agressiv slöjstjärt vad göra??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frozenhart
    • November 2005
    • 29

    agressiv slöjstjärt vad göra??

    hej jag har 2 st slöjstjärtar och en golfboll i mitt 100 l akvarium. Jag startade akvariumet för ca ett halvår sen och allt har varit frid och fröjd med fiskarna. Men nu idag så hittade jag ett stort "blödande" sår på min golfboll och jag ser att en av slöjstjärtarna jagar golfbollen och tvingar in honom i ett "hörn" hela tiden, vad ska jag göra? tycker synd om golfbollen. och vad ska man göra för att golfbollen ska bli frisk igen, han simmar knappt med ena fenan, den ligger längst med kroppen, fast han kan röra den när han måste, hjälp mig
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    det är ju möjligt att han som jagar är väldigt dominant och har ett revir, då brukar dom jaga bort dom andra.
    du kan testa o möblera om i karet kanske och se om de hjälper.
    det har hjälpt förr.

    lycka till!!
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Hane och hona lek?
      Sätt till salt så inte fisken förlora kroppsvätska och/eller får en infektion i såret.
      Vilken temperatur har du i vattnet.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #4
        Som Kramfors skrev, mycket möjligt lek.

        Låt pearlscal"en" vara ensam i ett isolerings akvarie eller enstor balja (eller sil.. se nedan) om den sticker huvudet ned och slöjstjärten fortsätter att leka (skada) den.

        Huvudet ned betyder i denna lek att den är vid utmattningsstadie och den mår bättre utav att vara ensam.

        Jag har i dessa tillfällen även använt mig utav en typ stor sil som satts i kanten på akvariet med fisken i. Den behöver vila och i silen är den i samma akvarie vatten men kan inte kommas åt.

        Hoppas jag förklarat någorlunda...
        Mvh, cri

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          stor sil...durkslag borde ju funka också eller kanske va de du menade.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • cri
            • September 2002
            • 700

            #6

            5#- Aggressive Males:
            Aggressive males can chase your females to exhaustion and even death. The worst problem you can have is one female being chased by two or more males, they will chase her to death. Sometimes you can solve the problem by placing the female in a floating basket for a few days hoping your males will lose interest.
            Mvh, cri

            Kommentar

            Arbetssätt...