera och vatten går ut i vävnaden och vätska samlas i kroppen.

    Koien brukar inte gå att rädda när buken svullnat men det finns de som räddats med dubbel dos Sera baktopur direc en höjning av temperaturen till 25grader för att hjälpa Koiens immunförsvar.
    Du kan försöka få en vetrenär att skriva ut antibiotika tex Aqua Furan, Flagyl , Oxolinsyra.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Herr Larsson
      • December 2002
      • 19

      #3
      "Därför ska temperaturen i vinterförvaringen när den är varmare än 7 grader höjas under ca en vecka till över 14 grader och låter den vara där."

      Man kan alltså ha en temp på 6 grader eller till och med mindre?

      Det är alltså inte buken som är svullen utan bara alldeles framför sjärtfenan. Ett område på ca 2 cm.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        4-6 gader eller över 12 grader.
        Ser hela fisken "rödspräng" ut.
        Är det bara där den är svullen som fjällen står ut.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Herr Larsson
          • December 2002
          • 19

          #5
          4-6. Ok. Då behöver jag inta ha dåligt samvete för att det var för kallt då. Då drar jag dessutom på elementet lite till så är jag strax över 12.
          Nej, hela fisken är inte rödsprängd. Och ja, det är bara där bak som den ser svullen ut med utstående fjäll.
          Dessutom är fisken pigg tycker jag.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Du får hålla koll på den och avvakta, du kan också salt upp vattnet till 0,3 %.
            Tillsätt aldrig full mängd salt, dela upp mängden i två delar med 12 timmar mellan så fisken hinner anpassa sig till salthalten.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Herr Larsson
              • December 2002
              • 19

              #7
              Hej Kramfors och tack för dina råd. Jag tror att jag testar med lite salt och dessutom stoppar jag i en doppvärmare och kör upp tempen till 15 grader. Så får vi se om det blir bättre.
              En annan fundering. Jag kör ju min vinterförvaring i ett kar på ca 800 liter. I detta så cirkulerar jag vattnet genom filter och genom UV-ljus. Jag vet ju att UV-ljuset fixar alg-problem i dammen men jag har för mig att det också ska ta kål på bakterier. Stämmer detta?

              Kommentar

              • Insomniac
                • December 2004
                • 310

                #8
                Vad jag vet kan man döda parasiter genom att använda UV-ljus. Har för mig att vattnet måste strömma långsamt dock, så att de verkligen blir utsatta för ljuset.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Ursprungligen postat av Herr Larsson
                  Hej Kramfors och tack för dina råd. Jag tror att jag testar med lite salt och dessutom stoppar jag i en doppvärmare och kör upp tempen till 15 grader. Så får vi se om det blir bättre.
                  En annan fundering. Jag kör ju min vinterförvaring i ett kar på ca 800 liter. I detta så cirkulerar jag vattnet genom filter och genom UV-ljus. Jag vet ju att UV-ljuset fixar alg-problem i dammen men jag har för mig att det också ska ta kål på bakterier. Stämmer detta?
                  Att de skulle påverka parasiter råder det delade meningar om, jag har 5 UV-C ljus på 55, 36, 25, 10, 10 , Watt men tror inte att de dödar parasiter och bakterier utan sköter dammen som om jag inte hade ljusen.
                  På vinter har jag inte ljusen på då jag anser att det finns risk att de KAN påverka de organismer jag vill ha i vattnet negativt.
                  Senast redigerad av Kramfors; 01 April 2006, 15:36.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...