Golfboll???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martal
    • May 2004
    • 618

    Golfboll???

    Jag har de senaste dagarna varit inne på två olika akvarieaffärer och sett en slöjstjärt som enl. akvarieägaren heter golfboll.
    Den är helt symetrisk och onekligen mycket rund.Dock utan andra defekter.
    Enl. akvarieaffären blir dom ungefär 8 cm i vuxen storlek.Alla var mycket lika varandra utan de variationer som andra fiskar har.Dessutom var alla pearscale och mycket ljusa med mycket ljus gul teckning.
    MVH Marita
    Senast redigerad av martal; 15 March 2006, 19:41.
    Det här behöver du veta
    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Och hur löd frågan?
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Nocturna
      • November 2005
      • 344

      #3
      Om jag inte förstått det helt fel är golfbollen tillsammans med ballong molly framavlade på genetiska defekter och bör ej köpas?

      men jag kan ju ha fel =)?
      http://www.amphibia.se

      Jo jag har faktiskt guppys... med

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Jag har svårt att tänka mig att de inte blir större än 8 cm. Vanliga slöjstjärtar kan ju bli upp till 25 cm... Fast det kan hända att det är så. Men jag har av egen och (andras) erfarenhet/er blivit skeptisk till det som sägs i akvariebutiker...
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Ursprungligen postat av Nocturna
          Om jag inte förstått det helt fel är golfbollen tillsammans med ballong molly framavlade på genetiska defekter och bör ej köpas?

          men jag kan ju ha fel =)?
          Alla slöjstjärtar är avlade på genetiska defekter, på samma sätt som papagojciklider osv. Om huruvida det är anledning att inte hålla dem som husdjur går åsikterna kraftigt isär. Finns många trådar om det.

          Hur stora de blir är mycket osäkert, just av den anledningen att de är så kraftigt avlade.
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Guldfisken historia är från 400 talet där några lokala uppfödare av den "vilda" grönbruna karpen att den började få röda pigment och började avla på de fiskarna.
            Slöjstjärten.
            PÅ 1500 talet började man odla fenvarianter och kroppformer, på 1600 olika ögonvarianter.
            Det har också kommit till fler varianter under 1900 talet.
            Det tar lång tid att odla fram en ny variant av Slöjstjärten.

            Slöjstjärten torde vara en av värdens populäraste fiskar.
            Utom på Zoopet där finns det negativa åsikter från de som inte vet något om Slöjstjärt.
            Låt de som har Guldfisk Slöjstjärt och Koi skriva där utan att vid varje inlägg få höra om defekter att de har för litet akvarium mf. åsikter från de utan närmare kunskap.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              Nu skrev jag väl heller inget negativt, utan bara att åsiterna går i sär.

              Att man avlat på genetiska defekter kan man väl ändå säga, eller "särdrag" om man föredrar det.

              Dessutom lär det ju knappast vara bara på zoopet som det finns folk som har moraliska synpunkter på kraftig avel på djur, vare sig det handlar om hundar, katter eller guldfiskar.

              Nu tänker jag inte börja en diskussion i ämnet, det blir ändå aldrig något konstruktivt av det.
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Kramfors
                Låt de som har Guldfisk Slöjstjärt och Koi skriva där utan att vid varje inlägg få höra om defekter att de har för litet akvarium mf. åsikter från de utan närmare kunskap.
                Med tanke på att otaliga människor som har guldfiskar/slöjstjärtar tyvärr tror att det går bra att hålla dem i fiskskålar och andra för små akvarier anser jag att det är viktigt att informera dem om att så inte är fallet. Utan att dessa fiskar faktiskt blir ganska stora och far illa av att hållas i såna olämpliga akvarier.

                Tycker du inte det?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Golfboll varianter är ingen lätt fisk att varesig köpa eller äga pga att den har ofta problem med simblåsan, de vill ofta vända sig på rygg när de inte simmar, därför ska man vid köp se att den simmar "normal".

                  Rätt foder på rätt sätt är också viktigt.
                  Hur hittas genom att söka på Slöjstjärt foder.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Slöjstjärten torde vara en av värdens populäraste fiskar.
                    Utom på Zoopet där finns det negativa åsikter från de som inte vet något om Slöjstjärt.
                    Låt de som har Guldfisk Slöjstjärt och Koi skriva där utan att vid varje inlägg få höra om defekter att de har för litet akvarium mf. åsikter från de utan närmare kunskap.
                    Instämmer fullständigt. Inte i någon annan forumdel blir man så kraftigt ifrågasatt som i just denna, 05. Guldfisk (slöjstjärt) och Koi.

                    Man kan tipsa om så många saker för att hjälpa och inte med en gång hoppa på och vara negativ. Det finns det alltför många som gör i just denna forumdelen. Personligen så svarar jag knappt ens längre eftersom jag vet att jag blir ifrågasatt, arg och vansinnigt irriterad. Är det det som är meningen?

                    Ingen har så stor kunskap som du Kramfors så dina kunskaper är oerhört värdefulla. Själv har jag slöjstjärt sedan några år tillbaka och delar gärna med mig av mina erfarenheter och de små upptäckter jag har gjort. Att sedan se andra som inte har personlig erfarenhet om slöjstjärt dyka på som hökar känns jättetråkigt!
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      äga pga att den har ofta problem med simblåsan,
                      Ursprungligen postat av Lenmar
                      Man kan tipsa om så många saker för att hjälpa och inte med en gång hoppa på och vara negativ.
                      då kan man samtidigt fråga sej, ska man stödja en industri som tar fram och säljer fiskar som ofta har problem med simblåsan som ska va mycket smärtsamt efter vad jag läst :/

                      men sen får man ju definiera vad är genetisk defekt, ska man dra gränsen hårt så ska man ju inte stödja mjölkindustrin som pressar fram kor som mjölkar mycke eller "belgian blue" till exempel.

                      själv drar jag gränsen när en fisk inte längre klarar av att simma som den ska(och dit hör "ofta problem med simblåsan" och hitta mat.
                      senkan man ju alltid definiera vad menas med ofta, 10% av fiskarna 20%...
                      kan fisken simma bra och hitta mat och se föremål innan den simmar in i dom så ser jag inget fel med att ha slöjstjärt oavsett om det är "klassisk" golfboll eller dylikt.

                      sen håller jag med om att det ofta är negativa kommentarer härinne.
                      Senast redigerad av Raven; 16 March 2006, 13:46.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lenmar
                        Instämmer fullständigt. Inte i någon annan forumdel blir man så kraftigt ifrågasatt som i just denna, 05. Guldfisk (slöjstjärt) och Koi.
                        Om man nu inte gillar slöjstjärtar och har moraliska problem med dem, var ska man då yttra dem om inte i den här kategorin? Måste alla älska slöjstjärtar?

                        Kan man inte ta diskussionen om slöjstjärtars vara eller icke-vara utan att att det hela personligt (dvs vare sig gå till peronangrepp eller bli arg/ledsen), bör man inte ta diskussionen alls.
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Det här är väl egentligen en helt annan tråd! Diskuterar gärna men inte i denna tråden mer för nu slutar den precis som alla andra....
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nils Holmström
                            Om man nu inte gillar slöjstjärtar och har moraliska problem med dem, var ska man då yttra dem om inte i den här kategorin?
                            då bör man nog definiera vad man tycker är moraliskt fel.
                            att ha slöjstjärt som sådan kan inte anses mer moraliskt fel än att ha platy typ.

                            Måste alla älska slöjstjärtar?
                            skönheten finns i betraktarens öga
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Slöjstjärt är för billig, om köparna lät bli att köpa så kallad mix i butikerna så tvingades importörena att att ha bättre kvalité och butikerna saluföra de olika varianterna och det skulle vara något mer lönsamt att odla Slöjstjärt i Sverige.
                              Jämför med att köpa en blomma, en pelargon stickling kostar 12:- stickling av Boothams Surprise kostar 75:-
                              Är det någon som går till butiken och köper en mal utan att fråga vilken mal det är.
                              Ja det finns det nog.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...