Guldfisk och vårdagjämning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Guldfisk och vårdagjämning

    Vårdagjämningen inträffar i dag,måndag,klockan 19:25:35.Då firar perser,kurder och en del andra folk nyår,Norooz (med varierande stavning).På nyårsbordet skall förutom speciell mat också finnas en skål med guldfisk:

    Guldfisk symboliserar liv,lycka och att man går in i en ny tidsperiod.För många guldfiskar blir dock inte livet särskilt lyckligt.En del släpps ut i vattendrag:
    http://www.driftreality.com/iran/norooz.html andra dör av misskötsel.Man räknar med att ca 5 miljoner guldfiskar går åt:
    Denna webbplats är till salu! persianstudents.org är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, persianstudents.org har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

    Här följer i alla fall en vårdagjämningshälsning:

    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Tack för hälsningen
    Det var tack vare denna tradition som min syster i USA skaffade akvarium. Hon är gift med iranier och överaskade honom med en skål och en kampfisk som senare fick flytta till ett större akvarium.
    Glad vår på er alla
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Tror det var två år sedan som jag besökte en större fiskaffär med en kund som köpte 100 guldfiskar till sin nyårsfest. Hon berättade glatt att alla skulle få sitt egna glas med vatten. Försäljaren frågade vad hon skulle göra av fiskarna efter festen varpå jag hör henne säga att vi brukar spola ned dem efteråt... Nä, det samtalet kommer jag aldrig glömma och inte väntetiden heller... För det tar en stund att håva upp 100 gulfiskar....
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ja jag vet om detta och jag mår dåligt över det! Tänk så mycket lidande och död

        Var på Herkules i dag och det var en man som köpte en slöjtjärt. Mannen bakom disken överlämnade kunden plastpåsen med den stackars fisken i och önskade honom gott nytt år. Mitt hjärta sjönk!

        Jag känner en tjej med persisk påbrå som sitter med i styrelsen för Djurens Rätt. Hon har pratat om detta med sin familj och släkt, men de tycker bara att hon är "extrem". Suck! Det finns en lång väg kvar att gå innan empatin och förnuften har vunnit...
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          batski, använder du myggspray eller liknande på sommaren? eller flugsmällor?
          (en undran bara)

          har ingenting o säga om guldfiskarna men en trevlig vår vill ja önska alla
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av andreassofus
            batski, använder du myggspray eller liknande på sommaren? eller flugsmällor?
            (en undran bara)
            Jag förstår helt ärligt inte frågan...
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • join4t
              • October 2003
              • 854

              #7
              [QUOTE=andreassofus]batski, använder du myggspray eller liknande på sommaren? eller flugsmällor?
              (en undran bara)

              Det där var en mycket skum kommentar! Jag förstår iaf inte vad du menar?
              "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                du verkar ju vara den mest djurvänliga personen i hela värden typ (ta de positivt) så vore kul o veta om de gällde små insekter också?
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  [quote=join4t]
                  Ursprungligen postat av andreassofus
                  batski, använder du myggspray eller liknande på sommaren? eller flugsmällor?
                  (en undran bara)

                  Det där var en mycket skum kommentar! Jag förstår iaf inte vad du menar?
                  jag är en skum persom så det är inte så konstigt att du tycker de
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av andreassofus
                    du verkar ju vara den mest djurvänliga personen i hela värden typ (ta de positivt) så vore kul o veta om de gällde små insekter också?
                    Tack för komplimangen! Nej jag änvänder inte myggspray men det händer faktiskt att jag dödar parasiter (och så är jag medveten om att man råkar ha ihjäl en del insekter när man kör bil eller är ute och promenerar i skogen, men accidents will happen). Annars så undviker jag att skada eller döda insekter ja.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Tack för komplimangen! Nej jag änvänder inte myggspray men det händer faktiskt att jag dödar parasiter (och så är jag medveten om att man råkar ha ihjäl en del insekter när man kör bil eller är ute och promenerar i skogen, men accidents will happen). Annars så undviker jag att skada eller döda insekter ja.
                      ok tack för svaret menar att det finns många som inte tycker de spelar nån roll "det är ju bara en insekt" jag tillhör inte dom
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av andreassofus
                        ok tack för svaret menar att det finns många som inte tycker de spelar nån roll "det är ju bara en insekt" jag tillhör inte dom
                        Inte jag heller. Jag tror visserligen inte att (de flesta?) insekterna har lika stor medvetande som ryggradsdjuren, men det är mycket möjligt att de kan lida och har säkert något slags självbevarelsedrift. Så varför skada eller döda dem?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Inte jag heller. Jag tror visserligen inte att (de flesta?) insekterna har lika stor medvetande som ryggradsdjuren, men det är mycket möjligt att de kan lida och har säkert något slags självbevarelsedrift. Så varför skada eller döda dem?
                          nej du har nog helt rätt i de du säger men prescis, onödigt o döda dom för de.
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Handlade inte tråden om guldfiskars öde under Norooz från början i alla fall...
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • andreassofus
                              • November 2005
                              • 5643

                              #15
                              Ursprungligen postat av erikthur
                              Handlade inte tråden om guldfiskars öde under Norooz från början i alla fall...

                              jo de gjorde den.. vill du prata om de?
                              Mvh Andreas
                              min zoon
                              msn adress

                              Kommentar

                              Arbetssätt...