Trasiga fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martal
    • May 2004
    • 618

    #16
    Hej Insomniac:-)
    Jag har valt att inte "kolla" vattenvärden.
    Jag föredrar att byta mycket vatten mer sällan än lite vatten ofta.
    Det har fungerat.Inga sjukdomar:-)
    Bra filtering är a och o.Och förstås tillräckligt utrymme.
    De flesta slöjstjärtar dör förmodligen av för litet akvarium och antal/storlek fiskar.
    Tillräckligt utrymme,bra filtering och REGELBUNDNA vattenbyten fungerar.
    MVH Marita
    Senast redigerad av martal; 30 March 2006, 22:59.
    Det här behöver du veta
    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

    Kommentar

    • Opus
      • January 2006
      • 1014

      #17
      Ursprungligen postat av Lenmar
      Om du har otur såkan de göra det jo! Det har hänt mig! Så nu glömmer jag för allt i världen inte att slänga i maltabletter innan jag lägger mig på kvällen. Vet att jag såg en länk i nån annan tråd om detta med. Kommer dock inte ihåg i vilken tråd det var, har letat utan att finna. Nån annan kanske kommer ihåg den. Det var en engelsk artikel... Var det cri som länkade?
      Tadaaaa!
      When will your Pleco strike your Goldfish? Many Goldfish Collectors have a problem with algae on the glass of their Goldfish Aquarium. Good green algae is a sign of a healthy goldfish aquarium. In fact, green algae can tell you when there is a problem with the environment of your goldfish aquarium before you realize the


      Vescere bracis meis!

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #18
        Ursprungligen postat av Opus
        Tadaaaa!
        When will your Pleco strike your Goldfish? Many Goldfish Collectors have a problem with algae on the glass of their Goldfish Aquarium. Good green algae is a sign of a healthy goldfish aquarium. In fact, green algae can tell you when there is a problem with the environment of your goldfish aquarium before you realize the


        Visste väl det ! Klippan Opus!!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Insomniac
          • December 2004
          • 310

          #19
          Ursprungligen postat av martal
          Hej Insomniac:-)
          Jag har valt att inte "kolla" vattenvärden.
          Jag föredrar att byta mycket vatten mer sällan än lite vatten ofta.
          Det har fungerat.Inga sjukdomar:-)
          Bra filtering är a och o.Och förstås tillräckligt utrymme.
          De flesta slöjstjärtar dör förmodligen av för litet akvarium och antal/storlek fiskar.
          Tillräckligt utrymme,bra filtering och REGELBUNDNA vattenbyten fungerar.
          MVH Marita
          Vad menar du med bra filtrering? Det är ju i filtret som bakterierna bor (som gör ammoniak till nitrit/nitrat).
          Byter du vatten sällan bör du definitivt kolla vattenvärdena (minst en gång i veckan), eftersom du förmodligen har en stabil bakteriekultur. Går något fel kan det ta tid innan det märks på fiskarna, och då kan det vara för sent.

          Kommentar

          • Vronk
            • February 2006
            • 63

            #20
            Det tar sig.

            Har nu gjort som ni sagt och bytt vatten ofta. Började med ett 50% för att få rent och sen har jag gjort ett 30% varje dag.
            Var också och köpte en till pump i går. Visserligen en tokliten, men det är minsan fart på den lilla rackarn. Har nämligen tyckte att pumpen som följde med inte alls är så bra som den borde, och att pumpen i mitt 25 liters akvarium blåser mycket bättre än den stora som följde med till mitt 54 liters.
            Köpte därför en till sån liten som nu får agera cirkulations blås för ytvattnet medans den andra som har större filtrer få stå för bakterie delen.

            Så nu ser det faktiskt ut som att det håller på att repa sig i akvariet. För första gången på tre veckor tycker jag att vattnet är riktigt klart, och fiskarnas fenor trasar inte sönder mera. Dock är de fortfarande trasiga, men det kanske tar några dagar till innan de läker samman.

            Tack alla för hjälpen. Tur att zoopet finns för oss icke kunniga fiskägare, för hos fiskaffären får man tyvärr inte mycket till hjälp.

            Kommentar

            • Insomniac
              • December 2004
              • 310

              #21
              Skönt att höra att fiskarna mår bättre! Nu är det bara att börja spara till ett större akvarium (haha, aldrig tar det slut säg). Förhoppningsvis får ni många år tillsammans.

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #22
                Hej Vronk
                Roligt att dom mår bättre.Tillräcklig filterkapacitet är mycket viktigt.Jag hade också två filter och rengjorde ett i taget:-)
                Jag rengjorde dom varannan vecka ungefär antingen i akvariet eller (oftast)under rinnande vatten.
                Ofta var dom helt ned **** .Förmodligen bra bakteriekultur men filterkapaciteten blev inte vad den borde vara:-)
                MVH Marita
                Senast redigerad av martal; 02 April 2006, 12:38.
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                Arbetssätt...