Hej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    ....eller har zoopet blivit ett elitforum för alla som inte har slöjstjärt??
    Tyvärr.... så hör nog Zoopets forum till de med vidsynta när det gäller detta - jag skriver tyvärr eftersom det ju säger mer om andra forum än om hur Zoopet är.

    Man får nog leva med att internet är en typ av forum med där många inställningar ofta väcker debatt och diskussioner kan bli hetsiga.
    Jag vet att en del lagt av på Zoopet för att de ansett sig ha blivit dåligt behandlade i denna fråga men även i andra som t.ex. i "Växt-kategorin" etc.

    Man får nog tåla en del om man är på internet men självklart så finns det gränser för vad man skall tåla. Det finns också alltid möjligheten att anmäla inlägg som man anser sig ha gått över gränsen - utnyttja den möjligheten.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Man får nog tåla en del om man är på internet men självklart så finns det gränser för vad man skall tåla. Det finns också alltid möjligheten att anmäla inlägg som man anser sig ha gått över gränsen - utnyttja den möjligheten.
      Fast tonen är sällan så uppiskad att man känner för att anmäla. Jag är ju rätt bra på att hugga själv så jag kan av den anledningen inte anmäla trådar som jag själv bidrar till att förpesta . För att anmäla ett inlägg så skall det mycket till... För mig får det innebära kraftiga personangrepp eller uppenbara klantigheter i svar och ton. Sedan nya zoopet upplever jag att det blivit lugnare fast samtidigt lite mer dött... Nu har jag ju fler fiskar hemma än bara slöjstjärt så därför finns det ju mängder av andra trådar jag kan intressera mig för och det känns som debatten alltid slinker ner i "akvariestorleksträsket"..... Det träsket vill man inte fastna i... Eller i "deformationsträsket"... Dit vill man inte heller... Å nu spårade jag ur! Må näste man spåra tillbaka igen...
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Tycker väl att man kan ha betydligt högre i tak i en tråd som handlar om avelsformer. Detta även om man t.ex. lägger in några foton på vissa avelsformer och tycker dom jättefina - då får man nog finna sig i att andra också tycker dom är jättefula.

        Ställer man däremot en fråga om t.ex. skötseln så är då direkt oförskämt och oacceptabelt att börja tjöta om avelsformer - sådant skall man anmäla.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • join4t
          • October 2003
          • 854

          #19
          Tror du inte (Lenmar) att det kanske kan vara så att du bäst kommer ihåg de trådar där extrema avelsformer diskuteras för att de är de som rört upp mest känslor för dig?
          Jag vet att det stundtals diskuterats mycket om detta och jag är en av de som inte "håller med" dig men jag har fått uppfattningen om de flesta rena slöjstjärtstrådarna faktiskt inte blivit så påhoppade i allmännhet, kanske att det tjatats mycket om utrymmet men det gör det ju med andra fiskar med.

          Bara som jag känner det så, går ju att söka på slöjstjärt här i forumet och kolla vad man får fram om man orkar.
          "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #20
            Kanske har du rätt join4t? Jag vet dock att alltför många trådar slutat i diskussioner som att akvariet är för litet, gå tillbaka med fisken, fisken är missbildad osv. Jag tycker det är lessamt att läsa för det är ju inte det som är poängen i många fall! Poängen är att någon har en fisk som inte mår bra och vill ha seriösa svar på hur fisken bäst kan hjälpas. Man vill inte ha ett svar som att fisken blir för stor eller köp ett nytt akvarium eller att någon ifrågasätter varför i herrans namn man kunde köpa en så missbildad fisk. Även om dessa råd säkert är bra. Men de hjälper inte i just den stunden och i just den situationen man sitter i! Att ge sådana råd avskräcker människor från att ställa frågorna dels med risk för att bli påhoppade dels med risk för att ingen vill svara. Är det så denna delen av forumet skall fungera så kan man ju lika gärna lägga ned den!! Då tjänar den inget syfte!!

            Många av de som skaffa slöjstärt vet nog inte från början vika krav de har. Jag själv är en av dem. Hela mitt akvarstiska liv startade i en guldfiskkupa med Bosse. Han kämpade för livet i sin lilla kupa och jag gjorde vad jag kunde för att hjälpa honom. Vi tragglade ihop i 7 år med dagliga vattenbyten och dagliga små samkväm. Han åt ur handen på mig och simmade alltid rakt mot mig när jag kom hem från jobet eller krogen eller vart jag nu hade varit. Om mamma däremot kom på besök så var hon inget värt för honom. Vad dog han av?? Jo, jag köpte ett större akvarium 7 år senare och han klarade inte av flytten. Jag lärde mig otroligt mycket på mina år med Bosse, vattenkvalitet, filter, syresättning, matning mm mm. Dessa fiskar är speciella och för mig personligen så skulle jag inte kunna tänka mig ett akvarium utan, så i ett av våra åtta simmar det slöjstjärtar!
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #21
              Ursprungligen postat av join4t
              Tror du inte (Lenmar) att det kanske kan vara så att du bäst kommer ihåg de trådar där extrema avelsformer diskuteras för att de är de som rört upp mest känslor för dig?
              Jag tror att jag varit aktiv i kanske tre sådana diskussioner om extrema avelsformer och vad ingen verkar förstå så är jag emot de mest extrema avelsformerna... Sedan kan man diskutera vad en extrem avelsform är. Den gränsen drar man själv. Jag tycker inte att dubbla stjärtfenor är en extrem avelsform, däremot så tycker jag att bubbleeye är en extremt avart.

              Jag har skrivit i många trådar om slöjstjärt och i de allra flesta fall har jag lagt av när diskussionen ballat ur. Det senaste året har jag inte ens orkat engagera mig att skicka några svar fastän jag vetat svaret. Skrämd till tystnad!
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • join4t
                • October 2003
                • 854

                #22
                Självklart ska du ju svara i trådarna om du vill svara på för du "vet" ju att du är säker på din ståndpunkt även om någon på ett oförskämt sätt skulle bryta in i tråden.
                Jag tycker det är intressant att diskutera de moraliska aspekterna kring avel men brukar försöka hålla mig till de trådar som är avsedda till detta. Om det nu förekommer att någon är otrevlig i en tråd som inte alls handlade om sådant och vägrar sluta så kan du ju som sagt anmäla detta.

                Anledningen till att just gulfisk/slöjstjärt/golfboll etc tenderar att vara extra utsatta för alla möjliga åsikter beror nog på att det är en fisksort som ALLA har någon sorts relation till, varenda kotte vet vad en guldfisk är =) Sen råkar de vara en favouritfisk för dig =/
                "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                Kommentar

                • maricici
                  • March 2006
                  • 303

                  #23
                  Det finns tre sorters kritik

                  Ursprungligen postat av Lenmar
                  Det är ju det de inte gör! För jag skall villigt erkänna att deras kritik biter!! Annars hade jag aldrig slutat engagera mig i att svara i slöjstjärtstrådarna som jag faktiskt gjort tidigare. Om detta var deras syfte så får man ju säga att de inte bara skällde, det bet rätt rejält för det är nästan noll aktivitet i denna forumsdelen medans Kramfors får rejält med pm från personer som har frågor. Rätt eller fel?
                  Konstruktiv kritik, smågnabb och så den som inte har något att tillföra direkt men gärna vill flyta ovanpå Kramfors har FAQ , det stämmer...
                  I
                  MY

                  Kommentar

                  • cri
                    • September 2002
                    • 700

                    #24
                    Hej,

                    Jag har en pearlscale och hade en bubble eye. Accepterar att de ej tycks om men vill påpeka att bubblorna inte är så sköra som oftast tros. Jag köpte min bubble eye som 3cm och han sist i en kull som ingen ville köpa för han var så ful och hade krökt rygg. Med tiden visade han sig vara hälsan själv. Snabb simmande, såg all maten före de andra och tog för sig, växte enormt snabbt och vid 22cm gav jag bort honom för han åt upp maten för de andra och var för stor för mitt 250l. Bubblorna är inte sköra och inte känsliga. Han använde dem att knuffa undan de andra, växter od i sökandet på mat. Tänk Jelly'O med ett gummibands tjock hinna. En penna kan inte lätt sticka hål. Hade aldrig problem med bubblorna med honom. En riktig buffel i akvariet...
                    Mvh, cri

                    Kommentar

                    • maricici
                      • March 2006
                      • 303

                      #25
                      Har redan svarat för svarta teleskopsögat jag hade en gång, dom mår inte dåligt så länge dom lever men dom blir inte särskilt långlivade. Ska man diskutera ingrepp i vilda djur, kan man om man drar saken till sin spets diskutera etiken i domnesticerade djur övht.

                      /Har Slöjstjärt, Guldfisk och Shubunkin just nu.
                      I
                      MY

                      Kommentar

                      • martal
                        • May 2004
                        • 618

                        #26
                        Hej:-
                        Jag har läst tråden och funderat.Och kan fortfarande inte tycka annat än att Kjell Fohrmans inlägg om anpassad till ett liv i akvarium stämmer.
                        Jag tror faktiskt att kineserna var mycket visa som avlade en fisk som man har i ett akvarium.
                        Jag är inte speciellt förtjust i vildfångade fiskar.Känslomässigt kanske.
                        Men bortsett från vad en del säger är slöjstjärt den ultimata akvariefisken:-).
                        Teleskopögon lever länge med rätt "akvarium"/skötsel.Jag har en som är 4 år och fortfarande lever:-)
                        MVH Marita
                        Senast redigerad av martal; 28 March 2006, 19:39.
                        Det här behöver du veta
                        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                        Kommentar

                        • maricici
                          • March 2006
                          • 303

                          #27
                          Ursprungligen postat av martal
                          Hej:-
                          Jag har läst tråden och funderat.Och kan fortfarande inte tycka annat än att Kjell Fohrmans inlägg om anpassad till ett liv i akvarium stämmer.
                          Jag tror faktiskt att kineserna var mycket visa som avlade en fisk som man har i ett akvarium.
                          Jag är inte speciellt förtjust i vildfångade fiskar.Känslomässigt kanske.
                          Men bortsett från vad en del säger är slöjstjärt den ultimata akvariefisken:-).
                          Teleskopögon lever länge med rätt "akvarium"/skötsel.Jag har en som är 4 år och fortfarande lever:-)
                          MVH Marita
                          Jag fick infon om att dom inte lever länge på grund av aveln från min zoobutik. Det är väl ungefär som med varghundens medellivslängd 7 år, vissa hundar kan bli både 10 och 12 år.
                          I
                          MY

                          Kommentar

                          • haggan
                            • October 2004
                            • 246

                            #28
                            Jag har inga slöjstjärtar men en fet shubunkin och ett par helt vanliga oranga guldisar, och de är nog så trevliga och personliga fiskar! Jag skulle inte vilja ha ett stort stim med fiskar som ser likadana ut...
                            Mina fiskar har dessutom 6 stycken avkommor i blandade färger, de är 8 mån men är redan små personligheter...
                            Fortfarande en dum nybörjare
                            http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                            Kommentar

                            • GoldfishFantasy
                              • November 2005
                              • 25

                              #29
                              Lenmar är den bästa !

                              Det är klart att du ska skriva på guldfiskforumet, ibland blir det upprörda känslor men det får man ta med en klackspark.

                              Välkommen in i gemenskapen igen !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...